aansluiten van remleidingen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

ajg van den heuvel
Berichten: 3
Lid geworden op: za feb 05, 2011 2:34 pm

aansluiten van remleidingen

Bericht: # 125054Bericht ajg van den heuvel »

Op welke van de 3 remleiding-aansluitingen moeten de 2 leidingen die van voren komen, worden aangesloten op de remdrukbegrenzer?

gr. Jo
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: aansluiten van remleidingen

Bericht: # 125061Bericht roberto »

Als je goed kijkt dan zitten er 2 op gelijke hoogte die moeten naar de achter wielen de ander gaat naar de hoofdremcilinder
Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

Re: aansluiten van remleidingen

Bericht: # 125063Bericht p304c »

op zich heeft roberto gelijk maar als je twee leidingen van voren hebt en een remdrukverdeler met 3 aansluitingen dan mis je 1 aansluiting en heb je dus de verkeerde remdrukverdeler.
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: aansluiten van remleidingen

Bericht: # 125067Bericht roberto »

p304c schreef:op zich heeft roberto gelijk maar als je twee leidingen van voren hebt en een remdrukverdeler met 3 aansluitingen dan mis je 1 aansluiting en heb je dus de verkeerde remdrukverdeler.
Dat is een andere remdrukverdeler dus ook een ander verhaal deze is met 3 aansluitingen, dus een naar de hoofdremcilinder
Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

Re: aansluiten van remleidingen

Bericht: # 125101Bericht p304c »

ja maar hij heeft het over twee leidingen die van voren komen. dan heeft ie toch een remdrukverdeler met vier aansluitingen nodig.
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: aansluiten van remleidingen

Bericht: # 125103Bericht roberto »

p304c schreef:ja maar hij heeft het over twee leidingen die van voren komen. dan heeft ie toch een remdrukverdeler met vier aansluitingen nodig.
Diede je hebt gelijk ! ik had dit niet goed gelezen, hier hoort een andere remdrukverdeler op
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: aansluiten van remleidingen

Bericht: # 125104Bericht jeffr4 »

ajg van den heuvel schreef:Op welke van de 3 remleiding-aansluitingen moeten de 2 leidingen die van voren komen, worden aangesloten op de remdrukbegrenzer?

gr. Jo
Effe voor een R4 beginnende leerling sleutelaar,die niet te remmen is en zeker af en toe met zijn ADHD een remdrukbegrenser nodig heeft,maaaaaar wat is de bedoelde remdrukbegrenser in het bovenste of wordt de remdrukverdeler bedoelt???
Afbeelding

In de uitvoering met de 2 leidingen die van voren komen, dus die extra leiding voor de remdrukverliesschakelaar, die gaan zoals het plaatje laat zien naar de remdrukverdeler en die heeft 3 aansluitingen, want de leiding die naar achteren gaat, wordt dan daarna pas met een verdeelblok gesplitst.
Iemand een uitleg? en die van de 4 aansluitingen?

Ben niets nieuwsgierig... weet gewoon graag alles :D
lordje
Berichten: 668
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: aansluiten van remleidingen

Bericht: # 125108Bericht lordje »

Wanneer een remdrukverdeler gemonteerd is met 4-aansluitingen, is er geen verdeelstukje meer nodig naar de achterwielen. Dit is dan ingebouwd in de remdrukverdeler zelf. De aansluiting met de wat grotere nippel moet rechtstreeks van de hoofdremcylinder naar de grotere aansluiting op de remdrukverdeler. Bij een hoodremcylinder met 3 aansluitingen hoort ook een remdrukverdeler met 3 aansluitingen. groet Lordje.
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: aansluiten van remleidingen

Bericht: # 125115Bericht jeffr4 »

Maaaar, als er 2 leidingen van voren komen, dan heeft Jo dus de uitvoering met de remdrukverliesschakelaar
en ook de verdeelstuk en als je dan de remkracht (druk)verdeler gaat/moet vervangen ,volstaat dus eentje met 3 aansluitingen, want ja dan zul je ook weer 2 nieuwe leidingen naar je remmen achter moeten aanleggen,
als je een 4 aansluiterige neemt. :D

M.a.w. Roberto's advies klopt en Jo kan gewoon zijn verdeler gebruiken, of ehh????
erwinvandijk
Berichten: 15
Lid geworden op: zo aug 07, 2011 9:10 am
Locatie: Eersel

Re: aansluiten van remleidingen

Bericht: # 156272Bericht erwinvandijk »

Probleempje....
Ik heb een oud type r4 met 1 leiding naar voor, en orgineel een remdrukbegrenzer met 2 aansluitingen. De leiding die van voor komt , komt er op , en op de andere leiding komt een T-stuk waar de achterwielen op zitten. Zo zat het toen ik de auto ging slopen....
Ik heb echter overal geprobeerd een zelfde nieuwe te kopen, maar helaas. Weet iemand of ik ongestraft een begrenzer met 3 aansluitingen kan pakken, zodat ik de achterwielen apart aan kan sluiten op de begrenzer, en 1 leiding naar voor.
r4 1967 r1120 680-02 eigen import Frankrijk, in restauratie....
Gebruikersavatar
ervaar.R4
Berichten: 462
Lid geworden op: ma jan 10, 2011 2:02 pm

Re: aansluiten van remleidingen

Bericht: # 156274Bericht ervaar.R4 »

Remdrukbegrenzer met 2 aansluitingen:

http://www.r-quatre.nl/index.php?item=& ... 56&lang=NL" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie het kleine niet eert, ...koopt geen pony, ...maar 'n peerd...
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: aansluiten van remleidingen

Bericht: # 156310Bericht Bertje »

erwinvandijk schreef: Weet iemand of ik ongestraft een begrenzer met 3 aansluitingen kan pakken, zodat ik de achterwielen apart aan kan sluiten op de begrenzer, en 1 leiding naar voor
Volgens mij wel. De remdrukbegrenzer zit in een behuizing die op 3 punten vastzit, hiervan zijn 2 punten bouten van de achterwielophanging, die zouden bij een oude 4 op dezelfde plek moeten zitten als bij een nieuwe. Dat derde punt kunt je maken door een gaatje in de balk te boren en hier een draadeind in te lassen. Of anders gewoon weglaten ;-)

Verder moet er een plaatje op de linker wieldraagarm geschroefd kunnen worden om de bedieningspen van de remdrukbegrenzer op te monteren, je moet dus even kijken of zo'n aansluitpunt voorzien is. Ik neem aan dat je nog een plaatstalen achterwielophanging hebt (ipv gietijzer)? Zou wel eens kunnen dat je dan pech hebt, en zelf zo'n bevestigingspunt moet gaan maken.

Het is in elk geval veiliger om zo'n begrenzer te monteren, je zult dan niet zo snel in slip komen met de achterwielen, dit geeft risico op om je as tollen. Dus het lijkt mij een zinnige upgrade (Renault heeft dat niet voor niks ook zelf doorgevoergd bij de latere modellen).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: aansluiten van remleidingen

Bericht: # 156315Bericht jandoe1000 »

Remdrukbegrenzer van het oude type is regelmatig te koop op Ebay.fr. Ik heb er misschien ook nog een liggen. Veel zeldzamer zijn de t-stukjes. Als dat er goed vanaf gekomen is, ben je al een heel eind.
Laatst gewijzigd door jandoe1000 op wo mei 17, 2017 11:24 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: aansluiten van remleidingen

Bericht: # 156327Bericht harbourseal »

Het T-stuk is prima zelf te repareren met een nieuw stukje remleiding.
Zaag het oude stuk remleiding flush af en boor het uit met een 5 mm boortje.
Daarna nieuw stukje klaarmaken met een aansluiting en een nieuw trompetje maken. Plaats het op zijn plaats in het 5 mm gat en stook het boeltje heet met een gasbrander lood erbij en het leiding stukje zit vast. Eventueel even het gaatje weer gangbaar maken met een 2 mm boortje omdat er lood in gelopen is werk weer als nieuw.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: aansluiten van remleidingen

Bericht: # 156330Bericht marcGTL.BE »

Bij de lood soldering heb ik even mijn bedenking, uit praktijk ervaring weet ik dat een lood soldering geen te hoge druk aan kan. Nu weet ik niet hoe hoog de druk in een remleiding is maar ik vermoed hoger dan een gewone waterleiding.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie