Aansluiting Remleidingen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Aansluiting Remleidingen

Bericht: # 113198Bericht Tweety »

Hierbij graag hulp bij het volgende, het gaat niet om m'n R4 maar om m'n R16, en het probleem is als volgt

Het Hydraulisch systeem blijkt achter niet te ontluchten... Voor werkt alles (min of meer voor zover dat te zien is) achter zijn nieuwe remcylinders gemonteerd, en bovendien een nieuwe hoofdremcylinder...
Bij het ontluchten komt er maar mondjesmaat remolie uit, en soms wat lucht, en na het intrappen van het rempedaal komt het niet meer omhoog.... nu bestaat het vermoeden dat de dubbele leiding naar achteren verkeerd aangesloten is... (of de remdruk begrenzer is stuk dat kan evt. ook) en dus de vraag weet iemand hoe de leidingen aangesloten moeten worden.... ze zijn door de vorige eigenaar (of die daarvoor) vervangen, en d'r zaten wel meer dingen verkeerd om, dus 't zou kunnen...
het gaat om een systeem met dubbele leiding naar achter, ongeveer zoals op R4tl's van midden tot eind jaren 70..of langer nog...waarbij 1 leiding een grotere nokkel heeft... aan de zijde van de hoofdremcylinder en ik vermoed ook aan de zijde van de remdrukverdelen (begrenzer)
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Aansluiting Remleidingen

Bericht: # 113200Bericht RVIER »

dag Tweety,

Krik eerst maar eens de draagarm op waar de remdrukbegrenzer aan hangt en ontlucht dan nog eens.
Als de arm laag staat denk de begrenzer dat de auto hard remt en sluit grotendeels af.
Volgens mij kun je de 2 leidingen niet verwisselen omdat ze verschillende schroef draad hebben, zowel aan de voorzijde bij de hoofdremcilinder als achter bij de remdrukbegrenzer.

succes

vr gr Fons

-
Ps.
- Volgens Olieslager moeten inderdaad de achterwielen normaal belast zijn tijdens het ontluchten.
- Het is erg belangrijk dat de hoofdremcilinder geheel terugkomt omdat ander de conmpensatieopening niet opent. Je moet dus controleren of de bedieningsstift (van de rembekrachtiger) 0,5 mm speling heeft tov de remzuiger. Dat is meestal goed als je de stang van de rempedaal naar bekrachtiger zo afstelt dat de rempedaal een vrije slag heeft van 5 mm.
Laatst gewijzigd door RVIER op di dec 22, 2009 11:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Aansluiting Remleidingen

Bericht: # 113201Bericht Tweety »

Ok.. twee dingen, toen de auto op de brug stond sloot de begrenzer helemaal af.... maar met beide wielen op de grond moet ie dus in principe gewoon open staan..., ten tweede... beide leidingen zijn zowat nieuw, en dus waarschijnlijk tegelijk vervangen, en vaak worden dan eerst de leidingen getrokken, en gaat daarna pas het nokkeltje erop....dus het kan wel, en de vraag blijft... is het grote nokkeltje aan de ene kant ook het grote nokkeltje aan de andere kant....of niet ?
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Aansluiting Remleidingen

Bericht: # 113203Bericht RVIER »

@tweety

klopt, de compensatieleding heeft aan beide kanten een afwijkende schroefdraad.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Aansluiting Remleidingen

Bericht: # 113205Bericht Tweety »

Ok bedankt daar kan ik wel wat mee....nu kunnen we een testje doen zonder nokkeltjes te veranderen... :-?
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Aansluiting Remleidingen

Bericht: # 113501Bericht RVIER »

opgelost??

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Aansluiting Remleidingen

Bericht: # 113520Bericht Tweety »

Kweenognie.... als het weer het toe laat ga ik dinsdag ff kijken....
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Aansluiting Remleidingen

Bericht: # 113583Bericht Tweety »

Nou eh... hele dag mee bezig geweest, en wel voorruitgang geboekt...
Ten eerste, de remliedingen zitten goed !! da's op zich jammer, want toen moest ik weer verder zoeken....
Remdrukverdeler gooide toch roet in het eten, en na het goed gangbaar maken, demonteren, zuigertje eruit, monteren, lekken, demonteren, zuigertje eruit, en erin, monteren, lek dicht, Ontluchten (blijf ik niet herhalen,doe ik de hele tijd...) afstelling van de remdrukverdeler, volledig gelost, is dus nu af te stellen....
heb ik wel wat druk, maar het rempedaal blijft vaak steken in de onderste stand, er zit nog steeds lucht in enzo, maar op de remtestbank had ik in ieder geval een redel;ijk resultaat... voor een verschil van ongeveer 1%... amper wat dus Yahoo !! en achter een verschil wat na het checken van de handrem, mechanisch bleek...
aan het eind van de dag blijven er een paar vragen over...
waar dient die retourleiding nou eigenlijk precies voor ??
hoe krijg ik de lucht er eruit, zodat dat pedaal gewoon omhoog komt ? (wat overigens met gelifte achterwielen wel gewoon gaat) ...
en wat is de ideale afstelling van de remdrukverdeler ?(die overigens bij een R16 door beide achterweilen wordt bedient..)
en is de ontluchtingsvolgorde inderdaad voor-achter-hoofdremcylinder, en als er niets uit de hoofdremcylinder komt bij het ontluchten, wat doen we fout, en is er misschien iemand die er gewoon echt goed in is ??? :-?
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Aansluiting Remleidingen

Bericht: # 113588Bericht RVIER »

ik zal de vraagbaak (remmendeel) van de R16 scannen.

Ik heb de indruk dat de speling tussen de rempedaal en de rembekrachtiger/hoofdremcilinder niet in orde is.

Dan komt de compensatie boring niet vrij.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Aansluiting Remleidingen

Bericht: # 113606Bericht Tweety »

RVIER schreef:ik zal de vraagbaak (remmendeel) van de R16 scannen.

Ik heb de indruk dat de speling tussen de rempedaal en de rembekrachtiger/hoofdremcilinder niet in orde is.

Dan komt de compensatie boring niet vrij.

vr gr Fons
Das in ieder geval een mogelijkheid die ik nog niet gehoord heb... maar verklaard dat ook dat wanneer de achterwielen van de grond zijn, en de remdrukverdeler dus alles naar de voorwielen stuwt, het hele probleem niet bestaat.. ?? dan heb ik druk, en voelt het goed (Prima zelfs !!) volgens mij moet er iets van een mm speling zitten tussen het pedaal en de hoofdremcylinder, anders lopen de remmen vast ofzo.... ik denk dat dat er wel zit... ik zit ineens te denken iets als moeten we niet ontluchten met draaiende motor ofzo... ik weet het echt niet meer....
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Aansluiting Remleidingen

Bericht: # 113685Bericht RVIER »

@tweety,
ik heb het remmendeel voor de R16 gescanned (1 mb) heb je een e-mailadres waar ik het naar toe kan sturen?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Aansluiting Remleidingen

Bericht: # 114392Bericht Tweety »

Beste mensen, de problemen zijn nog niet helemaal opgelost, maar d'r is wel vooruitgang geboekt... Alles leek goed, totdat er een lek optrad in 1 van de voorremleidingen, deze zijn vervangen, ik begin nu ook te begrijpen hoe het geheel werkt, mede met behulp van de dwarsdoorsnede van de tandemhoofdremcylinder , en met behulp van de antwoorden die ik op het internet vond,

http://renault16.com/forum/index.php?topic=734.0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dtbweb.nl/cgi-bin/ib3/ikonbo ... t=38;&#top" onclick="window.open(this.href);return false;

en natuurlijk de uitleg in de vraagbaak die ik van Fons heb gekregen...
het vermoeden bestaat echter dat er lucht in de retourleiding zit, en hoe krijgen we dat er nu weer uit...
ontluchten maar waar ??
achter heeft geen zin, dus dan maar voor... maar werkt dat ??
krijg ik de lucht zo echt uit de retourleiding ?? of pomp ik slechts de remvloeistof uit het reservoir rechtstreeks naar de klauwen ?? ergens krijg ik m'n kop er gewoon niet omheen....
't is zoiets als het KPL-K eindspel met schaken... of je weet hoe het moet... of niet !
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Aansluiting Remleidingen

Bericht: # 114400Bericht RVIER »

Tweety,
als een verliesdrukschakelaar op de hoofdremcilinder zit:

(Ik heb hetzelfde bij de R4 wel eens gehad) moet je ontluchten ip de hoofdremcilinder. En dat kan alleen met en bakje met vloeistof en een slangetje op de nippel!.

succes Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Aansluiting Remleidingen

Bericht: # 114415Bericht Le Car »

Lijkt mij te zitten in de afstlling van de hoofdremcylinder.
Deze moet een bepaalde vrije slag hebben.

Als dit niet goed is sluit hij eenin of uitgang f en zal hij voor of achter slecht remmen.
Dit door de tandem werking.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Plaats reactie