remmenvraagje

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 861
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

remmenvraagje

Bericht: # 144295Bericht dirkoosterhoff »

Als ik met mijn vier ga rijden heb ik de eerste tijd een goede pedaaldruk en hoef ik het pedaal niet zover in te trappen.
Na enige tijd is het echter zo dat er meer vrije slag in het rempedaal komt en ik hem dieper moet intrappen.
De auto remt overigens wel goed.
Als ik even kort achter elkaar stevig pompend rem is het pedaal weer in orde.
Is dit een hoofdremcilinder die blijft hangen? het lijken mij niet de wielremcilinders want de auto remt goed en de wielen blokkeren niet dus de wielremcilinders gaan wel terug na intrappen.
Het systeem lekt geen remolie.
Hoofdremcilinder vervangen?
Groet,Dirk
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: remmenvraagje

Bericht: # 144297Bericht harbourseal »

Is theorie.

Bij het remmen komt door wrijving warmte vrij. Als de remvloeistof oud is zit er ook een deel water bij.(hychroscopie) dat water gaat verdampen bij opwarming en vormt gasbelletjes.
Gas is samendrukbaar dus remdrukverlies en pompend moeten remmen.

Vraag is dus wanneer heb je voor het laatst de remvloeistof vervangen?

Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 861
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: remmenvraagje

Bericht: # 144298Bericht dirkoosterhoff »

Ik heb de auto nog niet zolang dus ik weet niet wanneer de remvloeistof voor het laatst is vervangen.
Maar er komt een flinke vrije slag in het pedaal. Dat kan toch niet zoveel lucht zijn?
Maar wel een goede tip om eerst de vloeistof maar eens te vervangen.
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: remmenvraagje

Bericht: # 144320Bericht RVIER »

stel de handrem maar eens.
bij 5 klikken aan moeten de wielen gaan slepen.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 861
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: remmenvraagje

Bericht: # 144325Bericht dirkoosterhoff »

Handrem doet het prima.
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: remmenvraagje

Bericht: # 144330Bericht RVIER »

Handrem doet het prima.
dat kan best zijn maar is hij ook goed afgesteld? De handrem afstelling heeft namelijk een relatie met het terugduwen van de remzuigers.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: remmenvraagje

Bericht: # 144333Bericht Tweety »

Remolie vervangen is zoieso een goed idee, zeker als je niet weet hoe oud die is, let wel op dat je de goeie gebruikt... dat vochtaantrekkend verschijnsel schijnt vooral bij Dot3 te wezen, maar belangerijker is dat je geen dot3 in een syteem waar dot4 in zit (of zat) doet, want dan kan je wel alle cylinders vervangen. Hoofdremcylinder zal waarschijnlijk nog wel ok zijn, misschien dat de remdrukverdeler blijft hangen, als het syteem toch leeg is zou je die kunnen reinigen... (ehh)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: remmenvraagje

Bericht: # 144340Bericht Bertje »

Stiekum denk ik bij dit verhaal toch aan lekkage. Heb je alle remcylindertjes bekeken en ook gecheckt of er geen remvloeistof onder de stofrubbertjes zit? Ook de hoofdremcylinder kan licht lekken, hier rijdt men soms tijdenlang mee rond, aangezien remvloeistof lak oplost geeft dit op den duur ook roestproblemen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 861
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: remmenvraagje

Bericht: # 144342Bericht dirkoosterhoff »

Tweety, hoe kom ik er achter of er d0t3 of dot4 in heeft gezeten?
Bertje, Systeem lekt niet want de vloeistof blijft goed op pijl in het potje op de hoofremcilinder.
Ik ga denk ik de vloeistof vervangen door schone nieuwe en voor de zekerheid de hoofdremcilinder vervangen.
Kan nooit kwaad. Ding is ook al behoorlijk oud.
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 861
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: remmenvraagje

Bericht: # 144343Bericht dirkoosterhoff »

Als ik de handrem langzaam aantrek kan ik na 3 klikken de auto niet meer van zijn plaats duwen.
Staat deze dan te strak wat dus de andere problemen kan veroorzaken?
De auto is van 1971.Ik weet niet of dat dan nog verschil maakt met een modernere GTL.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: remmenvraagje

Bericht: # 144442Bericht Tweety »

Hoe kom je erachter of het dot 3 of dot 4 is, tja goeie vraag... :-? .. ik heb eigenlijk alleen verstand van dot 4, maar d'r schijnt een aanzienlijk geur verschil te zijn.. (of kleur verschil... :roll: ) misschien er hier ook mensen die het wel echt allemaal weten....
Fransoos
Berichten: 595
Lid geworden op: vr dec 16, 2011 7:09 pm

Re: remmenvraagje

Bericht: # 144443Bericht Fransoos »

Dot 3 lijkt op oude remvloeistof is een stuk donkerder dot 4 is bijna helder.
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 861
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: remmenvraagje

Bericht: # 144466Bericht dirkoosterhoff »

O.k. dat moet te zien zijn dan.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: remmenvraagje

Bericht: # 144493Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb in een wat verder verleden hetzelfde gehad: na ontluchten moet je rempedaal steeds verder ingetrapt worden (tot hij op een gegeven moment 'op het bot' komt), terwijl je nergens een lek ziet. Bij mij was het een achterrem cilinder die vast zat, al heb ik nooit kunnen begrijpen hoe dat tot het gesignaleerde gedrag leidde... :(

Voor mijn gevoel moet het haast wel iets zijn dat hij bij pedaal loslaten lucht aanzuigt door een microscopisch gaatje waardoor geen olie naar buiten kan, maar wat dat dan weer met een vastzittende remcilinder te maken heeft...
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: remmenvraagje

Bericht: # 144497Bericht deutz »

Dot 3 en dot 4 zijn door elkaar te gebruiken!! Daar mag GEEN dot 5 bij!!
Dot 5 is een silicone remolie die niet hygroscopisch is.
Dot 3 en 4 zijn dat helaas wel, gewoon om de 3 a 4 jaar verversen.
Het gaat hier om een tl met rondom trommel remmen?
Dan de remmen met de stelnokken buiten op de ankerplaat even opnieuw afstellen.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Plaats reactie