Aansluiten dynamo

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Aansluiten dynamo

Bericht: # 178917Bericht kaasjong »

Hallo,
ik heb een "bouwpakket"Renault 4 TL 1983 gekocht en ben redelijk ver met opknappen. Vandaag wilde ik de kabelboom onder de motorkap aansluiten en heb alles doorlopen aan de hand van het schema in Haynes. De meeste stekkers en kabelkleuren (alle) kloppen maar bij 2 loop ik vast.
De dynamo (Ducellier 7549B zie ook foto's). De + en - kloppen maar de stekker naar dashboard niet, die is enkel. Volgens het schema moet dat een maroon kleur zijn maar die is niet te vinden in de boom. De enige stekker in de buurt is dubbel en met geel en rood.
Afbeelding

Afbeelding

Mis ik iets op de dynamo of moet ik zelf een draad trekken (en zo ja waarheen dan??)
De andere waar ik vastloop is de watertemperatuur sensor, daar zit ook niets in de buurt vanuit de kabelboom.
Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Aansluiten dynamo

Bericht: # 178924Bericht Bertje »

Die dynamo is van een ouder model dan je kabelboom. Feitelijk hoort daar een dynamo bij als in onderstaande foto.

De R+ draad is een geschakelde +, de L draad gaat naar een controlelampje in je dashboard. Dit lampje gaat branden als je dynamo een te lage spanning geeft.

Mijn vermoeden is dat je de R+ draad (de rode) moet aansluiten op de nog vrije schuifstekker op je dynamo; die meen ik op de eerste foto bovenaan te zien, vlakbij de bougiekabel. Het dashboardlampje kan je dan niet aansluiten; of het dan altijd aan of altijd uit gaat zijn weet ik zo niet. Wat meer voor de hand ligt is natuurlijk het plaatsen van het juiste type dynamo, daarvan heb ik er denk ik nog wel eentje te koop.

Wat bedoel je trouwens met "watertemperatuursensor"? Ik verwacht een aan-uit switch op de cilinderkop, die schakelt naar massa als de kop te heet dreigt te worden, maar geeft dus geen continue meetwaarde. Bij de 1108cc motoren zit die switch vlakbij het schutbord, waar die bij een 845cc zit weet ik niet...

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Aansluiten dynamo

Bericht: # 178925Bericht kaasjong »

Hallo Bertje,
bedankt voor je antwoord.
Ik zal met de dynamo eerst proberen met die rode draad. Uiteindelijk ga ik dan voor ander dynamo en zal je dan een PB sturen.
Voor wat betreft de "watertemperatuursensor"bedoel ik inderdaad de aan-uit switch. Bij de 845 zit hij aan de kant van de radiator.
Zijn de kabelbomen voor gtl en tl dan eigenlijk gelijk? Dan kan ik hier kijken bij mijn GTL (die ga ik na deze TL opknappen)
Kees
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Aansluiten dynamo

Bericht: # 178928Bericht Bertje »

Of die kabelbomen hetzelfde zijn durf ik niet te zeggen; daarvoor ken ik de 845cc niet goed genoeg. Spieken bij en vergelijken met je GTL zal idd wel helpen. Overigens verwacht ik dat wij het over verschillende thermoswitches hebben: die van de Cleon motor zit met een boutje direct op de aluminium kop en zit zo ver mogelijk van de waterpomp (daar wordt de kop het heetst), dus aan schutbordzijde. Waarschijnlijk heb jij een thermoswitch die in de waterpomp geschroefd zit en dus direct met de koelvloeistof in contact staat.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Aansluiten dynamo

Bericht: # 178929Bericht BVDP »

Hopelijk ben je hier wat mee. Mijn TL is van 85.
Groet, Bart

Afbeelding
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Aansluiten dynamo

Bericht: # 178930Bericht kaasjong »

@Bert: ik al vanavond een foto van die thermoswitch kant maken en hier plaatsen. Dat maakt het hopelijk duidelijker
@Bart: wat een ontzettend nette, schone motor is dat, ziet er geweldig uit!! Foto maakt voor mij goed duidelijk hoe ik zooi kan wegwerken bij mij (had ik niet om gevraagd maar het helpt mij goed)
Onder het mom van durf te vragen: " heb je ook een foto vanaf de andere kant?"
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Aansluiten dynamo

Bericht: # 178931Bericht kaasjong »

Hierbij de foto van de schakelaar.

Afbeelding

Bij Bart op de foto zie ik wel een kabel "dwars over" gaan maar die ligt op de radiateur. Die kabel heb ik ook in de boom maar die komt niet tot aan deze schakelaar.
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Aansluiten dynamo

Bericht: # 178932Bericht BVDP »

Zie hieronder. De eerste foto is van 2018 toen ik de motor net gereviseerd had. Hieronder zie je wat 30.000 km verder doet. Succes er mee. Als er nog vragen zijn hoor ik het graag. Groet, Bart

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Aansluiten dynamo

Bericht: # 178933Bericht Crelesy »

Even een tip: Als je toch dit dynamo aan wilt sluiten moet er wel een lampje bij aan gesloten worden op de juiste manier!
Die start je veldwikkeling op , zonder dat lampje gaat het dynamo niet zo maar werken.
Ouwe meuk is leuk (beer)
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Aansluiten dynamo

Bericht: # 178935Bericht kaasjong »

Kabel moet blijkbaar dus dwars over de motor naar de switch. Raar maar het kan blijkbaar.
Allemaal superbedankt voor het meedenken / helpen!!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Aansluiten dynamo

Bericht: # 178936Bericht Bertje »

Crelesy schreef: do jul 15, 2021 10:57 pm Even een tip: Als je toch dit dynamo aan wilt sluiten moet er wel een lampje bij aan gesloten worden op de juiste manier!
Die start je veldwikkeling op , zonder dat lampje gaat het dynamo niet zo maar werken.
Hoe zit dat precies, Crelesy? Hier een "moderne" dynamo in een 69er auto: deze heeft geen controlelampje voor laadspanning in het dashboard en dus geen lampkabeltje; enkel een geschakelde + op de R+ aansluiting is genoeg om dit te laten werken.

Afbeelding

Ik realiseer me dat deze setup eigenlijk het omgekeerde is dan die waar kaasjong het topic over startte: dat was een "oude" dynamo in combinatie met een "nieuwe" kabelboom, en ik heb dus een "nieuwe" dynamo met een "oude" kabelboom.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Aansluiten dynamo

Bericht: # 178937Bericht Crelesy »

Een modern AC dynamo heeft veld wikkelingen en een anker. Als het anker dan gaat draaien is er eigenlijk nog geen veld om spannings verschil mee op te wekken. Als je nu dan het veld bekrachtigd door er via een verbruiker (lampje) spanning op te zetten, zal er pas een 'veld' ontstaan waarmee je spanning kan op wekken. In oude dynamo's gebeurt dit met magneten. Die hebben een permanent veld zeg maar. Als de dynamo dan vervolgens spanning opwekt dooft het lampje vanzelf omdat er dan geen potentiaal verschil meer is.

Google maar even op AC dynamo's (en ook meteen op Bosch codering. Best interessante stof om schema's beter te herleiden en begrijpen. )

Ik ken de genoemde dynamo's niet, maar ik heb nog nooit gezien dat de opstart voorziening in het dynamo zelf zit. Maar het zou kunnen natuurlijk.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Aansluiten dynamo

Bericht: # 178938Bericht Crelesy »

Zit er niet ergens een weerstand ofzo tegen t schutbord . Dan heb je geen lampje maar een weerstand. Ik zie op jouw foto ook 3 draden.
Massa -
Plus B+
En? D+misschien? (Lampje)
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Aansluiten dynamo

Bericht: # 178948Bericht Bertje »

De geschakelde plus komt uit de kabelboom, ik kan zo 1, 2, 3 niet zien of die ergens nog aan een weerstand hangt.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Aansluiten dynamo

Bericht: # 178961Bericht Okido »

De "moderne" dynamo van Bertje heeft een spanningsregelaar. Bij de oudere dynamo's zitten die extern. Als je die niet aansluit of gewoon niet in de auto zit, gaat het ook niet werken.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Plaats reactie