slepende rem

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

lordje
Berichten: 676
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: slepende rem

Bericht: # 129950Bericht lordje »

Je kunt ook de moeren 4kant uitvijlen en direct op de stelnok lassen. Door de hitte van het lassen zullen ze dan direct makkelijk te "lossen" zijn. Heet stoken met autogeen ook een oplossing, maar dat heeft niet iedereen voor handen Groet Lordje.
jandoe1000
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: slepende rem

Bericht: # 129965Bericht jandoe1000 »

ps @jandoe

0) slimme modificatie
1) waarom snij je nog draad op het asje van de nok voordat je er een moer (M8, M10?) oplast?.
2) bedoel je een roestvrijstalen moer (omdat die harder zijn?)
1) Er zijn natuurlijk meer manieren om de moer te bevestigen. Het voordeel van de draad is dat als je vervolgens om vastzittende nokken weer los te krijgen de moeren in de juiste richting draait (vast, dus met de wijzers van de klok mee), de moer zichzelf vast draait en alle kracht over de hele nok wordt verdeeld en niet alleen op de las komt te staan. Vierkant vijlen van de moer werkt ook, maar is zwaarder werk.
2) Ik bedoel een stalen moer met kwaliteit 8.8, maar geen rvs. Als je mindere kwaliteit gebruikt draai je de moer in no time weer naar z'n grootje. Maat van de moer is M10 meen ik, te bedienen met een 17mm steeksleutel
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: slepende rem

Bericht: # 130064Bericht BVDP »

Vandaag tijd gemaakt om weer een keer aan mijn remmen te werken. Ik heb de afgelopen dagen extra veel met de R4 gereden ( en natuurlijk vooral geremd) om de remmen wat te laten 'zetten'. Ik heb de indruk dat ie inderdaad na verloop van tijd beter gaat remmen. De voorste wielen laten blokkeren zit er echter niet in. De voorste remmen eerst bekeken en nagesteld maar die moeite had ik me kunne besparen. De afstelling was nog prima.
Dan eerst rechts achter omdat , als ik doorremde , het linker achterwiel blokkeerde. Inderdaad, rechts achter zat de achterste stelnok muurvast. De voorste kreeg ik los met wat wringen en WD40 en kon ik wel wat speling van de remschoen halen. De remmen maar open gegooid en verwijderd. Dan met Wd40 goed ingespoten , wat tikjes gegeven met een hamertje maar dat scheen niet veel te helpen. Ik wide de remankerplaat demonteren maar dacht dan dat ik beter eens even de nok wat warm kon stoken en flink afkoelen. Als het materiaal dan wat schrikt kan er misschien beweging in de zaak komen. De remcilinder had ik ook maar los gemaakt en verwijderd voor ik de boel opwarmde. Ik hoorde hem los schieten maar kreeg er geen beweging in. Dan wat flinke tikken gegeven met een beiteltje aan de kant van de nok die niet gebruikt wordt en toen kwam ie los. Netjes ingevet, alles weer gemonteerd en afgeregeld. Bij de linkse achterrem zaten de nokjes ook vast maar was het met WD40 en wat lichte tikjes snel opgelost. Remmen achteraan ontlucht en jawel, de slag van mijn rempedaal was weer normaal.
De voorste remmen laten blokkeren lukt me nog niet, de achterste heel soms. Dat lijkt me dus wel goed. Remmen doet ie echter wel heel stevig. Ik heb zelfs de indruk beter dan voordien maar de wielen blokkeren dus niet meer en daardoor krijg je de indruk dat ie slechter remt. Meten kan ik hier niet. Volgende week naar de keuring en dan hoor ik het wel. Hopelijk krijg ik weer geen enkele opmerking, net als vorig jaar.
Bedankt voor de opmerkingen en raad. Ik sta er altijd weer van te kijken hoeveel mensen zulk een draad volgen.

mvg Bart
lordje
Berichten: 676
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: slepende rem

Bericht: # 130065Bericht lordje »

Wanneer het niet lukt om de voorwielen te doen blokkeren en de achterwielen wel, is het zaak te kijken naar de remkrachtvedeler, zit deze niet vast ?, of is de afstelling wel goed? Wanneer de achterwielen blokkeren bestaat de kans dat je bij een noodstop om je as gaat draaien, wat een bijzondere ervaring opleverd. Groeten lordje.
Plaats reactie