Vreemde dingen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
MartinEnRuth
Berichten: 127
Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm

Vreemde dingen

Bericht: # 179633Bericht MartinEnRuth »

Hi,

Na een poosje met verwarmingsfan aan te hebben gereden, beginnen er allerlei vreemde zaken op te spelen. Bijvoorbeeld het groot lichtlampje gaat branden, de richtingaanwijzer doet het niet meer en de brandstofmeter geeft aan dat de tank tot de nok gevuld is. Kachel uit en het meeste doet het weer normaal, met uitzondering van de brandstofmeter> die schommelt op de maat van de richtingaanwijzer. Niets vreemds aangepast, wel een nieuwe claxon gemonteerd..

In andere topics lees ik massa-gerelateerde oorzaken. Lijkt dat ook hier logisch? Wat is de logische volgorde voor troubleshooten?

Alvast bedankt voor de hulp!
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
Jinny
Berichten: 3
Lid geworden op: wo dec 01, 2021 1:18 pm

Re: Vreemde dingen

Bericht: # 179636Bericht Jinny »

Massaproblemen inderdaad...
Alle recent losgehaalde bedrading nalopen.
Is geen rocketscience...
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Vreemde dingen

Bericht: # 179637Bericht Tweety »

MartinEnRuth schreef: do dec 09, 2021 9:54 pm In andere topics lees ik massa-gerelateerde oorzaken. Lijkt dat ook hier logisch?
Wel het meest voor de hand liggend. Als ongerelateerde systemen elkaar beinvloeden, moet je zoeken waar ze samen contact maken.
Als er op het dashbord vreemde dingen gebeuren, dan is dat meestal het gevolg van slechte aarde.
MartinEnRuth schreef: do dec 09, 2021 9:54 pm Wat is de logische volgorde voor troubleshooten?
Hmm. Ik zou eerst zorgen dat de controlelampjes en de benzine meter, goede aarde krijgen, maar daar kan je meestal niet echt heel makkelijk bij. Dan maar bij de verwarmingsventilator beginnen. Die moet ook goede aarde krijgen, en moet ook goed 12v krijgen, controleer dat dan maar als eerste. Goeie aarde voor de ventilator, kan je eventueel gewoon een verse draad voor trekken en met de carrosserie verbinden, maar als je de bestaande draad vind, kan je op zoek naar gecorrodeerde contacten. Daarna naar het zekering doosje. Als deze onder het stuur zit, is er grote kans dat dat erg vochtig word, en daardoor op enekle plaatsen slecht contact maakt. Zowel tussen de zekering en het doosje, als aan de achterzijde waar de kabels zijn aangesloten.

D'r moet zoieso een verbinding zijn tussen het dashboard en de carrosserie, daar moet je naar op zoek, maar ook hier, kan een verse draad makkelijker zijn.
Plaats reactie