ledverlichting

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

EricR4
Berichten: 85
Lid geworden op: ma okt 08, 2007 10:45 pm
Locatie: Betuwe

ledverlichting

Bericht: # 105607Bericht EricR4 »

Beste mensen,

Voor mijn R4 uit 1969 op 6 Volt zou ik eens willen proberen of het zinvol is om een aantal lampen te vervangen door ledlampen. Door het langzame opgloeien van een ouderwetse gloeilamp (en door de beperkingen van 6 volt) is het remlicht (van de gecombineerde achterlamp/remlamp) slecht of laat te zien, vooral overdag bij zonnig weer.
Aan de voorkant van de auto is ook het stadslicht met het knipperlicht gecombineerd in een gloeilamp. Daardoor is dit knipperlicht overdag moeilijker zichtbaar.

Beide lampen zijn 5/21 watt (volgens fabriek zou er 4/18 watt in moeten).
Hiervoor in de plaats zou ik dus een ledlamp willen plaatsen. Die geven direct en fel licht.
Op internet kom ik diverse lampen tegen met eenzelfde bajonet ba15d en die zouden dus zo in de fitting passen.

Mijn vraag is of iemand hier al ervaring mee heeft of anderszins tips. Ook zoek ik nog een nederlandse leverancier of winkel, tot nu toe zag ik vrijwel uitsluitend amerikaanse sites.

Hoe verhoudt de lichtopbrengst van een ledlamp zich met een ouderwetse gloeilamp? Ik kom vervangingslampen met 9 leds tegen maar ook met 32 leds.

Aangezien ik slechts aan de voorzijde stadslicht/knipperlichten wil vervangen door leds en achter de gloeilampen behoudt als knipperlicht, zou de knipperlichtautomaat moeten blijven werken.

Kortom, tips, advies en ervaringen welkom.

Groeten,

Eric
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 105611Bericht Le Car »

Eric ,
Al heel wat jaren geleden op de motorrai led achterlampen gekocht voor de moto guzzi van mijn vrouw.

Dus rem en gewoon licht in een lamp.

Ik weet alleen niet meer of het ook in 6 volt was.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 105612Bericht ronny »

alle Ledlampen voor auto's zijn voor 12 volt, bij mijn weten worden ze niet gemaakt voor 6 volt.

je zult dus zelf iets in elkaar moeten solderen, nu kosten led's niet echt veel, 4,50 voor 10 stuks bijv. http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=175273

zet er 3 in serie en soldeer dat op de fitting van een kapot gloeilampje, zet alles vast met 2 componentenlijm tegen het uit elkaar trillen en uitproberen. succes
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Bericht: # 105613Bericht JoReno »

Zie http://forum.2cv.nl/ en zoek dan onder Electrisch algemeen naar het topic ledverlichting achter.
Iemand met een 6Volt-2CV vertelt dan iets over montagemogelijkheden.
Succes !! :wink:
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Bericht: # 105615Bericht ap »

http://www.leds-buy.nl/

kijk daar eens als je een grotere hoeveelheid leds nodig bent
Gebruikersavatar
FuZziE
Berichten: 89
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 7:40 pm
Locatie: Utrecht

Bericht: # 105623Bericht FuZziE »

check dit ook eens...: http://www.circuitsonline.net/forum/sea ... e=0&sort=0
verschillende schakelingen voor leds als autoverlichting
Vrrrrrroem....
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 105626Bericht schoapke »

R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 105643Bericht ronny »

interessante info schoapke, boel dingen waar je in de eerste gedachte niet aan denkt wat er zo komt kijken met het plaatsen van led verlichting
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Gebruikersavatar
Paul Oud
Berichten: 229
Lid geworden op: ma jan 12, 2004 2:00 am

Bericht: # 105665Bericht Paul Oud »

Lang leve de charme's van een 6 volt 4tje
EricR4
Berichten: 85
Lid geworden op: ma okt 08, 2007 10:45 pm
Locatie: Betuwe

Bericht: # 105989Bericht EricR4 »

Dank voor het meedenken.

Inmiddels ben ik een heel stuk verder en heb de eerste lampen met succes gemonteerd.

6 Volt ledlampen als vervanging van gecombineerde achterlicht/remlicht bestaan gewoon. Om te voorkomen dat je lampen een roze uitstraling hebben zijn deze leds rood van kleur.

Ik bestelde twee exemplaren bij Ex-proshop op Ebay:
http://stores.ebay.nl/ex-proshop_6V-LED ... idZ2QQtZkm

Ook kom ik ze tegen bij Meijelink Electronic's:
http://www.meylink.net/N_frame.html?htt ... ylink.net/
Zoek dan onder ledlampen, auto.

De leds geven heel gericht licht naar achteren. De achterlichten zijn dan al felle lampen. Bij remmen gaan ze nog flink feller branden. Ze vragen nauwelijks stroom, dus de knipperlichten gaan niet anders (langzamer) knipperen tijdens het remmen (dat was eerder wel het geval). Voordeel is ook dat de remleds gelijk licht geven en niet eerst moeten opgloeien.

Nu ben ik dus nog op zoek naar een zelfde soort leds maar dan in wit om aan de voorzijde de gecombineerde stadslichten/knipperlichten te vervangen. Aangezien die combinatie niet erg gebruikelijk lijkt te zijn, is daar moeilijker aan te komen. Inmiddels staat de vraag uit bij verschillende leveranciers.

Wordt hopenlijk dus vervolgd.

Eric
Gebruikersavatar
r4f8
Berichten: 163
Lid geworden op: di jan 23, 2007 3:14 pm

Bericht: # 106060Bericht r4f8 »

ik ben wel erg benieuwd naar foto`s van het resultaat! :wink:
EricR4
Berichten: 85
Lid geworden op: ma okt 08, 2007 10:45 pm
Locatie: Betuwe

Bericht: # 106144Bericht EricR4 »

Ik ben van plan met de R4 naar Zennewijnen te komen, hoewel dit voorjaarsevenement eigenlijk zo'n beetje op loopafstand is. Zou natuurlijk mooi zijn als ik voor die tijd ook de witte leds kan vinden.

Of een foto veel oplevert weet ik niet, aan de buitenkant zie je er niets van. Behalve dat het goed licht geeft en de 6 Volt knipperlichten niet haperen bij het remmen.

Eric
EricR4
Berichten: 85
Lid geworden op: ma okt 08, 2007 10:45 pm
Locatie: Betuwe

Re: ledverlichting

Bericht: # 154046Bericht EricR4 »

Omdat er momenteeel een topic gaande is over 'meer licht in de achterlichten' haal ik dit oude topic nog weer even naar voren.
De led-duplo-achterlichten zitten er inmiddels ruim 5 jaar in en hebben zonder commentaar meerdere APK-keuringen doorstaan.

Een vergelijkbaar setje, maar dan in de witte kleur, vond ik intussen ook. Montage aan de voorzijde als gecombineerd stadslicht-knipperlicht werkt nog niet. Waarschijnlijk heb ik teveel spanningsverlies in de draden om de knipperled te laten werken. Met voeding rechstreeks van de accu of van de oplader werken ze wel.
Bijkomend punt wordt de knipperautomaat. Door het mindere stroomverbruik wordt het bimetaal minder snel warm en reageert niet, dus geen geknipper. Met aan elektronisch gestuurde knipperautomaat moet dat te ondervangen zijn.

Iemand met vergelijkbare led-oplossingen en ervaringen? Hoor het graag.

Eric
Gebruikersavatar
R4F4TX
Berichten: 45
Lid geworden op: do mar 06, 2014 11:55 am

Re: ledverlichting

Bericht: # 154049Bericht R4F4TX »

Dit is mijn idee:

Bij het op contact zetten van de R4 zal mijn dagrijlampen gaan branden, de 5 watt parkeer lamp vervangen voor een witte led lampen die even veel licht geeft als ongeveer een 21 watt lamp. bij het op normaal aanzetten van de parkeerverlichting schakelt er een relais in met weerstand in die de led verlichting verzwakken. Nu doemt het volgende probleem op dat je nooit voor parkeerlichten hebt zonder de R4 op contact te zetten. Dit is opgelost door in de koplampen de parkeerlampjes te maken, staat ook nog eens erg leuk. Net weer een oude R4. Blijft de R4 tocht zijn eigen gezicht houden.

Afbeelding
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: ledverlichting

Bericht: # 154053Bericht Tweety »

betreffende een elctronische knipperlicht automaat moet dat voor een klein bedrag goed zelf te bouwen zijn dmv een standaard 6v relais (geen knipperlicht relais dus) en een ne555 ic, waarmee de knippersnelheid bepaald wordt door de waardes van een weerstand/condensator combinatie. ik kan wel een schematje voor je maken, is niet super eenvoudig, maar denk ik best te doen.
Plaats reactie