Pagina 1 van 2

remmenvraagje

Geplaatst: za jun 22, 2013 5:22 pm
door dirkoosterhoff
Als ik met mijn vier ga rijden heb ik de eerste tijd een goede pedaaldruk en hoef ik het pedaal niet zover in te trappen.
Na enige tijd is het echter zo dat er meer vrije slag in het rempedaal komt en ik hem dieper moet intrappen.
De auto remt overigens wel goed.
Als ik even kort achter elkaar stevig pompend rem is het pedaal weer in orde.
Is dit een hoofdremcilinder die blijft hangen? het lijken mij niet de wielremcilinders want de auto remt goed en de wielen blokkeren niet dus de wielremcilinders gaan wel terug na intrappen.
Het systeem lekt geen remolie.
Hoofdremcilinder vervangen?
Groet,Dirk

Re: remmenvraagje

Geplaatst: za jun 22, 2013 9:13 pm
door harbourseal
Is theorie.

Bij het remmen komt door wrijving warmte vrij. Als de remvloeistof oud is zit er ook een deel water bij.(hychroscopie) dat water gaat verdampen bij opwarming en vormt gasbelletjes.
Gas is samendrukbaar dus remdrukverlies en pompend moeten remmen.

Vraag is dus wanneer heb je voor het laatst de remvloeistof vervangen?

Groet, Robert

Re: remmenvraagje

Geplaatst: za jun 22, 2013 10:33 pm
door dirkoosterhoff
Ik heb de auto nog niet zolang dus ik weet niet wanneer de remvloeistof voor het laatst is vervangen.
Maar er komt een flinke vrije slag in het pedaal. Dat kan toch niet zoveel lucht zijn?
Maar wel een goede tip om eerst de vloeistof maar eens te vervangen.

Re: remmenvraagje

Geplaatst: zo jun 23, 2013 8:38 pm
door RVIER
stel de handrem maar eens.
bij 5 klikken aan moeten de wielen gaan slepen.

vr gr Fons

Re: remmenvraagje

Geplaatst: zo jun 23, 2013 9:07 pm
door dirkoosterhoff
Handrem doet het prima.

Re: remmenvraagje

Geplaatst: zo jun 23, 2013 11:43 pm
door RVIER
Handrem doet het prima.
dat kan best zijn maar is hij ook goed afgesteld? De handrem afstelling heeft namelijk een relatie met het terugduwen van de remzuigers.

vr gr Fons

Re: remmenvraagje

Geplaatst: ma jun 24, 2013 2:07 am
door Tweety
Remolie vervangen is zoieso een goed idee, zeker als je niet weet hoe oud die is, let wel op dat je de goeie gebruikt... dat vochtaantrekkend verschijnsel schijnt vooral bij Dot3 te wezen, maar belangerijker is dat je geen dot3 in een syteem waar dot4 in zit (of zat) doet, want dan kan je wel alle cylinders vervangen. Hoofdremcylinder zal waarschijnlijk nog wel ok zijn, misschien dat de remdrukverdeler blijft hangen, als het syteem toch leeg is zou je die kunnen reinigen... (ehh)

Re: remmenvraagje

Geplaatst: ma jun 24, 2013 11:24 am
door Bertje
Stiekum denk ik bij dit verhaal toch aan lekkage. Heb je alle remcylindertjes bekeken en ook gecheckt of er geen remvloeistof onder de stofrubbertjes zit? Ook de hoofdremcylinder kan licht lekken, hier rijdt men soms tijdenlang mee rond, aangezien remvloeistof lak oplost geeft dit op den duur ook roestproblemen.

Re: remmenvraagje

Geplaatst: ma jun 24, 2013 12:37 pm
door dirkoosterhoff
Tweety, hoe kom ik er achter of er d0t3 of dot4 in heeft gezeten?
Bertje, Systeem lekt niet want de vloeistof blijft goed op pijl in het potje op de hoofremcilinder.
Ik ga denk ik de vloeistof vervangen door schone nieuwe en voor de zekerheid de hoofdremcilinder vervangen.
Kan nooit kwaad. Ding is ook al behoorlijk oud.

Re: remmenvraagje

Geplaatst: ma jun 24, 2013 12:47 pm
door dirkoosterhoff
Als ik de handrem langzaam aantrek kan ik na 3 klikken de auto niet meer van zijn plaats duwen.
Staat deze dan te strak wat dus de andere problemen kan veroorzaken?
De auto is van 1971.Ik weet niet of dat dan nog verschil maakt met een modernere GTL.

Re: remmenvraagje

Geplaatst: za jun 29, 2013 5:23 pm
door Tweety
Hoe kom je erachter of het dot 3 of dot 4 is, tja goeie vraag... :-? .. ik heb eigenlijk alleen verstand van dot 4, maar d'r schijnt een aanzienlijk geur verschil te zijn.. (of kleur verschil... :roll: ) misschien er hier ook mensen die het wel echt allemaal weten....

Re: remmenvraagje

Geplaatst: za jun 29, 2013 5:27 pm
door Fransoos
Dot 3 lijkt op oude remvloeistof is een stuk donkerder dot 4 is bijna helder.

Re: remmenvraagje

Geplaatst: zo jun 30, 2013 6:35 pm
door dirkoosterhoff
O.k. dat moet te zien zijn dan.

Re: remmenvraagje

Geplaatst: ma jul 01, 2013 9:33 pm
door Willem de Zwijger
Ik heb in een wat verder verleden hetzelfde gehad: na ontluchten moet je rempedaal steeds verder ingetrapt worden (tot hij op een gegeven moment 'op het bot' komt), terwijl je nergens een lek ziet. Bij mij was het een achterrem cilinder die vast zat, al heb ik nooit kunnen begrijpen hoe dat tot het gesignaleerde gedrag leidde... :(

Voor mijn gevoel moet het haast wel iets zijn dat hij bij pedaal loslaten lucht aanzuigt door een microscopisch gaatje waardoor geen olie naar buiten kan, maar wat dat dan weer met een vastzittende remcilinder te maken heeft...

Re: remmenvraagje

Geplaatst: ma jul 01, 2013 11:22 pm
door deutz
Dot 3 en dot 4 zijn door elkaar te gebruiken!! Daar mag GEEN dot 5 bij!!
Dot 5 is een silicone remolie die niet hygroscopisch is.
Dot 3 en 4 zijn dat helaas wel, gewoon om de 3 a 4 jaar verversen.
Het gaat hier om een tl met rondom trommel remmen?
Dan de remmen met de stelnokken buiten op de ankerplaat even opnieuw afstellen.
gr.Jan.