Rembekrachtiger R5 monteren in 4GTL

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Rembekrachtiger R5 monteren in 4GTL

Bericht: # 161146Bericht Elleirim »

Beste mensen,

Na het lezen van info hier op het forum heb ik een R5 `servo??`of rem`booster??` besteld van een R5.
Afgelopen weekend heb ik deze even bij de auto gehouden en ik had gehoopt/begrepen dat dit op een eenvoudige manier zou passen, maar buiten dat de gaten in het schutbord aangepast zullen moeten worden (andere hart-op-hart maat) kom ik erachter dat de gaten aan de voor- tov de achterkant gedraaid zitten....dus als ik de booster monteer komt de hoofdremcilinder gedraaid te zitten en dat lijkt mij niet de bedoeling want dan klopt het niveau van de remvloeistof bij lange na niet, of sterker nog....in een bochtje....klotsssss

Hoe wordt dit opgelost? Gaten in schutbord diagonaal tov elkaar boren?

Weet er iemand foto`s van de montage te vinden, mij is dat (nog) niet gelukt...

Alvast mijn grote dank!
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Rembekrachtiger R5 monteren in 4GTL

Bericht: # 161147Bericht deutz »

Je kunt de R4 hfd remcilinder weer gebruiken!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: Rembekrachtiger R5 monteren in 4GTL

Bericht: # 161148Bericht Elleirim »

Hoi, dat had ik idd begrepen, maar hoe los ik het verdraaien op?
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: Rembekrachtiger R5 monteren in 4GTL

Bericht: # 161149Bericht Elleirim »

http://myalbum.com/album/lUsjuYKWFyUh


Hoop dat de link werkt, de eerste foto laat de achterkant zien, de bevestigingspunten recht boven elkaar. En de tweede laat dan zien dat de voorste punten waar de rempomp komt....verdraaid zitten..,

Vervolgens.....heb ik 3 verschillende hart-op-hart maten:
1: hoofdremcilinder (en originele bevestiging) 57-58mm
2: booster pedaalzijde 67mm
3: booster voorzijde 70mm

Ik had helaas begrepen dat het er 'zo' onder pastte...
Nou ja, met jullie hulp komt het vast in orde!
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Rembekrachtiger R5 monteren in 4GTL

Bericht: # 161153Bericht jeffr4 »

Moet kunnen :

Afbeelding

Ik heb de gaten voor de hoofdremcylinder ook opnieuw geboord, zodanig dat de vulgaten recht naar boven staan, maar zelf geen R5 booster, ....geen plaats met de injectieunit. Deze is van T-Bo.
Als je toch een nieuwe besteld, zou je ook een nieuwe single stand alone booster kunnen aanschaffen...
gemakkelijke montage en dan voor op de voorwielen......of een double...
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: Rembekrachtiger R5 monteren in 4GTL

Bericht: # 161158Bericht Elleirim »

Hoi Jeffrey,
Dank voor je reactie!
Ik heb een andere hoofdremcilinder blijkbaar....
Maar jij hebt dus niets hoeven aanpassen aan je hoofdremcilinder? Die van jou heeft blijkbaar al een schuine bevestiging? Of zie ik het verkeerd?
Ik ga toch die artvo eens mailen of ik er wel eentje van een R5 heb ontvangen.....
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Rembekrachtiger R5 monteren in 4GTL

Bericht: # 161171Bericht Bertje »

Jeffrey heeft meen ik een rembekrachtiger op afstand, dus niet geïntegreerd met de hoofdremcylinder.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: Rembekrachtiger R5 monteren in 4GTL

Bericht: # 161172Bericht Elleirim »

Heb zojuist van hetzelfde bedrijf (artvo) foto's ontvangen van de R5 hoofdremcilinder die op de bekrachtiger hoort, dan hoef ik enkel nog de gaten in het schutbord aan te passen. Even gevraagd wat zo'n ding moet kosten.
Ik wil het nu meteen doen omdat ik een gat in het chassis moet dichtlassen achter de 3 leidingen en de uitlaatbocht in het linkervoorscherm. Dan ligt de boel toch los....
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Rembekrachtiger R5 monteren in 4GTL

Bericht: # 161182Bericht jeffr4 »

Inderdaad met wat nieuwe gaten in het schutbord, kun je het aanpassen, echter moet je nog wel een koppelstuk maken voor het remhuis.
Anders zoals benoemd een stand alone booster, die dan bedient wordt door de hoofdremcylinder en uiteraard op het vacuum is aangesloten. Effe de foto weer eens optrommelen.....
Je kunt ze b.v. ook gebruikt uit een Mini, Volvo uithalen.. een Lockheed...
Zo'n heel licht autootje als de R4 remt perfect met een booster op de schijfremmen voorzijde , dus een single voldoet perfect.
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Rembekrachtiger R5 monteren in 4GTL

Bericht: # 161183Bericht jeffr4 »

bevestigd aan de traverse ..!

Afbeelding
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: Rembekrachtiger R5 monteren in 4GTL

Bericht: # 161184Bericht Elleirim »

Prachtige oplossing jeffrey!

Maar ik heb nu de andere spullen liggen/onderweg.
Wat bedoel jij met dat 'remhuis' aanpassen? Die vat ik even niet...
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: Rembekrachtiger R5 monteren in 4GTL

Bericht: # 161206Bericht Elleirim »

De hoofdremcilinder is ook binnen, dr boel staat nog steeds iets verdraaid, maar....zat ik te denken....kan ik de voor- en achterkant van de booster op zichniet nog wat draaien? Weet iemand dat?



http://myalbum.com/album/ZxUaUXsmsVQv" onclick="window.open(this.href);return false;

Ze worden door de fabriek ook verdraaid om ze in elkaar te zetten....ben benieuwd of iemand het weet.
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: Rembekrachtiger R5 monteren in 4GTL

Bericht: # 161241Bericht Elleirim »

Inmiddels de hoofdremcilinder ook binnen en de pedaalbak aangepast zodat de bekrachtiger daarop gemonteerd kan worden. Maarrrrrrr loop tegen meerdere kleine problemen aan, het linkerbinnenscherm moest een stuk naar buiten geklopt (lees geramd) en nu hij losjes op zijn plek zit wordt duidelijk dat de stuurstang niet meer vastgezet kan worden..... Iedereen die zegt dat het 'zo' past kletst uit zijn nek...
Nu weet ik niet wat ik moet verzinnen om die extra 10-15mm ruimte te krijgen langs de booster....meer naar links ???....kan niet want dan zit de plunjer niet mooi in het midden van het pedaal...
http://myalbum.com/album/ZxUaUXsmsVQv" onclick="window.open(this.href);return false;


Ik heb geen geld om nòg meer uit te geven dan wat er nu al in zit...dus help mij aub om in oplossingen te denken met de spullen die ik heb ipv andere onderdelen aan te bevelen :D
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: Rembekrachtiger R5 monteren in 4GTL

Bericht: # 161244Bericht Elleirim »

Na mijn paniekaanval van vaanmorgen toch maar nog eens gekeken...,zoeken naar een paar m7 (!!) moeren en ja hoor, ik had er nog 2......binnenscherm nog iets meer ingeramd....klein holletje uit de booster geslepen.....en....: "fits like a glove"!! (beer)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Rembekrachtiger R5 monteren in 4GTL

Bericht: # 161245Bericht Tweety »

Tja das jammer, 't gaat echt over maar een heel klein stukje natuurlijk, als het 15mm bii het stuurhuis is dan gaat 't om ongveer 4 a 5 mm bij de servo, kan je niet beide pedalen ietsje naar links verplaatsen ? 't wordt wel laswerk dan natuurlijk. Die Servo is gewoon net iets aan de grote kant... iets verder naar voren ? dan kan je er een stukkie tussen fabriceren... Ik zou 't binnenscherm voorlopig een stukie open snijden zodat je echt ruimte hebt om de plek te vinden waar 't wel past (Servo, stuurstang, Cylinder en motorklep) en dat later weer dicht lassen.
Plaats reactie