starten

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

starten

Bericht: # 172905Bericht R4F6GTX Automaat »

mijn R4 heeft het contactslot kapot. ik had een aantal reserve sloten (6) liggen en ik had die uitgeleend aan iemand waarvan zijn slot niet meer werkte; ik had ze hem meegegeven omdat hij verhuisd was en aangezien ik tijdelijk niet (hobbymatig) bezig kon zijn (wegens ziekte) had ik hem de hele doos reserve onderdelen meegegeven, (elektr delen). zijn oorzaak bleek niet aan het slot te liggen dus kreeg ik alles weer terug. nu heb ik zelf een nodig dus ik dacht er een uit die doos te halen, blijkt dat alle sleutels weg zijn. GVD !@#$&* dus aan die sloten heb ik ook niks meer en ook die in mijn eigen auto werkt niet meer. Nu zit ik dus zonder... geld om een nieuwe zit er niet meer aan voorlopig dus ik dacht het simpel met een schakelaar (en lampje) op te lossen maar hoe moet dat? kan iemand mij effe uitleggen hoe ik dat kan doen?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: starten

Bericht: # 172925Bericht deutz »

Paul,
Bestaande contact slot laten zitten, dikke plus draad daarvan aftakken naar een wip of tuimel schakelaar, vandaar een draad naar een drukschakelaar, vandaar naar het contactslot waar je de draad aan je startmotor relais draad zet.
Niks losmaken van je contact slot!
Na je wip schakelaar zet je er een draadje bij voor een controle lampje, lampje wel massa laten maken.
Dus wip/tuimelschakelaar aanzetten, controle lampje aan en dan op je drukschakelaar drukken en dan bedien je de startmotor.
Doordat de bestaande bedrading aan het contactslot blijven zitten zal alles verder normaal werken.
Succes.
niet geschoten is altijd mis!
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: starten

Bericht: # 172933Bericht Tweety »

een Extra start-relais is wel aan te bevelen anders heb je kans dat je drukknop het niet echt lang volhoudt
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: starten

Bericht: # 172934Bericht Bertje »

Hoe los je t probleem van t stuurslot op, Paul?
Denk dat een ander contactslot erin toch het beste is
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: starten

Bericht: # 172935Bericht deutz »

Starter relais inschakelen vereist een fatsoenlijke drukknop, geen extra relais nodig.
Het bestaande contact/ stuurslot blijft in gebruik, gewoon op contact zetten 😗.
Gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: starten

Bericht: # 172945Bericht R4F6GTX Automaat »

origineel stuurslot is misschien wel goed voor puristen, die zijn er vooral hier erg veel maar ik hou ervan sommige dingen anders dan origineel te maken; ik weet nog niet hoe of wat. Ik heb nog geen ander stuurslot; ik ben bij dat mijn autootje vanmorgen APK goedgekeurd is. startknop of stuurslot komt wel een keer... er zijn nog meer dingen die bestaan die ik erop wil hebben...
die uitleg van Deutz is wel fijn; ik zal dat wel gaan gebruiken als ik besluit om het anders te maken. dank daarvoor.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: starten

Bericht: # 172971Bericht R4F6GTX Automaat »

ik dacht dat ik het dus aangesloten had zoals Jan opschreef maar dat werkt dus niet; als ik de schakelaar omzet staat dus stroom op het, controlelampje werk ook maar startknop zegt alleen "tik"; startmotor wordt niet ingeschakeld. ik had er een electrisch schema (uit Haynes) bij genomen en daar klopt niet veel van, de kleuren klopt niet, een rode draad en een zwarte staan o.a. op het schema maar in het echt zit er nergens een zwarte draad aan het startcontact; rood, lichtgrijs, beige, en wit... op het schema staan ook 5 draden maar aan het startslot zitten er 4...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: starten

Bericht: # 172979Bericht deutz »

Trek eens een nieuwe draad rechtstreeks van de drukknop naar de start relais.
niet geschoten is altijd mis!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: starten

Bericht: # 172980Bericht R4F6GTX Automaat »

ik heb effe een contactschakelaar geleend van iemand anders die ik dus terug moet geven maar die doet het gewoon, dus nieuwe draden gaan trekken lijkt me overbodig
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: starten

Bericht: # 172986Bericht Tweety »

deutz schreef: ma mei 20, 2019 12:36 pm Starter relais inschakelen vereist een fatsoenlijke drukknop, geen extra relais nodig.
D'r gaat best veel stroom door om dat grote start-relais aan te slaan, 'fatsoenlijk' betekent dat 't toch minstens 10A moet kunnen hebben.
Plaats reactie