Ongelijke remkracht achterwielen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
F6Tim
Berichten: 13
Lid geworden op: do dec 15, 2016 9:57 pm
Locatie: Macanet de Cabrenys

Ongelijke remkracht achterwielen

Bericht: # 176223Bericht F6Tim »

Buenos días!! Mijn F6 Uit 1991 is voor de verandering eens niet door de (Spaanse) keuring gekomen vanwege het feit dat de remkracht op de achterbanden te veel verschilt. Ik heb de achterremmen en cilinders 2 jaar geleden samen met een vriend vervangen en de laatste 4 keer (hier om het halfjaar naar de keuring) is daar niet afwijkends aan opgemerkt. Heeft iemand een tip Hoe ik kan nagaan waar dit aan lig en Of ik hier zelf makkelijk iets aan in doen.
Hartelijk dank!
Erwindenbreejen
Berichten: 43
Lid geworden op: do sep 28, 2017 9:50 am

Re: Ongelijke remkracht achterwielen

Bericht: # 176225Bericht Erwindenbreejen »

Hallo Timo,

Ik vermoed dat de remkracht verdeler mogelijk vast staat. Als je de remleiding naar achteren volgt kom je een blokje tegen, daar lopen 2 remleidingen naar de achter remcylinder, dat is de remkracht verdeler. Ik neem aan dat er niets lekt, dat de remvoeringen nog goed zijn, dat de remtrommels nog goed zijn.

Groeten Erwin
F6Tim
Berichten: 13
Lid geworden op: do dec 15, 2016 9:57 pm
Locatie: Macanet de Cabrenys

Re: Ongelijke remkracht achterwielen

Bericht: # 176226Bericht F6Tim »

Erwindenbreejen schreef: wo aug 19, 2020 1:39 pm Ik vermoed dat de remkracht verdeler mogelijk vast staat. Als je de remleiding naar achteren volgt kom je een blokje tegen, daar lopen 2 remleidingen naar de achter remcylinder, dat is de remkracht verdeler.
Hi Erwin, hartelijk dank. Ik ga er zo naar kijken. Als er idd op het zicht niets aan mankeert, heb je een suggesties hoe ik deze kan inspecteren en ‘los’ maken in het geval ie vast zit?
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Ongelijke remkracht achterwielen

Bericht: # 176231Bericht jandoe1000 »

Ik vermoed dat de remkracht verdeler mogelijk vast staat.
Dat geeft toch geen verschil tussen L en R?
Mijn advies: draai de remschoenen L en R om. Denk eraan dat lang de aflopende is en kort de oplopende remschoen. Dan remmen ze beiden even goed of slecht en waarschijnlijk weer binnen de marge. Maak uiteraard eerst alles netjes schoon en zorg dat alles goed werkt. Dus controleer of de remvoeringen aan beide kanten netjes terug komen. Anders moet je de remcilinders reviseren of vervangen.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Ongelijke remkracht achterwielen

Bericht: # 176235Bericht Bertje »

Eens met Jandoe, de remkrachtbegrenzer begrenst beide achterwielen even sterk - kan ook niet anders, want anders zou er verschil tussen L en R ontstaan, dit leidt tot scheef trekken van de auto.

Het doel vd remkrachtbegrenzer is het beperken van de remdruk op de achterwielen zodra de auto achteraan uit de vering komt. De wieldruk wordt dan minder en de wielen zouden anders kunnen gaan slippen. Het achteraan uit de vering komen gebeurt bij krachtig remmen: de neus duikt dan omlaag (en de kont omhoog). En slippende wielen willen naar voren, dus je zou dan een pirouet maken.

Nu terug naar het probleem: zelf heb ik ook wel eens afkeur gehad op remverschil achteraan, ik heb toen de minst goede rem grondig schoongemaakt en toen was het remverschil weer binnen de marge. Licht bij het schoonmaken ook eens de stofrubbertjes van het remcilindertje: als daar remvloeistof onderuit drupt heb je meteen de onderliggende oorzaak gevonden (en gaat schoonmaken van de betreffende rem maar zeer kortstondig werken :))
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
F6Tim
Berichten: 13
Lid geworden op: do dec 15, 2016 9:57 pm
Locatie: Macanet de Cabrenys

Re: Ongelijke remkracht achterwielen

Bericht: # 176236Bericht F6Tim »

Bertje en Jandoe hartelijk dank! Ik ga kijken wat ik er aan kan doen 👍👍
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Ongelijke remkracht achterwielen

Bericht: # 176281Bericht Tweety »

Vaak wordt een remdruk verschil achter veroorzaakt doordat de achter remmen veel minder gebruikt worden, of omdat 1 of beide zijden een keer warm geworden zijn. In het eerste geval reinig ik aan beide zijden zo goed mogelijk, schoentje eerst een klein beetje opschuren. Zorg dat er geen randje op de rand van de trommel zit. En in de week vorafgaand aan de keuring gebruik ik de handrem om goed met de achter remmen te remmen (wel de voetrem ook enigzins gebruiken zodat je remlicht aangaat) Bij verglazing de schoentje vervangen en op dezelfde manier 'inslijten' Sinds ik het zo doe doet de keurmeester een klein dansje als ik over de remmen testbank rij.
Plaats reactie