Getik bij remmen, ik weet het niet meer

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
-Trelleur-
Berichten: 852
Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
Locatie: Enschede

Getik bij remmen, ik weet het niet meer

Bericht: # 98544Bericht -Trelleur- »

Wie kan helpen met dit probleem van een F4 uit '84:
Bij stevig remmen klinkt er een getik aan de voorkant. Hoe harder je op het pedaal trapt, hoe harder het geluid. Toenk-toenk-toenk, ongeveer zoals het klinkt wanneer je tegen de remtrommel tikt. Bij heel geleidelijk remmen hoor je niks. Als je volledig naar rechts instuurt en een bochtje maakt is het geluid er ook, dan meer een gebonk.
Ik dacht eerst aan een klapperende handremkabel (naar de voorwielen). Deze zit nu meer vast en het heeft iets geholpen, maar het getik blijft. Bij een garage is de rechter remtrommel eraf geweest en daarbinnen ziet alles er normaal uit. Remmen gaat verder prima, alleen dat irritante geluid....(?)
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
Gebruikersavatar
Supersuus
Berichten: 447
Lid geworden op: do jun 06, 2002 2:00 am
Locatie: haarlem

Bericht: # 98588Bericht Supersuus »

Michiel en ik hebben dit ook een keer gehad,en dat was dacht ik iets met de grote stelarm die krom was en daardoor de remschoen tegen de trommel aan liet tikken.
PM Michiel hij weet het vast nog wel.
Gebruikersavatar
Marjanne
Berichten: 31
Lid geworden op: za aug 12, 2006 5:12 pm
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht: # 98775Bericht Marjanne »

Ik heb dit vorig jaar eens gehad: gebonk vanonder de motorkap bij het optrekken, bij het remmen en bij het naar rechts insturen (hoe sterker ingestuurd, hoe harder het gebonk). Bij het naar links insturen geen probleem.
Inspectie toonde aan dat de homokineet van de aandrijfas uit zijn lagers lag. Het gebonk kwam van het stoten van de aandrijfas (de homokineet) op de stabilisatiestang. Als je rechtsom ging dan werd de homokineet (links) naar onder geduwd en werd het gebonk sterker. Naar linksom werd hij omhoog geduwd en hoorde je niets.

Beide aandrijfassen zijn vervangen. Ze waren alleen per set te koop (ca. 150 euri per set) en het vervangen kostte enkele tientjes. En uiteindelijk: als de linker al weg is, zal de rechter ook wel wel komen.

Misschien kun je iets met deze suggestie.
Als de fles wijn leeg is dan kun je hem maar beter zelf gedronken hebben.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 98788Bericht R4F6GTX Automaat »

Marjanne schreef:....

Beide aandrijfassen zijn vervangen. Ze waren alleen per set te koop (ca. 150 euri per set)......
Das niet verkeerd, 2 nieuwe aandrijfassen voor 150 euri. Waar haal je dat?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-Trelleur-
Berichten: 852
Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 98790Bericht -Trelleur- »

Dank voor het meedenken. Ik denk niet dat het de aandrijfassen zijn want bij optrekken is er niets aan de hand; en ze zijn een paar jaar geleden al eens vervangen. Michiel had een goede suggestie over de hevel van de handrem die tegen de trommel aan kan tikken. Dit moet nog verder uitgezocht worden.

De betreffende F4 heeft trouwens de afgelopen 2 weken bijna 3.500 km afgelegd. Met af en toe nog wat getik, maar verder geen problemen. :wink:
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
Gebruikersavatar
Marjanne
Berichten: 31
Lid geworden op: za aug 12, 2006 5:12 pm
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht: # 98796Bericht Marjanne »

R4F6GTX Automaat schreef:
Marjanne schreef:....

Beide aandrijfassen zijn vervangen. Ze waren alleen per set te koop (ca. 150 euri per set)......
Das niet verkeerd, 2 nieuwe aandrijfassen voor 150 euri. Waar haal je dat?

Ik heb de rekening teruggezocht en ik heb me vergist... :roll: Het is ca. 150 euri per stuk (138 om precies te zijn).
Ik heb ze bij de reguliere Renaultgarage laten vervangen (Van Winden in Berkel en Rodenrijs, waar ik overigens erg content mee ben. Volgens mij vinden zij het geweldig leuk om aan mijn R4-tje te werken).
Als de fles wijn leeg is dan kun je hem maar beter zelf gedronken hebben.
-Trelleur-
Berichten: 852
Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 102298Bericht -Trelleur- »

Ook dit is inmiddels opgelost, heb ik uit de tweede hand vernomen. Aan één van de remsegmenten zat kennelijk een soort uitstekend randje. Dat randje is afgevijld en nu is het getik voorbij.
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
Plaats reactie