LED pinkerlichten

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JOVE
Berichten: 93
Lid geworden op: wo nov 16, 2016 2:33 pm
Locatie: Oostende

LED pinkerlichten

Bericht: # 174348Bericht JOVE »

Ik wil mijn verlichting omzetten naar LED, vooral voor een betere zichtbaarheid. De pinkerdoos heeft daar moeite mee, de pinkers beginnen als gek te pinken. Er zijn pinkerdozen die goed werken met LED's (Harrieabc) maar ik weet niet precies welke te nemen. Nu zit er op mijn Rodeo5 eentje in met 4 aansluitklemmen en een massa op de houder.
Verder vraag ik me af of ik meteen een "moderne" zou kunnen insteken die automatisch drie keer pinkt als je eenmaal tegen de schakelaar duwt.
Heeft hier iemand ervaring mee? Alle Suggesties zijn welkom?

Groetjes, Johan
Renault 4 - Rodeo 5 -Solex 2200-3800-5000
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: LED pinkerlichten

Bericht: # 174354Bericht Bertje »

JOVE schreef: zo dec 01, 2019 12:15 pm De pinkerdoos heeft daar moeite mee, de pinkers beginnen als gek te pinken.
Het is niet precies wat je vraagt, maar dat snelle knipperen komt doordat een LED veel minder vermogen vraagt dan een gloeilampje. Een pragmatische oplossing is misschien LEDjes bijplaatsen. Dus het originele gloeilampje ook laten zitten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
EricR4
Berichten: 85
Lid geworden op: ma okt 08, 2007 10:45 pm
Locatie: Betuwe

Re: LED pinkerlichten

Bericht: # 174486Bericht EricR4 »

Herkenbare vraag.

Zoek ook even bij de oudere topics op ledverlichting.
Ik schreef daar eerder:
EricR4 schreef: di jun 28, 2016 10:18 pm Inmiddels heb ik de ledverlichting op mijn R4 1969 op 6 Volt gerealiseerd. In mijn geval met witte duplolamp als gecombineerd richtingaanwijzer/stadslicht aan voorzijde.
Tijdens het voorjaarsevenement in Baarle Nassau viel het nauwelijks op, maar bij enkele kenners kwam de schroevendraaier wel tevoorschijn om te kijken hoe het er van binnen uitziet.

Hier een korte beschrijving van wat ik in verschillende stappen heb bereikt.

1. Achterlicht/stoplicht vervangen door een rode duplo-ledlamp.
6 Volt led met Bay15D fitting in kleur rood.
Bijvoorbeeld: http://nl.aliexpress.com/item/2pcs-BAY1 ... .83.QVOG2x

2. Knipperlichtrelais vervangen door een elektronisch relais
Relais met twee uitgangen, zodat controle-lampje in dashboard ook nog werkt.
Bijvoorbeeld bij Motozoom: http://www.motozoom.nl/ zoek op Kellerman knipperrelais R1. Dit relais heeft geen geluidssignaal, maar dat is voor APK niet noodzakelijk. Of geluid of controlelampje is voldoende, allebei mag natuurlijk ook.
Of mogelijk kan ook: http://www.ebay.nl/itm/381077552450?_tr ... EBIDX%3AIT

3. Knipperlicht achterzijde vervangen door een amberkleurige led.
6 Volt led met Bay15 fitting in kleur amber of geel
Bijvoorbeeld: http://nl.aliexpress.com/item/2pcs-1156 ... 117.QVOG2x

4. Knipperlicht/stadslicht voorzijde vervangen door een witte duplo-ledlamp.
6 Volt led met Bay 15D fitting in kleur warm-wit.
Bijvoorbeeld: http://nl.aliexpress.com/item/2pcs-BAY1 ... .83.QVOG2x
Of: http://www.ebay.nl/itm/322042715970

5. In elke voedingsdraad naar knipperlicht/stadslicht aan de voorzijde een diode monteren, totaal 4 stuks.
Van diodes heb ik weinig kennis en werd enorm geholpen door Harrie uit Huissen. Hij leverde mij twee diodesetjes.
Zie: http://www.harrieabc.nl/Webwinkel-Produ ... e-set.html
Harrie heeft overigens ook allerlei lampen beschikbaar, dus je zou ook alles bij hem kunnen bestellen.


Opmerking 1: Het monteren van diodes lijkt alleen nodig als de led-lampen bi-polarity zijn. Dus als ze zowel met een negatieve als een positieve massa werken. Als je ze niet monteert krijg je achterlichten die meeknipperen of knipperlichten die continu branden of een relais dat niet meer werkt of nog andere effecten. Als het relais niet meer werkt door deze bijverschijnselen, kan het helpen om tijdelijk even de oude duplolamp terug te plaatsen aan de voorzijde.
In eerste instantie had ik koudwitte duplolampen als knipperlicht/stadslicht aan de voorzijde. Dat werkte ook zonder diodes, maar die kleur vond ik niet passend op een R4 oldtimer.
Mijn achterlicht/stoplichten bestelde ik al enkele jaren geleden en was (denk ik) nog niet bi-polarity. Het kan daarom mogelijk zijn dat je ook nog een of twee diodes aan de achterzijde bij achterlicht/stoplicht moet monteren.

Opmerking 2: In het instrumentenpaneel monteerde ik ook ledlampjes voor de controlelichten van knipperlicht en grootlicht. Ook hier het voordeel van minder stroomverbruik en geen opgloeitijd.

Succes!
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: LED pinkerlichten

Bericht: # 174801Bericht Tweety »

Bertje schreef: ma dec 02, 2019 11:13 am Het is niet precies wat je vraagt, maar dat snelle knipperen komt doordat een LED veel minder vermogen vraagt dan een gloeilampje. Een pragmatische oplossing is misschien LEDjes bijplaatsen. Dus het originele gloeilampje ook laten zitten.
de reden is correct, de ledlampjes hebben een veel lagere stroomsterkte nodig en hebben om de stroomsterkte te beperken een weerstand in serie die veel groter is dan het standaard knipperlicht lampje. (21w bij 12v, eh, P=VxI dus I=P/V=21/12 A dus, als V=IxR dan is R = V / I dus 12/(21/12) is de weerstand dan dus maar 7 Ohm, das niet veel. Hoeveel de weerstand die in de Ledlampjes zit is weet ik niet precies, maar dat kan je meten.
De oplossing die ik zou kiezen is een knipperlicht relais op basis van een NE555 timer chip, deze produceren namelijk een constant knipper interval onafhankelijk van de ballast.
Zoals https://www.velleman.eu/products/view/?id=339209 deze (waarschijnlijk dezelfde die ErikR4 gebruikt.
Verder vraag ik me af of ik meteen een "moderne" zou kunnen insteken die automatisch drie keer pinkt als je eenmaal tegen de schakelaar duwt.
Eentje die nadat de schakelaar weer terugslaat nog 3 keer knippert. Hmm dat zou wel betekenen dat je meerdere wijzigingen in de bedrading aan moet brengen, de richtingaanwijzer schakelaar is 3 standen bi-polair, de stroom gaat van de schakelaar, naar het relais, en daarna weer terug naar de schakelaar welke dan de richting bepaald. Als de schakelaar weer in de middenstand staat is de richting niet meer bekent, dat geeft complicaties. Ik zeg niet dat 't niet kan, maar wel dat er haken en ogen aan zitten.
Plaats reactie