remmen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Leuverink
Berichten: 177
Lid geworden op: do dec 27, 2001 2:00 am
Locatie: Gaanderen

Bericht: # 2202Bericht Leuverink »

Toen ik vandaag mijn remblokken eraf haalde merkte ik dat deze erg aanliep. Nadat ik nieuwe remblokken erop had gezet, merkte ik, toen ik het hele deel weer terug zette op de schijf, deze stroef erop ging, ik moest echt drukken om hem erop te krijgen en vervolgens weer vast te draaien........das nie goed!! (na een stukje rijden kon je op de schijf ook een ei bakken...warm dus.)

Het lijkt alsof er iets vast zit of te strak...hoe kan ik dat voor mekaar krijgen. het lukte ff niet vandaag.
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 2206Bericht Folkert »

Normaliter mag men de zuiger altijd ff een stukje terug duwen, teneinde 1) de nieuwe blokken uberhaubt te laten passen en 2) de zuiger ff te laten bewegen.
Ten tweede doet men er ook bijzonder goed aan de geleiders van de blokken schoon te maken en van een likje kopervet te voorzien, zodanig dat de blokken weer eenvoudig los komen van de schijf.
Ten derde is het absoluut normaal dat je na afremmen vooral niet aan de schijven moet komen, tenzij je brandblaren op prijs stelt.
Pas als de velg ook al flink warm is, kan je spreken van een serieus aanlopende rem.
Gast

Bericht: # 2209Bericht Gast »

ugh folkert heeft gesproken , maar klopt allemaal perfecto
Leuverink
Berichten: 177
Lid geworden op: do dec 27, 2001 2:00 am
Locatie: Gaanderen

Bericht: # 2213Bericht Leuverink »

oja..
maar om de nieuwe blokjes erin te doen, moet je de zuiger inderdaad naar de ene kant drukken. Maar even over dat kopervet...
waar strijk je dat op, want de schijven en blokken, moeten naar mijn idee wel een beetje vet vrij blijven, of bedoel je een klein beetje vet op de uitstekende punten van de blokjes.
Stelt het zich zelf nog weer bij trouwens dat de blokken zo strak op de schijven zitten.
Want als je de auto opkrikt. In de vrije zet e.d. en dan aan het wiel draait, hoor je hem erlangs scheuren en gaat het vrij strak. het wiel draait niet soepel rond...of is dat nu weer normaal.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Leuverink op 2002-02-25 10:50 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Leuverink op 2002-02-25 10:53 ]</font>
Ralph
Berichten: 1
Lid geworden op: ma feb 25, 2002 2:00 am
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht: # 2214Bericht Ralph »

Ik heb dit zelf ook 2 keer meegemaakt. Ik ben toen een stukje gaan rijden met de handrem er half op. Het is misschien een paardemiddel maar het werkte wel. Met die aanlopende remmen komt je auto de keuring ook niet door. Volgens mij blokkeren ze dan.
Leuverink
Berichten: 177
Lid geworden op: do dec 27, 2001 2:00 am
Locatie: Gaanderen

Bericht: # 2226Bericht Leuverink »

met je handrem....
en dan... dan stellen ze zich ofzo?
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 2229Bericht Goof »

Nee, dan slijten ze gewoon gigantisch snel af denk ik :smile:
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 2237Bericht Folkert »

Ralph, Leuverink en Da-Goof: Men spreke hier van schijfremmen voor. Dat betekent dat het een GTL/F6 van het laatste model betreft, die dan gezellig de handrem op de achterwieltjes heeft!!!
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 2238Bericht Folkert »

Een licht schurend geluid is toegestaan bij het draaien van een wiel, maar het mag absoluut nooit zwaar gaan. Hier zou het "gangbaar maken" van de zuiger misschien op zijn plaats zijn. De te volgen procedure: Blokken verwijderen. Met het rempedaal (VOORZICHTIG!!!) de zuiger een beetje naar buiten trappen (vooral niet te ver, want dan valtie eruit!!!). De zuiger weer ver naar binnen duwen (eventueel met behulp van een waterpomptang oid)(let op het vloeistofniveau, dat het vaatje niet overstroomt). Dit een paar maal herhalen. De plaats waar de blokken in de remklauw liggen (dus niet het frictiemateriaal of de schijf) goed schoonmaken met een staalborstel (of nog erger), zodanig dat de blokken gemakkelijk te monteren zijn, waarbij deze (zoals eerder genoemd:) geleiders voorzien worden van een klein likje kopervet.
Na deze handelingen moet de rem weer fatsoenlijk werken. Nieuwe remblokken vooral voorzichtig inremmen. De vorm van de schijf moet eerst in het blok slijten. Bij hard remmen levert dit plaatselijk teveel hitte, waardoor het frictiemateriaal verglaast en de schijf zal aantasten.
Bij montage van nieuwe blokken kan het ook nog altijd zo zijn dat de roestige buitenrand van de schijf iets extra aanloopt op de blokken. Je kunt die roestige buitenrand met een flex wat bijwerken, maar je kan het ook laten zitten. (het blok slijt wel in de goede vorm). Als het te erg is dan is het te erg en is een nieuwe schijf de enige juiste oplossing...
Succes.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 2250Bericht Ron »

Folkert, had jij nou ook de 5AT achterremschijven op je wagen? En is het zo dat je al die wijsheid daarvandaan hebt? Schijnt dat je een remrevisie-specialist wordt als je die dingen onder je wagen hebt en zo klink je. Vandaar.
Gast

Bericht: # 2256Bericht Gast »

tja net zoals gtt schijven achter.. t werkt bijna nooit goed.. zelfs bij vw niet :smile:
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 2302Bericht Folkert »

Nope... Achter hebbik gewoon de originele trommeltjes en die remmen al veel te hard (oh.. ik moet de remdrukbegrenzer nog afstellen... (al 1.5 jaar...))... Ik ken de perikelen rond de R5AT achterremmen (want Menno heeft het wel)... Maar remmetjes schoonmaken / gangbaar maken is standaard bij een grote beurt en als een beetje wagenpark hebt, komt het dus met regelmaat voor...
Gast

Bericht: # 2305Bericht Gast »

tja .. en leuk is anders...
Plaats reactie