Draadjes en oogjes

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Draadjes en oogjes

Bericht: # 177203Bericht JelleP »

Beste iedereen,

Wat is volgens jullie de beste manier om kabeltjes aan te sluiten?
Voor het contactslot, de ontsteking en de knipperlichten heb ik zelf oogjes aan de bekabeling vast moeten maken, die met de knijptang die ik gebruikte niet bleven zitten. Daarom heb ik ze ook vastgesoldeerd en daar heb ik S39 bij gebruikt. Pas later las ik dat juist die S39 tot vroegtijdige corrosie kan leiden en draadjes snel weer afbreken. Dat heb ik ook bevestigd gekregen van een mede R4-rijder.

Bij mijn auto gaat het nog goed, maar ik wil het aanpassen voor ik weer stil kom te staan.

Wat is jullie favoriete manier hiervoor? Welke kabelschoentjes/oogjes gebruiken we, en welke knijptang? Of zijn er andere methodes?

groetjes Jelle
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Draadjes en oogjes

Bericht: # 177206Bericht Rik H. »

Hoi Jelle, ik gebruik altijd een goede kabelschoentang:
Afbeelding
https://www.gereedschapland.nl/product/ ... egoryid=85

Met natuurlijk de bekende kabelschoentjes in geel blauw en rood. In de R4 gebruik je vooral blauw (0,75mm2-1,5mm2).

Die goedkope smalle tangen moet je mijden. Met die tangen kun je niet genoeg kracht zetten over de hele oppervlakte van de kabelschoen. De juiste tang pakt het hele hulsje van de kabelschoen en kan deze gelijkmatig dichtknijpen. Voorbeeld van een tang die je niet wilt:
Afbeelding

Ik ken een vliegtuigmonteur die mij vertelde dat hij in vliegtuigen niet soldeert omdat door de verhitting de eigenschappen van het koper veranderen waardoor de verbinding gevoeliger is voor breuk. Met kabelschoentjes heb je daar geen last van.
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Draadjes en oogjes

Bericht: # 177207Bericht Crelesy »

Idd met een goede tang gaat het al veel beter. Let wel op waar je in het schoentje knijpt. Die tang heeft 2 'stempels' 1 knijpt de verbinder met plastic en metaal op het kale draad. En 1 knijpt alleen het plastic op je aderbescherming. Als je niet op de goede plek zit dan knijp je nog wel eens met de metalen rand van je kabelschoen de draadjes half of helemaal door. Zelf trek ik er altijd ff aan ter controlle.

Maar solderen is prima hoor. Als je de overtollige s39 weg haalt verwacht ik niet veel problemen. Meestal is draad met harskern voldoende overigens. Zorg hier wel voor schoon metaal. Geen groene aanslag. Dan hecht en vloeit het niet.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Draadjes en oogjes

Bericht: # 177208Bericht Rik H. »

Er zijn trouwens tangen voor ongeïsoleerde en voor geïsoleerde kabelschoenen. De geïsoleerde heb je nodig voor open stekkerverbindingen. Voor kabelschoentjes die bijvoorbeeld in een stekker moet passen heb je de ongeïsoleerde nodig.

Bij de wat duurdere tangen kun je de matrijzen uitwisselen, zodat je maar één tang nodig hebt voor geïsoleerd en ongeïsoleerd.
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Draadjes en oogjes

Bericht: # 177219Bericht deutz »

Solderen doe ik al jaaaaaren, nooit iets losgegaan!
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Draadjes en oogjes

Bericht: # 177222Bericht JelleP »

Hartelijk dank voor de reacties! Daar kan ik wat mee.
Ik heb inderdaad zo'n tang die ik niet moet hebben, ik zal een goeie aanschaffen. Ik was al bang dat het aan mij lag :wink:

groetjes,
Jelle
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Draadjes en oogjes

Bericht: # 177223Bericht Hanz »

Ik denk ook dat de nadelen van solderen in deze situaties meer theoretisch dan praktisch van aard zijn
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Draadjes en oogjes

Bericht: # 177226Bericht Rik H. »

Inderdaad, een Renault 4 is nog geen vliegtuig...
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Draadjes en oogjes

Bericht: # 177229Bericht JelleP »

Het waren vooral de verhalen over S39 waar ik van schrok! Dat je het niet door je nasi moet roeren wist ik al maar kennelijk moet je er ver vandaan blijven als je elektra soldeert.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Plaats reactie