Trommelrem wil niet terug

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Trommelrem wil niet terug

Bericht: # 168047Bericht JelleP »

Ik moest voor de APK de trommelrem linksachter nakijken want die bleef soms hangen, ofzo. Ik had om te oefenen eerst rechtsachter opengemaakt en dat ging goed, trommeltje eraf, schoongemaakt, nagekeken, dichtgemaakt, lagertje afgesteld, nieuw splitpennetje en klaar is kees. Mooi, dacht ik, nu zal de andere kant me ook in een kwartiertje lukken, maar helaas..
de trommel ging er opzich goed af, leek niet te klemmen door de remschoenen ofzo, maar om een of andere reden krijg ik hem nu niet terug. De remschoenen staan te ver naar buiten. De handrem is gewoon los. Nu moet ik wel zeggen dat ik die een paar keer heb aangetrokken en het rempedaal heb ingedrukt om erachter te komen hoe de boel werkt*, en in de veronderstelling dat het zichzelf weer terug zou stellen.

Kan iemand me stap voor stap helpen om de boel in elk geval weer rijklaar te krijgen? Die stelarm staat in elk geval ook in een nogal andere stand dan die aan de andere zijde.
Afbeelding

*dat was wel een beetje dom geloof ik he?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Grootj
Berichten: 17
Lid geworden op: wo mar 13, 2013 5:08 pm

Re: Trommelrem wil niet terug

Bericht: # 168050Bericht Grootj »

Volgens mij is het voldende om het palletje linksonderin naar beneden te drukken, dat zou die verticale plaat (stelarm?), met de ribbels aan de onderkant, vrij moeten maken. Dan zou de rem weer vrij moeten zijn.
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Trommelrem wil niet terug

Bericht: # 168051Bericht JoReno »

Ja. Zelfstellend armpje met karteltandjes moet terug naar links. Je hebt hem als het ware ´door de handrem´ heen getrokken, over de uiterste rand van het zelfstellend mechanisme heen. Kwestie van afstelling.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Trommelrem wil niet terug

Bericht: # 168118Bericht JelleP »

Alles is gelukt, bedankt! De remmen piepen nu niet meer. Laatste maanden gilden ze echt keihard bij de eerste paar keer remmen van elk ritje. Denk wel dat m'n achterwiellagers vervangen moeten worden want hoewel ik ze nu wat strakker heb vastgezet blijf ik ze duidelijk horen boven de 50 km/h.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Plaats reactie