remmenprobleem

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Annabel
Berichten: 20
Lid geworden op: do jun 16, 2011 1:08 pm

remmenprobleem

Bericht: # 157285Bericht Annabel »

Mijn R4tje, uit 1985, trommelremmen rondom, heeft na revisie van de cylinders etc altijd voorbeeldig geremd. Nu heb ik de koppeling vernieuwd en sindsdien heb ik het volgende probleem: na ca 10 minuten rijden lopen ineens alle 4 de remmen aan. Kan dan geen 130 meer halen maar maar 60, haha. Na stoppen alle 4 de remtrommels heetgeloen. Als hij een weekje stil heeft gestaan draaien alle wielen weer vrij. Na even rijden lopen ze weer aan zoals hiervoor beschreven. Zou het een probleem met de hoofdremcylinder kunnen zijn en zo ja wat dan? En ik zou niet weten wat die koppeling met het remcircuit te maken heeft.
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: remmenprobleem

Bericht: # 157287Bericht Okido »

Het lijkt erop dat de hoofdremcilinder niet goed terugkomt. Dan blijft ie elke keer als je remt een klein beetje op z'n rem staan. Na een aantal keer remmen zit er geen beweging meer in. Dit gebeurt ook als de speling tussen pedaal en cilinder zo afgesteld wordt, dat deze nul milimeter bedraagt. Dit moet minimaal 1 mm zijn.

Succes, Ido
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: remmenprobleem

Bericht: # 157291Bericht Tweety »

Tja en als het probleem weg is kan je de remschoentjes vervangen, 130 met trommelremmen is zoieso best hard :D
Annabel
Berichten: 20
Lid geworden op: do jun 16, 2011 1:08 pm

Re: remmenprobleem

Bericht: # 157292Bericht Annabel »

Dag Ido, dat van die speling/vrije slag kan heel goed kloppen. Die is inderdaad zero en ook het gevoel dat je direct op de remtrommel trapt. @tweety: 130 is hard, maar ik wil hem altijd even proberen, en het is ook wel even kicken om de rest gewoon in te halen met de R4. Ik houd wel kilometers afstand , dat wel, maar echt safe voelt het niet, dat klopt.
Bedankt voor de tips, ik ga het remcircuit weer eens flink onder handen nemen.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: remmenprobleem

Bericht: # 157318Bericht Bertje »

Check eens even de afstand tussen het spruitstuk en de hoofdremcylinder...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: remmenprobleem

Bericht: # 157320Bericht Hanz »

Bertje schreef:Check eens even de afstand tussen het spruitstuk en de hoofdremcylinder...
het lijkt me dat daar weinig fout kan gaan, tenzij spruitstuk en/of hoofdremcylinder op heel bijzondere wijze gemonteerd zijn.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: remmenprobleem

Bericht: # 157328Bericht Bertje »

Motor is er waarschijnlijk uit geweest bij vervangen vd koppeling. Als er toen een ophangrubber gescheurd is kan de motor er nu schuin in hangen, waardoor het spruitstuk misschien te dicht bij de hoofdremcylinder komt.
Annabel schreef:En ik zou niet weten wat die koppeling met het remcircuit te maken heeft.
Dit zou dus een mogelijk verband kunnen zijn. Maar eerlijk gezegd lijkt het mij eerder gewoon toeval en is dat gedoe met de remmen een losstaand probleem.

Annabel, inmiddels woon ik in Geldrop, ik wil met alle plezier eens komen kijken (net als destijds toen je koppelingsproblemen had).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Annabel
Berichten: 20
Lid geworden op: do jun 16, 2011 1:08 pm

Re: remmenprobleem

Bericht: # 157349Bericht Annabel »

Dag Bert,

Ik heb de hrc inmiddels eruit gehaald, en wil hem eigenlijk even n openen. Het is een type wat niet in de handboeken beschreven staat. Wel 4 wartels en ontluchtingsnippel, 3 keer M10 en een keer M12, iemand een tip om hem open te krijgen? Ik kan alleen een los pennetje krijgen uit een van de drie gaatjes in de voorste ( secundaire?) zuigerkamer. En waar meet je de boring eigenlijk precies? Ik meet nu 20 mm dus geen 20,6 en geen 19 mm.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: remmenprobleem

Bericht: # 157350Bericht Hanz »

Aan de kant van het rempedaal zit als het goed is een veerring
Annabel
Berichten: 20
Lid geworden op: do jun 16, 2011 1:08 pm

Re: remmenprobleem

Bericht: # 157362Bericht Annabel »

Dag Hanz, dank voor je reply. Die veerring heb ik verwijderd maar dan kan ik nog steeds de zuigertjes/veren unit niet uit de cylinder krijgen. Hij lijkt geborgd door iets. Bij andere types draai/trek je er twee veerbussen uit maar daar zie ik bij deze geen mogelijkheden voor. Is er veel prijsverschil tussen een revisiesetje (als dat bestaat) en een nieuwe hrc? Of zijn er revisie hrc's te koop?

Papa Mike voor Annabel
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: remmenprobleem

Bericht: # 157364Bericht Hanz »

Ik weet niet wat voor type HRC jij hebt maar het zal er vast ongeveer zo uitzien:
Afbeelding
Annabel
Berichten: 20
Lid geworden op: do jun 16, 2011 1:08 pm

Re: remmenprobleem

Bericht: # 157368Bericht Annabel »

Dag Hanz,
Het gaat om een tandem HRC met gekoppelde reservoirs, hij kan alleen aan de pedaalkant open. Er zit een parallel lopende cylinder naast de remcylinder die waarschijnlijk voor het bedienen van de schakelaar dient. Nu kan het feit dat de zuigers er niet uitkomen natuurlijk best door een defecte veer of zo veroorzaakt worden. Of moet ik hem er uitpersen met wat perslucht op een van de wartelopeningen of zo? ( ben wel een beetje bang om zo een potatoegun te creeren)
Groet Mike, papa van Annabel
Annabel
Berichten: 20
Lid geworden op: do jun 16, 2011 1:08 pm

Re: remmenprobleem

Bericht: # 157370Bericht Annabel »

@Bertje: alles zit nog gewoon op zijn plek hoor, de motorophanging is nog wel intact. En zou de cylinder bij warm worden niet juist soepeler moeten werken?

Groet Mike, papa van Annabel.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: remmenprobleem

Bericht: # 157374Bericht R4F6GTX Automaat »

Kan me vaag iets herinneren dat in het gaatje van het vloeistofpotje ergens een schroefje zit die de hele boel uit elkaar laat vallen maar voor de kosten van ± 50 euro heb ik altijd een nieuwe geplaatst in plaats van te rommelen met een revisie...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: remmenprobleem

Bericht: # 157376Bericht Bertje »

Annabel schreef:En zou de cylinder bij warm worden niet juist soepeler moeten werken?
Ik dacht meer aan het opwarmen en daardoor uitzetten van de remvloeistof. Dit aangezien beschreven werd dat het probleem pas optreedt als de motor eenmaal warm is. Maar achteraf denk ik dat een verstopping of kapotte veer in de hoofdremcylinder inderdaad waarschijnlijker is.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie