remmen ontluchten in je eentje?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: remmen ontluchten in je eentje?

Bericht: # 157071Bericht R4F6GTX Automaat »

zoiets als de laatste heb ik ook, (andere kleur) ideaal als je alleen bent... het werkt prima, ook op de andere voertuigen... je moet wel een compressor hebben...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: remmen ontluchten in je eentje?

Bericht: # 157073Bericht Hanz »

R4F6GTX Automaat schreef:je moet wel een compressor hebben...
Hoezo dat? Ik heb er wel gezien die melden zoiets nodig hebben (er zijn er zelfs die werken op de lucht uit het reservewiel!) maar deze is toch gewoon een soort omgekeerde plantenspuit waar je het vacuum met de hand oppompt?
BartF7P
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 04, 2014 11:46 am

Re: remmen ontluchten in je eentje?

Bericht: # 157074Bericht BartF7P »

Die dingen werken vrij goed, je moet natuurlijk wel een compressor hebben. Het nadeel is wel dat je remvloeistofniveau snel zakt. Een tweede persoon om het reservoir bij te vullen is dus wel handig.

Nu werkt het ook niet altijd perfect.. bij een R4 zal het wel lukken met zo een systeem, enkel bij mijn Laguna 1 lukte het niet omdat ik lucht in men abs-systeem had.

De enige manier die ik daarvoor had was een goede oliespuit vullen met remvloeistof en via de nippel aan het wiel de remvloeistof tot in het reservoir pompen en terwijl met een schroevendraaier de abs-unit tikken geven.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: remmen ontluchten in je eentje?

Bericht: # 157075Bericht Tweety »

Bertje schreef:Goeie tip, crux is dus langzaam pompen.

Zelf doe ik altijd een stukje huishoudfolie over het remvloeistofreservoir voordat ik aan de remmen ga werken (daarna dop weer erop). Als je dan een leiding loshaalt drupt deze veel minder. Het is dan soms voldoende om de leiding na afloop weer terug te zetten en de ontluchtingsnippel van de betreffende rem open te zetten todat deze begint te druppen (uiteraard hiervoor dop en huishoudfolie weghalen).
Ik heb geleerd dat je ook de remslang af kan knijpen, bij m'n voor rem ging de leiding daarna vriij makkelijk weer lopen, maar bij een achterrem zal dat toch wat minder zijn...
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: remmen ontluchten in je eentje?

Bericht: # 157077Bericht R4F6GTX Automaat »

@ Tweety: Dat dichtknijpen van de slang gaat wel, als je geen tang (gripptang) gebruikt met te scherpe bekken ander snijdt het in het rubber. Trouwens geen goed idee om een slag te gaan dichtknijpen, vooral als ze iets ouder zijn maar in jouw geval maakt dat niet uit, gezien de stomme antwoorden die je meestal geeft... persoonlijke ervaringen?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: remmen ontluchten in je eentje?

Bericht: # 157079Bericht BVDP »

Ik heb zo'n ontluchtingssetje zelf gemaakt. Oud dekseltje van een remvloeistofreservoir genomen, gaatje in gemaakt en slangnippel op gezet. Op druk brengen kan met een compressor maar de nodige druk is heel laag. Ikzelf gebruik een druksproeier voor onkruidbestrijding om de druk te regelen. Werkt perfekt en kost niets.

Bart
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: remmen ontluchten in je eentje?

Bericht: # 157089Bericht RVIER »

@ Bart,

je vult dus onder druk via de hoofdremcilinder en laat af bij de cilinders.
Werkt erg goed. Heb het laatst zo gedaan op de sleuteldag in Son.
Het is wel slim dat de nippel in de dop op de hoofdremcilinder bv 1 cm lang in het vat van de hoofdremcilinder steekt. Het niveau blijft dan op het goede niveau als je gereed bent.

Vroeger een Citroen BX gehad en daarbij gaat dat eigenlijk standaard zo.

vr gr Fons

ps ik heb eens geprobeerd te ontluchten met een vacuumpompje maar dat werd helemaal niet :-((.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
BartF7P
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 04, 2014 11:46 am

Re: remmen ontluchten in je eentje?

Bericht: # 157091Bericht BartF7P »

Dat lijkt me ook een goede manier die bij de laguna kon werken.

Het vacuumsetje werkt bij de ene wel, bij de andere niet heb ik zo de indruk. Hoe complexer het remcircuit, hoe slechter het werkt.

Echter heb ik al verschillende keren een hydraulische koppeling van een moderne renault proberen te ontluchten door remvloeistof onder druk in de hoofdremcilinder te pompen. Elke keer zonder succes. De goede oude manier met pompen en nippels openen en sluiten werkte hierbij steeds het beste.
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: remmen ontluchten in je eentje?

Bericht: # 157097Bericht Mark4GTL »

Nu met een vacuumset (die achter de compressor hangt) met de landrover het systeem aan het ontluchten.
Werkt opzich goed als je bij de nippels kunt. Voorzijde van de auto is t net wat omslachtig.

Maar so far so good, t werkt
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: remmen ontluchten in je eentje?

Bericht: # 157103Bericht zwergje »

Meterof 4 aquariumslang kopen, nippeltje beetje los draaien, slang over nippeltje wurmen, andere eind in je remvloeistof reservoir, en pompen tot er geen belletjes meer langs komen. Beginnen bij de verst weg gelegen rem van je reservoir, eindigen bij de meest dichtbij gelegen rem.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Plaats reactie