Diameter Hoofdremcilinder

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Diameter Hoofdremcilinder

Bericht: # 166675Bericht jandoe1000 »

De meeste van mijn viertjes hebben een hoofdremcylinder (HRC) van het oude model, dus met drie aansluitingen voor de remleidingen. De HRCs zien er allemaal hetzelfde uit maar toch zit er verschil in de diameter. Die varieert en is soms 19 mm, 20.6 mm of 22mm, afhankelijk van het type vier. Zo is voor mijn 1970 fourgonnette een 22mm HRC voorgeschreven. Ik heb niet alle maten HRC nieuw liggen, dus soms monteer ik wat ik heb en dat kan afwijken van wat is voorgeschreven voor een bepaald model. Mijn vraag is: is dat erg? Maakt het verschil in diameter wezenlijk uit in remkracht? En is het altijd OK zolang men een HRC met dezelfde of een grotere diameter monteert, maar geen kleinere.
Laatst gewijzigd door jandoe1000 op do aug 31, 2017 3:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Diameter Hoofdremcylinder

Bericht: # 166676Bericht Tweety »

Volgens mij hoort een HRC bij het remsysteem. Uitwisselling lijkt me niet verstandig (zo zijn ze niet bedoeld) Sommige zijn voor trommelremmen rondom andere voor schijven voor. 3 aansluiting is niet alleen een ouder, maar ook het nieuwste (GTL) systeem.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Diameter Hoofdremcylinder

Bericht: # 166678Bericht Hanz »

Tweety schreef:(zo zijn ze niet bedoeld)
Dat is misschien teveel eer voor de ingenieurs van Renault - die deden soms ook maar wat of monteerden wat er toevallig op de plank lag.
Ik denk dat de diameter van de HRC niet bepalend is voor de remkracht (dat wordt bepaald door de kracht waarmee je het pedaal intrapt i.c.m. de oppervlakte van de remschoenen), maar wel voor de snelheid waarmee het remmen begint. Hoe groter de diameter van de HRC, hoe meer vloeistof er per cm ingetrapt pedaal in het systeem stroomt, en hoe sneller de druk opbouwt. Nu trap je in de praktijk het pedaal bijna instantaan helemaal in dus heel veel zal het niet uitmaken denk ik.
Wat is vervelender vind is dat er bij de oude HRC's twee soorten stiften voor onder het rempedaal voorkomen die slechts eenzijdig uitwisselbaar zijn...
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Diameter Hoofdremcylinder

Bericht: # 166680Bericht Tweety »

Hanz schreef:
Tweety schreef:(zo zijn ze niet bedoeld)
Dat is misschien teveel eer voor de ingenieurs van Renault - die deden soms ook maar wat of monteerden wat er toevallig op de plank lag.
Die ingenieurs monteerden een volledig remsysteem wat ze van een externe firma aankochten. Die gingen niet klooien door hun eigen systeem uit verschillende systemen samen te stellen.
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Diameter Hoofdremcilinder

Bericht: # 166683Bericht jandoe1000 »

Heren, bedankt!

Om te beginnen 'cylinder' is geen Nederlands. Het is 'cilinder'. Excuses!

Ik ben geen bèta, maar ik denk ook dat er een relatie is tussen het oppervlak van de zuiger en de remkracht, in ieder geval aan de kant van de remcilinder. Als ik het me goed herinner leerden we op school dat kracht= druk x oppervlak. De inhoud van de cilinder (een functie van diameter en slag van de zuiger) bepaalt lijkt me inderdaad ook hoeveel remolie het systeem in gaat en bepaalt daarmee ook het bereik van de zuigers in de wielcilinders. Die wielcilinders waren in de vroege jaren zestig kleiner in diameter want de trommels waren ook kleiner, maar in al mijn viertjes zit nu hetzelfde, iets grotere type. De kleinere zijn niet meer te krijgen en de grotere passen ook in de kleinere trommels. Ik heb dus alleen trommelremmen. Ik zou me kunnen voorstellen dat een HRC met meer inhoud altijd een HRC met een kleinere inhoud kan vervangen maar andersom misschien niet. Als gezegd, dit is het gevoel van een alfa. Is er een bèta die het kan beredeneren? Maar dan wel in lekentaal :wink:

@Hanz,
De stiften zijn inderdaad niet allemaal hetzelfde, maar in het type HRC waarover ik spreek wel. Ze zijn langer en gaan gedeeltelijk in de zuiger van de HRC die dus grotendeels hol is. In HRC's vanaf 1974 zit een andere stift die met een kop in de zuiger haakt. De eerst bedoelde cilinder heeft een extra bevestigingsoog aan de onderkant, de andere niet. Ze lijken wel erg op elkaar, maar de stiften zijn zeker niet uitwisselbaar. Althans, dit is wat ik bij mijn viertjes heb vastgesteld.
Laatst gewijzigd door jandoe1000 op vr sep 01, 2017 11:37 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Diameter Hoofdremcilinder

Bericht: # 166690Bericht Hanz »

ik denk dat je gevoel klopt jandoe1000, in een grotere wielremcilinder moet meer olie gepompt worden dan in een kleine om de zuigers ervan even ver uit te laten zetten. Een grote HRC met kleine wielremcilinders heeft dus een kleinere slag nodig om dezelfde remdruk te halen als een kleine HRC met kleine wielcilinders. Een kleine HRC met grote wielremcilinders zal misschien niet genoeg olie kunnen verplaatsen om de zuigers van de wielremcilinder voldoende naar buiten te verplaatsen.
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Diameter Hoofdremcilinder

Bericht: # 166691Bericht RVIER »

heren

De remkracht [kg] is de kracht die je op het pedaal uitoefent.
De remdruk (kg/cm2)is de remkracht gedeeld door het oppervlak van de HRC
Dit is de (hydraulische) druk die in het gehele systeem heerst!

Als je een grotere diameter neemt neemt bij gelijke remkracht, de remdruk dus af en dus ook de druk in de rest van het systeem.
Het maximale remvermogen van de auto neemt dan af (behalve als dat maximum het blokkeren van de wielen is.

Maar mogelijk maakt het per saldo niet zoveel uit omdat je zelden maximaal remt, maar de remktracht aanpast aan de ervaren vertraging.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 123
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: Diameter Hoofdremcilinder

Bericht: # 166705Bericht JdeW »

Heerlijk lagere school wiskunde :) maar daar hoort ook lagere school natuurkunde bij, want Fons heeft gelijk bij grotere diameter van de HRC krijgen we minder remdruk en Hans idem als het om de remzuigers gaat.
Maar aangezien we graag sleutelen, knutselen en modificeren aan onze geliefde R4 is dit eenvoudig op te lossen door de hefboomverhouding van het rempedaal aan te passen :wink:
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Diameter Hoofdremcilinder

Bericht: # 166708Bericht deutz »

Heren remtechneuten,
Fons zijn redenering klopt, met een kleinere hrc is meer druk uit te oefenen op het remsysteem, alleen de slag van het rempedaal zal wat groter zijn.
Er moet wel de nodige remvloeistof verplaatst worden!
Met een grotere hfr cilinder moet je wel harder trappen om de zelfde remwerking te verkrijgen, maar wel met een kortere pedaal weg.
Denk aan een hydraulische krik, het kleine zuigertje waar je de krik mee bediend stuurt de grote zuiger aan om de last ( auto oid ) omhoog te krijgen.
Met een grotere kleine cilinder heb je meer kracht nodig, maar het gaat wel vlugger.
Ik onthoud wel eens wat uit mijn technische opleiding, al is-ie uit de vorige eeuw (ehh)
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Diameter Hoofdremcilinder

Bericht: # 166709Bericht jandoe1000 »

Dus, wat is de conclusie? Maakt het veel uit of kunnen we de HRCs gewoon door elkaar gebruiken en, afhankelijk van de diameter, iets harder of juist iets dieper op de rem trappen?
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Diameter Hoofdremcilinder

Bericht: # 166711Bericht deutz »

Het maakt wel wat uit, hij zal echt wel remmen, maar is niet de weg.
De normale remwerking is al niet om naar huis te schrijven en daar kun je beter niet te veel aan rommelen.
Ik heb er een bekrachtiger van een R5 op gemaakt, dat remt dus wel super!
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Diameter Hoofdremcilinder

Bericht: # 166740Bericht Bertje »

Aan bovenstaande heb ik alleen een praktijkervaring toe te voegen: ik heb ooit een F4 omgebouwd van trommels naar schijven en daarbij de HRC niet vervangen, heeft altijd goed gewerkt.
Overigens denk ik niet dat de HRC de bottleneck is in het remsysteem, dit is eerder de grip van de banden - ook met een HRC met grotere diameter (waarbij men harder moet trappen voor dezelfde remdruk) krijg je blokkerende wielen (als je maar hard genoeg trapt en de remmen in orde zijn).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 123
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: Diameter Hoofdremcilinder

Bericht: # 166747Bericht JdeW »

Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Diameter Hoofdremcilinder

Bericht: # 166760Bericht deutz »

Mooie berekening!
Zonder wist ik al hoe het werkt met kleinere of grotere hfd remcilinder.
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Diameter Hoofdremcilinder

Bericht: # 166766Bericht jandoe1000 »

Het is indrukwekkend maar ik moet eerlijk bekennen dat ik niet kan doorgronden of de vragen gesteld bij opening van dit topic nu zijn beantwoord. Kan het kwaad om de hrcs van 19, 20,6 en 22 mm door elkaar te gebruiken?
Plaats reactie