slepende rem

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

slepende rem

Bericht: # 129562Bericht BVDP »

Gisteren gemerkt dat mijn R4 sterk wegtrekt als ik rem. Ik heb het laatste jaar al wel eens meer die indruk gehad maar dat was dan als het wat had geregend of zo en het was na enkele keren remmen direct terug weg.Thuis gekomen even gevoeld aan mijn remtrommels en inderdaad, links voor was flink warm. De remtrommel open gehaald en even nader bekeken.
Veel roet in de trommel waarvan ik vermoed dat het verbrande remvoering is. Er zit nog een 2 mm remvoering op. Er zit wat olie op de remcilinder maar of dit oorzaak of gevolg is weet ik dus niet.
Mijn opties zijn
1) remcilinders en remvoeringen vooraan vervangen
2 enkel remcilinders vooraan vervangen als de remvoeringen vooraan gelijk versleten zijn.
3)Alle remcilinders vervangen want ik heb geen idee hoe oud ze zijn. Vermoedelijk zijn ze 6 jaar geleden allemaal vervangen of gereviseerd.
Remmen achter zijn verleden jaar open geweest om de trommels uit te draaien omdat er een wat onrond was. Toen was daar niets mis met lekkende olie of versleten voeringen. Ik kan het ff checken maar het lijkt dus optie 1 of 2 te worden.
Nog andere ideeen?
En vooral: Iemand een vermoeden wat de oorzaak kan zijn?
mvg Bart
jandoe1000
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: slepende rem

Bericht: # 129564Bericht jandoe1000 »

Het 'roet' is slijpsel van je remvoeringen. Dit is wat ondermeer het beroemde fijnstof langs snelwegen veroorzaakt. Als je een oude R4 heb moet je er rekening mee houden dat er asbest in zit. Dus met een goed masker op met remreiniger verwijderen (nooit met perslucht!), alles opvangen en in een dichte plastic zak weggooien, nog beter is het om in dat geval de rommel bij het milieupark in te leveren.
Remvloeistof trekt water aan, dat uiteindelijk de binnenkant van je remcylinders aantast. Ook en juist bij beperkt gebruik. Daarom moet je remvloeistof periodiek verversen. Aantasting van de remcylinders treedt met name op waar de zuigers van de remcylinder eindigen. Daar ontstaat als het ware een drempeltje van roest. Gevolg is dat de zuigers na het remmen niet meer soepel genoeg terugkeren en de remmen blijven aanlopen, met alle gevolgen vandien. Als de aantasting van de cylinders meevalt kun je meestal volstaan met schoonmaken van de cylinders en de zuigers, eventueel met wat fijn schuurpapier, en zonodig het vervangen van de cups. Dat laatste lijkt in jouw geval geindiceerd nu je remolie hebt gezien. Na reiniging alles weer goed ingevet met het speciale remcylindervet monteren. Als schoonmaken niet meer helpt moet je de hele cylinder vervangen. 2 mm remvoering lijkt me te weinig, dus dat zou ik ook vernieuwen. In principe hoef je alleen te vervangen wat niet meer functioneert. Een goede afstelling na reparatie doet de rest. NB Deze reactie is gebaseerd op mijn ervaring met oude 4tjes. Ik heb nooit een jongere dan een 73er bezeten.
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: slepende rem

Bericht: # 129565Bericht BVDP »

Jan,

bedankt voor je reactie. Mijn R4 is van 1986. Asbest zit er niet meer op vermoed ik want dat is al langer verboden spul. Ik pas er in ieder geval mee op.
Als ik je goed begrijp dus best ff de remcilinder bekijken en afhankelijk van de schade daaraan vervangen of enkel de dichtingen vervangen. Remschoenen sowieso vervangen. Ik doe het dan wel aan beide zijden vooraan zodat alles daar weer even goed is.
Remolie is vorig jaar vervangen omdat ik niet wist hoe oud de remolie precies was, de schade zal er toen waarschijnlijk al geweest zijn maar nog niet ernstig genoeg.

mvg Bart
Laatst gewijzigd door BVDP op wo aug 17, 2011 3:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: slepende rem

Bericht: # 129568Bericht RVIER »

dag Bart,

met een beetje lekkage trekken de remmen al.

Ik zou er ook niewe voeringen opzetten (oplopende kant afschuinen tegen het piepen). De cilinders kun je mooi ophalen met een scotchbrite spons. Eventueel rubbers of het geheel vervangen.
Bij werken aan de remmen altijd links en rechts hetzelfde doen ook al lijkt het niet nodig. Dit is het begin van remsymetrie

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: slepende rem

Bericht: # 129577Bericht BVDP »

Ok Fons, bedankt voor de info. Ik heb vanavond nog eens met de 4 gereden en blijkbaar heeft een beetje reinigen al veel geholpen want de rem sleept niet meer en wordt niet meer warmer dan de rechtse rem. Het zal echter niet blijvend zijn vrees ik dus wat werk aan de remmen zit er aan te komen.
Dit weekend eens terug mijn trommels vooraan open leggen en kijken wat er besteld moet worden. Er zijn blijkbaar nogal wat verschillende uitvoeringen dus dat wordt wat passen, meten en vergelijken met de foto's van 'der Franzose'. Kan ik ze ineens ook eens wat grondiger poetsen zodat ze hopelijk nog een paar weken goed blijven tot ik mijn onderdelen heb en vooral tijd om de reparatie te doen. Hopelijk zit er niet te veel muurvast want mijn ervaring leert me dat daar nogal eens flink wat (onvoorziene) tijd in durft te kruipen.
ik zou ook naar de keuring (Belgische APK)moeten binnen een maand dus dat zal er om houden.
Wordt dus vervolgd.
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: slepende rem

Bericht: # 129614Bericht BVDP »

Vandaag weer wat tijd gehad om te sleutelen en te kijken wat er precies mis was met de remmen. Ook wat gemeten om nieuwe onderdelen te bestellen.
Ik heb beide voorremmen open gemaakt. Er was geen verschil te zien in slijtage van de remvoeringen. Vandaag dat echt gemeten en het was 4 mm. Iemand een idee hoeveel het nieuw is? Ik heb de linkse rem grondig gereinigd met remreiniger, de zuigertjes er uit gehaald en proper gemaakt en alles terug gemonteerd. Geen roest of stootranden te zien op de zuigers of in het cilindertje.
Na montage natuurlijk een proefritje gemaakt. Aanvankelijk alles goed maar plots een snerpend geluid.Auto aan de kant en kijken dus. Het bleek de lager van een riemspanner te zijn die het had begeven. Ik besloot maar terug te rijden maar bij het keren (en remmen dus)greep de linker rem heel hard aan. Ik plakte bijna tegen de voorruit. Voorzichtig naar huis gereden (bijna)zonder te remmen.
Linker voorrem terug open gegeooid en er bleek een remvoering los gekomen van de houder waar ie op gelijmd zat. Einde verhaal dus. Eerst wat bestellen voor ik weer verder kan. Aan de voering was te zien dat een gedeelte al langer los zat. Misschien kwam daar het slepen van. Hitteontwikkeling kan voor het lekken van de dichtingen gezorgt hebben. Het blijft een gok. Ik heb wel gemerkt na het reingen dat de remvoering ietsjes raakte. Als ik enkele malen de rem intrapte was het weg. Verder niet bij stil gestaan.
De spanrol is wel hersteld. Het is mijn dagje niet.
Eerst wat bestellen dus. Kijken of er losse dichtingen te krijgen zijn, anders een volledige cilinder. En natuurlijk de remschoenen. Ik heb een Bendix systeem met diameter 200 mm. 'Bendix' staat nog op de remschoenen. Ofwel zijn ze dus nog origineel na 100.000 km of vervangen in een Renault garage.
Ik laat horen hoe het verder gaat.

mvg Bart
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: slepende rem

Bericht: # 129876Bericht BVDP »

Gisteren mijn onderdelen binnen gekregen en al vast begonnen met de demontage. Dat liep al vast bij de schokdempers die ik wil vervangen omdat ze iets lekken en ik er op de keuring al twee jaar een opmerking over kreeg. Wagen opgebokt natuurlijk, wieltjes er af en zo. Bovenaan ging de demper vlot los. Onderaan kreeg ik de bout er niet uit omdat de cardan in de weg zat. Vandaag wat gelezen er over en blijkbaar moet de onderste draagarm wat opgekrikt worden. De stabilisatorstang zou ook moeten gedemonteerd worden al is me nog niet duidelijk waarom maar dat komt vast nog wel.
Mijn vraag gaat over de stabilisatorstang. Op bijgaande foto hangt ze er maar eigenaardig bij maar ik vermoed dat het komt doordat de wagen is opgebokt en de wielen (of wat er van rest) los hangt. in mijn docu las ik dat er niets speling op de bussen mag zitten. Als dat de bussen van de stabilisatorstang zijn lijkt het me een probleem maar ik heb er nog nooit wat van gewaar geworden. Kan iemand eea verduidelijken?
Hierbij een foto waar ook de remschoen zonder remvoering te zien is. Ook de bout die er niet uit kan steekt al een stukje er uit en stabilisatorstang die zo gek zit is te zien.

mvg Bart


Afbeelding
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: slepende rem

Bericht: # 129880Bericht ap »

Waarom op bokken?Op zijn wielen heb je wel ruimte...

Om die bout eruit te krijgen bedoel ik dan.
je kan natuurlijk ook je naaf een eind opkrikken
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: slepende rem

Bericht: # 129885Bericht BVDP »

ap schreef:Waarom op bokken?Op zijn wielen heb je wel ruimte...
Inderdaad. Vooraf niet bekeken of verwacht. Op blokken om de remmen te vervangen natuurlijk. Ik ga de naaf wat opkrikken. Staat zo trouwens beschreven in mijn docu.

mvg Bart
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: slepende rem

Bericht: # 129899Bericht Tweety »

die stabalisator stang zit bij mij ook ongeveer zo.....is normaal.....
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: slepende rem

Bericht: # 129911Bericht BVDP »

Vandaag weer wat gesleuteld of liever 'een poging tot'. De dempers vervangen was een makkie eens de bouten er uit waren. Daarna begonnen om de remcilinders er af te halen. Er zitten 2 boutjes aan de buitezijde van de remankerplaat,totaal niet te bereiken omdat de draagarmen er voor zitten. Staat wel wat van in mijn Kluwer maar mocht wat uitgebrieder. De remankerplaat dan maar los gezet en dan lukte het wel de 2 boutjes van de remcilider te verwijderen. Monteren lukte ook maar het is een gepruts omdat er zo weinig plaats is als de wielplaat er voor zit. Dan stelde ik vast dat mijn regeling voor de afstelling van de remschoenen muurvast zat. Daar nog wat aan bezig geweest maar op tijd gestopt voor de boutkoppen rond stonden. Iemand wat hints hoe ze los te krijgen zijn. WD40 op spuiten en laten trekken had ik al zelf verzonnen.
Hoe zitten ze eigenlijk in de ankerplaat bevestigd? Zijn ze er uit te halen of is er wat geflensd of zo. Graag wat advies dan kan ik weer verder. Hopelijk hoef ik geen nieuwe ankerplaten.

mvg Bart
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: slepende rem

Bericht: # 129922Bericht BVDP »

Vandaag weer verder gesleuteld en maar ineens de stier bij de horens gevat; de remanderplaat er dus uit gehaald. Dan een hefboom gemaak op de remankerplaat, de nokken vast in de schroefbank en wringen maar. Ondertussen WD40 er op. De nokken leken vast te zitten, dan een heel klein beetje beweging en uiteundelijk waren ze los. Eigenlijk viel dat best mee maar als ik ze niet had gedemonteerd , had ik ze nooit los gekregen.
Dan alles weer gemonteerd, nokken afgesteld en olie terug ontlucht. Daarna een klein toertje gereden. Dat viel eigenlijk tegen. De remmen werken wel maar grijpen niet echt sterk aan. De auto trek niet meer scheef of zo maar ik heb de indruk dat ie niet echt goed remt. Ik moet de rempedaal stevig indrukken. Moeten remmen nog wat zetten of zo? Heeft iemand daar ervaring mee?
Hieronder wat fotos van mijn remankerplaat met hefboom in de bankschroef en van de gesloopte remmen.

mvg Bart

Afbeelding
Afbeelding
jandoe1000
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: slepende rem

Bericht: # 129935Bericht jandoe1000 »

Ik zou nog een keertje onluchten. Verder moet het zich allemaal zetten en inslijten als je remvoeringen hebt vervangen. Nog een tip voor de remstelnokken. Als de nokken vastzitten worden de koppen inderdaad snel rond. Als je het weer eens los hebt kun je er gemakkelijk een stel grote moeren op lassen. Daarvoor slijp je ze zelf rond en tap je er een draad op. Daar draai je dan de moer op, die je vervolgens vast last. Gebruik wel een stalen moer. Met de moer is de hefboom groter en krijg je de nokken altijd los.
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: slepende rem

Bericht: # 129946Bericht BVDP »

Goede tip om de nokken zo aan te pakken. Voor mij te laat echter. Ontluchten lijkt me niet nodig vermits de rem wel hard aanvoelt als je maar diep genoeg intrapt en er gisteren echt geen lucht meer uit kwam. Ik heb de nippels extra lang open laten staan om ooik de olie eens door te spoelen. Geen sponzig gevoel of zo.
Ik vermoed dat ik de afstelling eens na moet lopen. De remmen zullen zich inderdaad wel wat zetten. Verleden jaar heb ik de trommels achteraan 0.1 mm laten uitdraaien omdat één rem wat sleepte. Daar stonden de nokken ook vast maar heb ik het zo gelaten. Gevolg was dat ik het rempedaal wat dieper in moest drukken. Nu met de nieuwe remmen voor die nog wat gezet zijn is dat nog dieper dus. Misschien achteraan de nokken toch maar eens los maken en netjes afstellen en vooraan dan ook maar eens na at ze gezet zijn.

mvg Bart
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: slepende rem

Bericht: # 129949Bericht RVIER »

Ha Bart,

De remvoeringen moeten nog een beetje gaan aanliggen, zodat er over een groter oppervlak geremd gaat worden.
Het stellen nog eens nalopen zou ook mijn suggestie zijn. Eigenlijk geef je ook al aan dat er achter nog gesteld kan worden.
Je kunt ook de handrem voorzichtig zover aantrekken dat de remmen net slepen. Je hebt dan op die (vooras) as alle speling opgeheven. Als je dan nog steeds de rempedaal diep moet intrappen moet je dus op de andere as (aan beide kanten!) gaan stellen.
vr gr Fons



ps @jandoe

0) slimme modificatie :-)
1) waarom snij je nog draad op het asje van de nok voordat je er een moer (M8, M10?) oplast?.
2) bedoel je een roestvrijstalen moer (omdat die harder zijn?)
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie