remprobleem

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Boss
Berichten: 126
Lid geworden op: zo dec 19, 2010 10:09 pm

remprobleem

Bericht: # 163072Bericht Boss »

Steeds vaker heb ik last van het volgende probleem:
Als ik vertrek is er geen vuiltje aan de lucht, auto remt volledig normaal en de vrije slag van het pedaal is ook goed. Als ik dan enkele kilometers gereden heb gaat de vrije slag van het pedaal helemaal weg, zodanig dat de remmen zelfs beginnen aan te lopen. Staat de auto daarna een half uurtje stil is alles weer normaal. Heeft er iemand een idee waar ik moet beginnen zoeken? hoofdremcilinder misschien?

Het gaat om een TL met rondom trommelremmetjes.

alvast bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
walterg
Berichten: 154
Lid geworden op: vr sep 27, 2013 12:52 pm
Locatie: Essen

Re: remprobleem

Bericht: # 163073Bericht walterg »

Komt me bekend voor. Hetzelfde voor gehad met mijn R12. Zelfs remslangen vervangen wegens misschien van binnenuit verduurd en slechte oliestroom, maar pas nadat we een nieuwe hoofdremcilinder gemonteerd hadden was het probleem opgelost. Ik zou daar als eerste mee beginnen. Rijden is leuk, maar remmen toch dat tikkeltje leuker. :-?
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
Boss
Berichten: 126
Lid geworden op: zo dec 19, 2010 10:09 pm

Re: remprobleem

Bericht: # 163080Bericht Boss »

Ok, dank je wel voor de reactie! Dan ga ik daarnaar op zoek.
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: remprobleem

Bericht: # 163097Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Achter het rempedaal zit de stift die in de hoofdremcilinder drukt.
Die kun je afstellen, zodat hij meteen in de hoofdremcilinder drukt.
En dat moet juist niet, dan kun je ook jouw beschreven problemen verwachten.
Die stift moet altijd een heel klein beetje vrije slag hebben, voordat hij de zuiger van de hoofdremcilinder in drukt.
Kijk daar ook eens kritisch naar.

Succes en groet
Harry
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: remprobleem

Bericht: # 163107Bericht RVIER »

@ Boss

van welk jaar is de TL?
Variant 1: Je hebt de vrije slag al gecontroleerd, dus daar zou het niet aan moeten liggen. Vraag is natuurlijk of het navul/ontlast gaatje open is.
Variant 2: Kennelijk is er een restdruk ventiel in de hoofdremcilinder (volgt uit het bouwjaar) dat kennelijk niet meer voldoende opent.
Druk ontstaat vermoedelijk door enig warm worden van de remvloeistof waardoor er druk opbouwt in het systeem dat via de restdrukklep niet weg kan.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Boss
Berichten: 126
Lid geworden op: zo dec 19, 2010 10:09 pm

Re: remprobleem

Bericht: # 163113Bericht Boss »

@fons:

Auto is van 85. Je verhaal lijkt in ieder geval te kloppen want het gekke van de hele zaak is dat nu de 30+ zomertemperaturen verdwenen zijn, het probleem (voorlopig?) Opgelost lijkt.
Als ik het goed begrijp is het toch raadzaam de hoofdrempomp te vervangen?

Alvast bedankt, jeroen
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: remprobleem

Bericht: # 163115Bericht RVIER »

@ Jeroen

een TL 85 heeft geen hoofdremcilinder met restdrukventiel, maar een tandem hoofdremcilinder zonder restdruk
Ik denk dat hier toch het gaat om vervuiling waardoor het compensatiegaatje (de verbinding met het remreservoir) niet meer vrij is.
Dat kan gebeuren als de zuigers niet geheel terugkomen na het remmen of de vrije slag te gering is. (Let op het feit dat er voldoende vrije slag is betekend dus niet dat de zuiger voldoende terugkomt!)
Vermoedelijk los je het probleem op met een nieuwe hoordremcilinder en nieuwe remvloeisof. Loop dan de rest van de cilinders/voeringen ook even na. Je zou ook kunnen beginnen met alles eens schoon te maken :-)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie