velleman

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

velleman

Bericht: # 172383Bericht deutz »

Vandaag weer een pech dag, 50 mtr van huis viertje in een keer dood!
Niet meer aan de gang te branden!!
Naar huis geduwd en onderzoeken wat er aan de hand is, Velleman los gehaald en de ontsteking weer orgineel aangesloten.
Met een tikje lopen, ik dacht dat is gauw gevonden! beetje gas geven en vreselijk stotteren en klapperen, dus in mijn ogen de condensator hemelen!
Andere eraan, helaas, hetzelfde gesputter! na nog een andere met hetzelfde resultaat twijfels over de bobine.
In de kist met reserve delen een bobine gevonden! eraan gehangen en wat denk je, perfect lopen!
Wel de derde bobine in een jaar tijd! ok, niet allemaal nieuw natuurlijk, kan Velleman kitje bobine,s slachten?
Morgen wel een nieuwe halen, ben ook door mijn voorraad heen.
Nog tips voor een bepaalt soort bobine?
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
rpj
Berichten: 6
Lid geworden op: di aug 23, 2005 9:39 am
Locatie: GLD

Re: velleman

Bericht: # 172384Bericht rpj »

kan Velleman kitje bobine,s slachten?
Eigenlijk niet, de Vellemankit is gewoon een elektronisch contactpunt. Maar...:
Een bobine gaat stuk door overspanning (doorslaan isolatie) of door te veel warmte (smelten isolatie/doorbranden primiare wikkeling).
Met de kit zou de hoogspanning hoger kunnen zijn, dus eerder kans op doorslag.
Te veel warmte onstaat meestal door en te hoge stroom door bobine/contactpunten.
Met de kit is deze niet hoger (want bepaald door weerstand prim. wikkeling)
Wel hebben sommige bobines een voorschakelweerstand voor verbeterd starten (op laaatste GTL's dacht ik).
Als je dit type zonder weerstand gebruikt gaat die zeker kapot.
Er zijn speciale transistorbobines (zoals bij de eerste Renix onstekingen), die een hogere spanning en stroom verdragen en leveren.
Deze kan je niet gebruiken met gewone contactpunten, want dan branden deze zeer snel in, door de hoge prim. stroom.
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: velleman

Bericht: # 172390Bericht deutz »

Oke, de bobine in kwestie zit er alweer een 8 maanden op, is een standaard bobine zonder weerstand, maar die heeft waarschijnlijk wel mijn Velleman gesloopt!!
Vandaag een nieuwe bobine gehaald bij de automaterialen zaak, ik reed toen met Velleman kit aangesloten, rij bij die zaak weg en na 15 mtr stopt de 4 weer, weer dood!
Maar ik heb een nieuwe bobine!! gauw erop gezet en? niks!!
Velleman weer losgemaakt en weer de condensator aangesloten met verder orginele bedrading, en? jawel, loopt weer!!
Heeft nu de oude bobine het Velleman kitje gesloopt, of heeft Velleman de bobine gesloopt?
In ieder geval ga ik op zoek naar een nieuw Velleman kitje, iemand suggestie,s?
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: velleman

Bericht: # 172391Bericht R4F6GTX Automaat »

ik bied er meerdere aan, op een ander topic, waaronder een nieuwe ongebouwde, en diverse gebouwde en niet werkend. er zat er een in mijn auto maar die is er inmiddels uitgebouwd. ruilen voor die lamp? (Deutz)
http://forum.r4club.nl/viewtopic.php?f=1&t=18932
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: velleman

Bericht: # 172394Bericht deutz »

Die lamp is dus een incomplete, weet je nog?
Voor dat Velleman ding ruilen is o.k.
Moet er wel een beschrijving bij hebben vwb het aansluiten.
niet geschoten is altijd mis!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: velleman

Bericht: # 172397Bericht R4F6GTX Automaat »

dat de lamp niet compleet is is okee, tis maar als herinnering voor de vorige eigenaar, wordt een soort schemerlamp..., nieuwe setje is incl beschrijving en een doosje om de boel in te bouwen. kwou morgen die kant op komen maar net merkte net dat mijn koppeling niet goed funtioneert dus morgen even naar kijken, waarschijnlijk de kabel vervangen. ik heb maandag de wagen nodig dus effe maken. (doktersbezoek etc)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: velleman

Bericht: # 172398Bericht deutz »

Oké, laat maar weten, de lamp ligt klaar!
niet geschoten is altijd mis!
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: velleman

Bericht: # 172412Bericht Tweety »

Ik begin me toch af te vragen wat er eigenlijk stuk kan aan zo'n kitje, de transistor ? die dingen kosten echt vrijwel niets en zijn redelijk makkelijk te vervangen. Zelf heb ik op elke velleman ook een serie relais zitten waarmee ik de kit met 1 schakelaar aan of uit kan zetten, puur om te voorkomen dat met allerlij draden moet gaan klooien als even iets niet werkt.
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: velleman

Bericht: # 172416Bericht deutz »

Waarschijnlijk is er ook een kleinigheid stuk, maar ik ben niet thuis in electronica testen!
Al enkele keren bij een electronica bedrijf langs geweest, maar steeds niet thuis.
Maarrrrrr, alles komt goed!
niet geschoten is altijd mis!
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: velleman

Bericht: # 172419Bericht RVIER »

@ Jan

Kom maar een keer langs meten we hem door en vervangen we wat er kapot is. Heb je wel de condensator afgekoppeld?
Ik heb een Bosch Bobine met voorschakelweerstand gemonteerd en die doet het met de Velleman al 50.000 km erg goed.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: velleman

Bericht: # 172422Bericht deutz »

Oke Fons,
Velleman zit er bij mij ook al zeker een jaar of 8 op! en zeker 100.000 km!
Is ook geen ramp dat het sneuveld, maar komt in dit geval niet zo ongelukkig uit, allemaal dicht bij huis.
Viertje wordt dagelijks gebruikt en enkele keren per week voor meerdere honderden km!
Als het te pas komt laat ik iets weten Fons, dank voor je aanbod.
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Plaats reactie