Remmen is uitvallen?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Maarten Wieger
Berichten: 4
Lid geworden op: zo apr 16, 2017 10:13 pm

Remmen is uitvallen?

Bericht: # 165252Bericht Maarten Wieger »

Hallo,

Van de week wilde ik stoppen bij een stoplicht en toen ik remde viel de motor opeens uit. Niet eerder gebeurt dus ik dacht geen probleem.. Echter is dit niet meer weggegaan, elke keer als ik maar een een beetje rem valt die meteen uit. Alleen als ik heeel erg rustig rem blijft die draaien. Als de motor warm is kan ik iets minder zachtjes remmen. Stationair lijkt er niets aan de hand te zijn, loopt goed, ook als ik even gas geef. Het lijkt erop alsof de benzine toevoer stopt of iets dergelijks als ik rem.. Iemand enig idee waar het probleem kan zitten??

Maarten Looijenga
(Renault R4F4 '90)
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Remmen is uitvallen?

Bericht: # 165289Bericht JelleP »

Hey Maarten,

Ik heb zoiets ook gehad een jaar geleden, en toen heb ik de carburateur uit elkaar gehaald, schoongemaakt en teruggeplaatst. In de carburateur zit een kamertje met een bepaald benzineniveau dat nogal nauw luistert. Wanneer er binnenin iets een beetje verstopt zit door vuil o.i.d. kan het ineens effect gaan hebben als je remt, omdat de boel dan natuurlijk wat klotst binnenin. Je benzinefilter was ook erg oud en vuil kan ik me herinneren van Hillegom, dus die kun je gelijk even mee vervangen, kost een paar euro. Ik weet echt niet zeker of dit je probleem op gaat lossen hoor, maar zelf zou ik daar wel mee beginnen. Misschien zijn er mensen met andere ideeën over de oorzaak op dit forum?

Het klinkt misschien wat afschrikwekkend maar ik heb bovenstaande klusjes een jaar geleden ook uitgevoerd met hele matige kennis van hoe de boel in elkaar zit, en het is mij ook gelukt. Maak vooral foto's van hoe de stangetjes en kabeltjes etc. aan de carburateur bevestigd zitten, dan kun je hem loshalen en binnen op je gemak uit elkaar schroeven.

Stuur me anders maar ff een PB voor mijn telefoonnummer, dan kan ik je wat foto's appen van de exploded views van de carburateur, die zijn eigenlijk onmisbaar om erbij te houden.

groetjes Jelle
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Remmen is uitvallen?

Bericht: # 165290Bericht JelleP »

Trouwens, ik mis een belangrijk detail: trap je tegelijkertijd met de rem de koppeling in, of pas als je bijna stilstaat?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Remmen is uitvallen?

Bericht: # 165295Bericht Bertje »

1108cc of 845cc? En hoe is de stationairloop, rustig of "hoekig"?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Maarten Wieger
Berichten: 4
Lid geworden op: zo apr 16, 2017 10:13 pm

Re: Remmen is uitvallen?

Bericht: # 165311Bericht Maarten Wieger »

JelleP schreef:Trouwens, ik mis een belangrijk detail: trap je tegelijkertijd met de rem de koppeling in, of pas als je bijna stilstaat?

Ik heb je een pb gestuurd! En altijd tegelijkertijd met de koppeling.
Bertje schreef:1108cc of 845cc? En hoe is de stationairloop, rustig of "hoekig"?
1108. En de stationair loop is volgens mij gewoon en rustig, wel af en toe een prutteltje, alsof die ietsjes overslaat maar dit is naar mijn weten wel normaal voor dat motortje.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Remmen is uitvallen?

Bericht: # 165313Bericht Tweety »

Ik heb 't ook eenmkeer gehad, en toen bleek 't uiteindelijk iets met de ontsteking te zijn.. vacuum potje lek als ik me goed herinner.. of een bougie kabel/ verdeel kap. ik weet 't niet meer precies, dat kleine prutteltje duidt op een te arm mengsel, maar een lek vacuumpotje is dan soms de oorzaak. waarschijnlijk een combinatie van factoren..
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Remmen is uitvallen?

Bericht: # 165337Bericht Bertje »

Ik zou eens de slangen vanaf het kleppendeksel gaan nakijken/doorblazen. Met name bij 845cc wil het slangetje van kleppendeksel naar spruitstuk wel eens verstoppen, dit geeft een verkeerd mengsel bij stationairloop.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Maarten Wieger
Berichten: 4
Lid geworden op: zo apr 16, 2017 10:13 pm

Re: Remmen is uitvallen?

Bericht: # 165434Bericht Maarten Wieger »

Bedankt voor de suggesties!

Uiteindelijk ben ik bij Michiel Zijlma geweest, daar bleek onder andere de vacuümvervroeging niet te werken (slangetje te zacht en trok zichzelf dicht). De verdeler (ontsteking) is opnieuw afgesteld, maar is überhaupt in zijn geheel aan vervanging toe en het moertje om het stationair aan te passen was verstopt. Hierna deed die het als nooit te voren, zonder Michiel had ik hier zeker niet uitgekomen.

Later had ik ook opeens startproblemen, toen heb ik de bougies schoongemaakt, waren zo zwart als een kachel, en de benzine en luchtfilter vervangen.
Toen ik de luchtfilter verving bleek ook nog eens dat er een verkeerde maat in zat, wie weet had dat er ook nog mee te maken.

In ieder geval loopt die nu als een zonnetje!
Plaats reactie