Voorwielen onmogelijk uit te lijnen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Voorwielen onmogelijk uit te lijnen

Bericht: # 176906Bericht deutz »

Je schrijft dat je moeilijk kunt meten op 9 uur, als je op 6 uur en op 3 uur meet ben je er ook volgens mij.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Voorwielen onmogelijk uit te lijnen

Bericht: # 176908Bericht Bertje »

Nee, dan ga je mis door het camber. Als je op de voorrand en achterrand van de velg op dezelfde hoogte meet (liefst 3 en 9 uur), dan maakt het camber niet uit voor je meting.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bertje op wo nov 25, 2020 12:29 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Voorwielen onmogelijk uit te lijnen

Bericht: # 176910Bericht deutz »

Ok, ik snap hem, maar je bedoeld waarschijnlijk op 3 uur en 9 uur.
Zou het veel invloed hebben die wielvlucht in recht uitstand?
Is moeilijk te meten met eenvoudige apparatuur, misschien met een waterpas eens kijken of dat veel is.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Voorwielen onmogelijk uit te lijnen

Bericht: # 176911Bericht Bertje »

Klopt, ik bedoel 3h en 9h, ik heb dat foutje gecorrigeerd in mijn vorige post.
Het gaat maar om een paar mm, bij 3h-6h methode ga je bij elke afwijking van camber 0 de mist in.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Voorwielen onmogelijk uit te lijnen

Bericht: # 176917Bericht deutz »

oke, ik snap hem, komt goed!
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 457
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: Voorwielen onmogelijk uit te lijnen

Bericht: # 178867Bericht Jan1962 »

Mijn GTL is al twee keer uitgelijnd sinds ik hem heb. De eerste keer was 25000 km terug omdat de voorbanden scheef waren afgesleten. Sindsdien heb ik al 2 sets voorbanden versleten (en dat ligt niet aan mijn rijstijl). De laatste keer uitlijnen was 10000 km geleden. De linkervoorband is al weer scheef afgesleten. Er zit 1,5 mm verschil tussen de buitenste groef en de binnenste groef. Over een paar duizend km zit ik alweer onder de 2 mm.
Afgaande op wat hier al beschreven is, ben ik eens gaan meten hoe het zit met het camber. Ik heb een tool gemaakt om op de velgrand te kunnen meten en met de waterpas heb ik gekeken hoe de wielen uit het lood staan.
Het linkervoorwiel staat aan de bovenkant 6 mm verder naar binnen als aan de onderkant. (negatief camber)
Het rechterwiel staat boven 6 mm verder naar buiten als aan de onderkant. (positief camber)
Ik heb ook een tool nagemaakt zoals Bertje dat heeft en hiermee gepoogd om de uitlijning te meten. Ik kom er op uit dat er 1 mm toespoor is.
Wat is er aan de hand? en hoe kan ik het oplossen?
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Voorwielen onmogelijk uit te lijnen

Bericht: # 178868Bericht Bertje »

Als het camber links en rechts verschilt, hoe zit het dan met de wagenhoogte? Meet eens aan beide zijden van het loopvlak van de band over het midden van het wiel naar het hoogste punt van de spatbordrand, dit mag L-R max 10 mm of zo verschillen.

(Het grootste deel van) de bandenslijtage lijkt me op te lossen door de sporing te corrigeren: een voorwiel aangedreven auto heeft immers vooraan uitspoor nodig, geen toespoor.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 457
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: Voorwielen onmogelijk uit te lijnen

Bericht: # 178870Bericht Jan1962 »

Ik weet niet precies wat je bedoelt. Ik heb de wagenhoogte gemeten vanaf de straat tot aan het hoogste punt van de spatschermopening boven het wiel. Tussen het linker- en rechterwiel zit 4 mm verschil. Aan de rechterkant is de auto iets hoger.
Als ik de afstand tussen de band en het hoogste punt van het spatscherm meet, zit er nauwelijks verschil tussen het linker- en rechterwiel, hoogstens een mm.
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Voorwielen onmogelijk uit te lijnen

Bericht: # 178875Bericht Bertje »

Dat is de afstand die ik bedoel, Jan. Moet iets van rond de 60 cm zijn. Hoe groter deze hoogte, hoe meer het camber naar positief neigt. Hoe het camber links en rechts kan verschillen terwijl de wagenhoogte wel zo goed als gelijk is zou ik niet weten. Het camber verandert als je de torsiestaven anders instelt. Mijn F6 stond aanvankelijk vooraan te laag (negatief camber), na een vakantie (naar Noorwegen) waren de voorbanden toen ook scheef afgesleten (weet niet meer of dat 1 of allebei was).

Zoals gezegd: begin eens met de sporing goed te zetten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 457
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: Voorwielen onmogelijk uit te lijnen

Bericht: # 178876Bericht Jan1962 »

Bedankt Bertje. Ik zal me er eens in verdiepen.
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
Plaats reactie