Remleidingen; Maken of kopen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Remleidingen; Maken of kopen
Er valt al wel het een en ander over te lezen, maar hoe denken de heren er nu over?
Den Duiser heeft een set staal -verkoperd -vernikkeld en geplastict voor € 42,=
een lading kopere leiding + nippels is bij de brezan een euro of 75
Den Duiser heeft een set staal -verkoperd -vernikkeld en geplastict voor € 42,=
een lading kopere leiding + nippels is bij de brezan een euro of 75
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
omdat ik bij 'die duitser' het verkeerde setje had besteld, ben ik die toen gaan verbouwen door er zelf nippeltjes op te persen op de juiste lengte:
wat een bak ellende was dat zeg, nippeltjes scheurden uit, setje was niet toereikend voor het staal dus braken er onderdeeltjes af, nippeltjes die ik extra gekocht had bleken een andere schroefdraadmaat of vorm te hebben
beter en minder frustrerend is het goede setje kopen !
wat een bak ellende was dat zeg, nippeltjes scheurden uit, setje was niet toereikend voor het staal dus braken er onderdeeltjes af, nippeltjes die ik extra gekocht had bleken een andere schroefdraadmaat of vorm te hebben
beter en minder frustrerend is het goede setje kopen !
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
heren,
ik knip de leidingen altijd af, zodat je de nippel met een dopsleutel los kunt draaien. Daarna met een boorje 4.8 mm de nippel (van binnen naar buiten) uitboren en hergebruiken! Nieuwe nippels is natuurlijk eigenlijk wel mooier.
Gebruik altijd koperen leiding omdat die nooit meer roesten en wat beter te buigen zijn zonder speciaal gereedschap.
vr gr Fons
ik knip de leidingen altijd af, zodat je de nippel met een dopsleutel los kunt draaien. Daarna met een boorje 4.8 mm de nippel (van binnen naar buiten) uitboren en hergebruiken! Nieuwe nippels is natuurlijk eigenlijk wel mooier.
Gebruik altijd koperen leiding omdat die nooit meer roesten en wat beter te buigen zijn zonder speciaal gereedschap.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
haal altijd complete sets bij mijn leverancier, kost nie veel en is altijd prima in orde
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
en wie is die leverancier en wat kost dat daar?
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
leverancier is "automaterialen het Oosten" Linkje
wat zo kost weet ik zo niet uit het hoofd, dacht dat ik voor 30-40 euro een complete set leidingen had met nippels erop
wat zo kost weet ik zo niet uit het hoofd, dacht dat ik voor 30-40 euro een complete set leidingen had met nippels erop
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Ik heb wel een setje van 'de Duitser', waar ik erg over te spreken ben. Het voordeel van stalen remleidingen is dat hij minder sponzig remt doordat de leidingen minder uitzetten tijdens het remmen (al is dit standpunt dubieus doordat je bij de wielen natuurlijk kunststof leidingen hebt). Wat betreft roesten ben ik niet zo bang, ze zijn vernikkeld en geplastict.
Groet,
Dolf
Groet,
Dolf
Ik zou het knap vinden om met het Renault 4 hoofdremcilindertje koperen leidingen te laten uitzetten. Denk niet dat dat ooit iemand is gelukt.Dolf schreef:Ik heb wel een setje van 'de Duitser', waar ik erg over te spreken ben. Het voordeel van stalen remleidingen is dat hij minder sponzig remt doordat de leidingen minder uitzetten tijdens het remmen (al is dit standpunt dubieus doordat je bij de wielen natuurlijk kunststof leidingen hebt). Wat betreft roesten ben ik niet zo bang, ze zijn vernikkeld en geplastict.
Groet,
Dolf
Die rubberen slangen overigens kan je inderdaad gemakkelijk oppompen. Staal omvlochten leidingen werken fantastisch! Nieuwe rubberen werken ook goed, maar die moet je toch echt na een aantal jaren weer vervangen.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
-
- Berichten: 209
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 2:00 am
- Locatie: Nijmegen
Ben het met Jasper eens dat je met de remdruk van een R4 geen kopere leiding kan uitdrukken. Ik heb een paar jaar terug bij mijn 4 (samen met lecar) alle leidingen en rubberen dingen vervangen met nieuwe blokken voor en achter. Het verschil was enorm merkbaar. Veel minder sompig rempedaal.
Renault 4 GTL 1985
Renault 4 GTL Clan 1989 (zeer krokant 15 jaren project)
Renault 4 GTL Clan 1989 (zeer krokant 15 jaren project)
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Ik heb mijn twee R4-tjes rondrijden met sets die door Ruud Wind voorgefabriceerd waren, ik weet niet meer wat ze kostten.
Over de keus koper en staal nog het volgende: in Duistland mag je geen koper gebruiken in verband met vermoeiingseigenschappen van koper. Het buigt heerlijk, maar verstijft dan, als je er dan aan blijft buigen breekt het makkelijk af. Zover de theorie. Ik heb nog nooit gehoord van een praktisch probleem met koperen leidingen.
Over de keus koper en staal nog het volgende: in Duistland mag je geen koper gebruiken in verband met vermoeiingseigenschappen van koper. Het buigt heerlijk, maar verstijft dan, als je er dan aan blijft buigen breekt het makkelijk af. Zover de theorie. Ik heb nog nooit gehoord van een praktisch probleem met koperen leidingen.
Waarde Jasper, ik geloof hier helemaal niets van. Die rubberslangen bestaan uit een aantal lagen stijve wapening en rubber. Met die drukken die gebruikelijk zijn met remmen (30 bar?) gebeurt er volgens mij helemaal niets. Heeft er wel eens iemend een micrometer op een slang gezet en naar het verschil, belast, onbelast gekeken?.Die rubberen slangen overigens kan je inderdaad gemakkelijk oppompen. Staal omvlochten leidingen werken fantastisch! Nieuwe rubberen werken ook goed, maar die moet je toch echt na een aantal jaren weer vervangen.
Slangen gaan eigenlijk eindeloos mee. Alleen wil de APK man dat ze vervangen worden bij scheurtjes aan de buitenmantel
dat omvlechten met een staalnetwerkje gbeurt om te beschermen tegen .Staal omvlochten leidingen werken fantastisch!
onheil van buitenaf!
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Ik ga volledig met Fons mee, op ons werk gebruiken we hydraulic om liften op en neer te laten gaan, en slangen zetten echt niet uit ook niet bij 80 bar werkdruk, dus zeker niet bij remmen met idd ong 30 bar.
Alleen rubber veroudert wel en ik heb al eens een geknapte remslang gehad onder een auto van 4 jaar oud.
Staal is goedkoper dan koper en gaat minder lang mee, staal kent ook zgn metaal moeheid en roest ook van binnenuit net als de remcilinders. Remolie veroudert erg snel en neemt water op, dit zorgt ook voor slecht remmen en roest.
Koperen remleidingen heb ik nog nooit zien afbreken of anderzins kapot gaan.
Alleen rubber veroudert wel en ik heb al eens een geknapte remslang gehad onder een auto van 4 jaar oud.
Staal is goedkoper dan koper en gaat minder lang mee, staal kent ook zgn metaal moeheid en roest ook van binnenuit net als de remcilinders. Remolie veroudert erg snel en neemt water op, dit zorgt ook voor slecht remmen en roest.
Koperen remleidingen heb ik nog nooit zien afbreken of anderzins kapot gaan.
4 GTL 1992, 5 L 1984
- Boerammetje
- Berichten: 1534
- Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Ok, nou laten we het er op houden dat de stalen/koperen remleidingen niet uitzetten bij de remdruk die een R4 heeft (al kan het toch echt, daarom zijn bijvoorbeeld brandstofleidingen van pomp naar verstuiver bij een diesel even lang om op zo inspuittijdsverschillen te voorkomen, maar dat terzijde en dat bij hele andere druk) Wat betreft deze rubberslangen, deze zetten wel degelijk uit, zelfs bij de remdruk van een Renault 4. Als je hier remleidingen op zet die met staal zijn omvlochten zul je het verschil goed vernemen (dit is absoluut niet alleen optisch of ter berscherming van onheil van buitenaf). Dit werkt ook zo bij motoren (afgelopen jaar rubber remleidingen vervangen voor stalen remleidingen bij mijn eigen moter, je schrikt bijna van het verschil!) Dat hydrauliekleidingen niet uitzetten komt omdat er onder de rubber huid een gevlochten staalmat zit.
Groet,
Dolf
Groet,
Dolf