DOT4 vs DOT5

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

DOT4 vs DOT5

Bericht: # 178968Bericht Hanz »

Bij de APK weer gelazer met remmen. Heeft iemand wel eens overwogen het remsysteem om te bouwen van de hydrofiele DOT4 naar de onbeperkt houdbare siliconen-DOT5? Wel duurder maar de remcilinders blijven veel langer goed. Geen idee trouwens wat je dan allemaal moet veranderen..
Fransoos
Berichten: 595
Lid geworden op: vr dec 16, 2011 7:09 pm

Re: DOT4 vs DOT5

Bericht: # 178969Bericht Fransoos »

Ja je moet alles van rubber vervangen wat tegen dot 5 kan
Fransoos
Berichten: 595
Lid geworden op: vr dec 16, 2011 7:09 pm

Re: DOT4 vs DOT5

Bericht: # 178970Bericht Fransoos »

Nadeel is alleen het vocht wat bij een r4 er zoieo eron komt door die lange remslangen niet word opgenomen door de vloeistof. Dus bij warme remmen verdampt dit ineens en zo heb je plots klap geen remmen meer das wel een groot nadeel
Gebruikersavatar
TUX
Berichten: 66
Lid geworden op: vr apr 10, 2015 7:53 pm

Re: DOT4 vs DOT5

Bericht: # 178971Bericht TUX »

Een beetje offtopic,

Remvloeistof heeft een hoger kookpunt dan dat er normaal ontstaat tijdens het remmen.
Vocht heeft een lager kookpunt. Als de remvloeistof veel vocht bevat zou dit tot gasvorming tijdens remmen kunnen leiden. Gas laat zich makkelijk samendrukken en je pedaal zou naar beneden kunnen zakken.

De specificaties voor DOT 3 & DOT 4 hebben betrekking tot het kookpunt van de vloeistof en kunnen opgedeeld worden in twee categorieën.
Het droog kookpunt waar de remvloeistof geen vocht op of andere contaminatie opgenomen heeft en een “nat” kookpunt waar er wel vocht in de remvloeistof zit.

DOT 3 heeft een droog kookpunt van 205 graden Celsius en een nat kookpunt van 140 graden Celsius.
DOT 4 heeft een hoger droog kookpunt en nat kookpunt wat handig is voor sportieve of zwaardere auto’s met aanhangers.

DOT 3 bevat over het algemeen 80% glycol ether wat bij draagt aan de water absorberende eigenschap.
DOT 4 absorbeert water sneller dan DOT 3. DOT 4 bevat 50/65% glycol ether met een 20-30 % Borate Ester toevoeging welke het kookpunt omhoog brengt.

Het voordeel van DOT 3 ten opzichte van DOT 4 is minder snel aan vervanging toe is.
Het voordeel van DOT 4 ten opzichte van DOT 3 is dat het betere warmte/hitte prestaties geeft ook als het al vocht opgenomen heeft.

Ik weet niet of het gelazer met de remmen komt door lekkage en je remcilinders?
Ik weet niet of de remcilinders gaan lekken op de dichtingen bij de zuiger of door roest en putten op de cilinder.
Ik weet niet of DOT 3 of DOT 4 corrosiever is dan de ander.
Ik meen me te herinneren dat de Borate Ester voor het klonteren zorgt als er vocht in de remvloeistof zit.

Informatie:
EN https://www.autozone.com/diy/brakes/dot ... rake-fluid
NL https://translate.google.nl/?sl=en&tl=n ... =translate
R1126 Beige Sahara
Berichten: 168
Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am

Re: DOT4 vs DOT5

Bericht: # 178973Bericht R1126 Beige Sahara »

Er vanuit gaande dat het systeem gangbaar en dicht is... DOT 5.1

DOT 3 en 4 verdragen DOT 5.1. Of andersom, zoals je wilt.

Goed doorspoelen met 5.1 en klaar.

3 en 4 gaan vooral niet samen met 5
Plaats reactie