Spanningsmeter kapot?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
SimonF
Berichten: 41
Lid geworden op: di mei 22, 2012 5:28 pm
Locatie: Nieuw-Vennep

Spanningsmeter kapot?

Bericht: # 176099Bericht SimonF »

Goedemorgen mede-R4-rijders,

na een tijdje afwezigheid op het forum (kindje, verbouwing), ben ik mijn viertje (Sophie, ooit uit de stal van vier plezier) weer aan het nalopen. Roestplek weggewerkt, lekkende radiateur vernieuwd, lekkende versnellingsbak gefixt, kleine zaken gefixed.

Een van de zaken is, dat ik destijds een nieuwe teller heb geplaatst in het dashboard. Nu is deze nieuwe een teller waarin een spanningsmetertje zit, wat ik destijds oversloeg en nu probeer aan te sluiten.
Daar loop ik vast... Hij doet namelijk niets! Zouden jullie willen meedenken?

De checks die ik heb gedaan
1 aansluiten in het dashboard: naald beweegt geen millimeter;
2 direct aangesloten op een volle accu: naald beweegt geen millimeter;
3 meter bekeken: de interne is wat beschadigd
4 weerstand door de meter gemeten: 168 ohm.

Ik begin te vermoeden dat de meter gewoon stuk is, ergens intern sluiting maakt, waardoor de draad niet meer warm (genoeg) wordt. Hebben jullie enig idee of 168 ohm ongeveer de juiste weerstand is voor deze meter?
of wat het anders kan zijn?

Bedankt voor het meedenken alvast!
Simon
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Spanningsmeter kapot?

Bericht: # 176107Bericht Bertje »

Tweede type dashboard dus, met de rechthoekige km-teller/snelheidsmeter?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
SimonF
Berichten: 41
Lid geworden op: di mei 22, 2012 5:28 pm
Locatie: Nieuw-Vennep

Re: Spanningsmeter kapot?

Bericht: # 176112Bericht SimonF »

Ja, dat klopt, het tweede type dash.
Degene die in dit topic op de foto staat viewtopic.php?t=15813
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Spanningsmeter kapot?

Bericht: # 176141Bericht Tweety »

3 meter bekeken: de interne is wat beschadigd
Kan je dat verduidelijken ?
direct aangesloten op een volle accu: naald beweegt geen millimeter;
Had je de polariteit goed ?
weerstand door de meter gemeten: 168 ohm.
Is in principe voor een voltmeter erg weinig natuurlijk. Ik heb geen meter om 'm mee te vergelijken, maar voltmeters horen een hele hoge weerstand te hebben, voor de auto industrie gelden echter wat andere regels. Zit er een calibratie schroef op de meter ?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Spanningsmeter kapot?

Bericht: # 176142Bericht Bertje »

Is dit niet een stroommeter?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
SimonF
Berichten: 41
Lid geworden op: di mei 22, 2012 5:28 pm
Locatie: Nieuw-Vennep

Re: Spanningsmeter kapot?

Bericht: # 176203Bericht SimonF »

Excuus voor de stilte, ik was een aantal dagen niet in de gelegenheid om op het forum te komen.

Natuurlijk kan ik dat verduidelijken.
Allereerst, voor de duidelijkheid, dit is de meter waarover ik het heb:
Afbeelding

Als je er van de onderkant inkijkt, zie je dat de kern van de draad nog heel is, maar de isolatie beschadigd:
Afbeelding
Afbeelding

Van bovenaf ziet alles er netjes uit:
Afbeelding

De polariteit kan niet missen. Op de foto hieronder, de rode pijl, daar gaat een schroef het tellerhuis in. Dat moet dus de min zijn. De groene pijl zit geisoleerd en moet dus de plus zijn.
Afbeelding
En bovendien lijkt het te werken met een gloeidraadje, dus dan maakt de polariteit niet uit toch?

Zoals je ziet zit er geen calibratieschroef op.

Als laatste, of het een stroommeter is. Dat lijkt me niet logisch gezien de manier waarop je het aansluit in het schema. Maar 100% zeker weten doe ik het niet...
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Spanningsmeter kapot?

Bericht: # 176280Bericht Tweety »

Als laatste, of het een stroommeter is. Dat lijkt me niet logisch gezien de manier waarop je het aansluit in het schema. Maar 100% zeker weten doe ik het niet...
Nee inderdaad een stroommeter is het niet.
Als je er van de onderkant inkijkt, zie je dat de kern van de draad nog heel is, maar de isolatie beschadigd:
zolang dat alleen geld voor de draadjes er naar toe is dat geen probleem, als de windingen echter kortsluiting maken houd 't op. De werking is inderdaad met een gloeidraad, deze wordt warm waardoor de weerstand oploopt het metalen vlakje krom trekt en de naald beweegt. Als de weerstand nu 168Ohm is (wat wel een beetje aan de lage kant is voor een voltmeter) hoort deze dus aanzienlijk hoger te zijn wanneer er spanning op staat, en hoort de gloeidraad voelbaar warmer te worden. in eerste instantie zal de stroomsterkte bij 12 Volt rond 70mA zijn, kan je de stroomsterkte meten ?
SimonF
Berichten: 41
Lid geworden op: di mei 22, 2012 5:28 pm
Locatie: Nieuw-Vennep

Re: Spanningsmeter kapot?

Bericht: # 177639Bericht SimonF »

Nou, ja een lange stilte eindelijk wat vooruitgang, weliswaar met enig schaamrood op m'n kaken...

Via ebay vond ik nog een nieuwe spanningsmeter, dus lm jet zeker te weten heb ik die besteld. Na maanden wachten (coronadrukte bij de Spaanse post), kwam deze binnen.
Doorgemeten, en hiervan is de weerstand 165 ohm, dus orde van grootte is gelijk.

Dus toen nog weer een keer de accu er op gezet, en wat blijkt: je moet geduld hebben...
Of het komt dat de meter buiten het tellerhuis zit en dus kouder blijft, zeg het maar. Maar na een eeuwigheid komt de naald in beweging.

Dus voor het nageslacht is nu de weerstand bekend. En ik mag mn geduld gaan oefenen.

Allemaal dank voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Spanningsmeter kapot?

Bericht: # 177640Bericht Bertje »

Waarschijnlijk dan een bimetaaltje, dat warm moet worden om te verbuigen. Hoe meer spanning, hoe meer stroom, en dus hoe meer verbuiging.
Goed dat het opgelost is!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie