Remleidingen; Maken of kopen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 104748Bericht jbeekmann »

Dolf, ben het geheel met je eens. Ook ik heb als voorbeeld een motorfiets (Honda CB550) die kan na het monteren van staal omvlochten leidingen stoppies maken en is véél beter doseerbaar met een 'harde' remhendel, dat ging hiervoor echt niet!
Bij de Trophy (F4) waarvan we de leidingen gingen vervangen konden we de oude rubber slangen voelen uitzetten als één van ons op de rem ging staan en de ander met z'n hand om de slang heen voelde.

Remvloeistof is hygroscopisch en neemt dus vocht op. Was dat niet zo dan zal het water dat binnendringt (via diffusie door de flexibele remslangen) druppels vormen die vervolgens in de winter bevriezen. Je kunt je voorstellen dat dat niet wenselijk is. Daarnaast zal water in het systeem het kookpunt verlagen. Iets dat bij veelvuldig remmen ook niet goed gaat. Zodra het kkokpunt bereikt is vormen zich gasbellen. Die zijn samendrukbaar en ziedaar: alle pedaaldruk gaat niet meer naar het samenknijpen van de klauwen, maar naar het samendrukken van dit gas. Water in het systeem werkt ook corrosie in de hand en zal met stalen leidingen dus eerder problemen geven. Alhoewel ze eerder van buitenaf doorrotten en dan voornamelijk op plaatsen waar ze beschermd worden met een kunststof of rubber manteltje. Daar kruipt voch tussen en voila...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 104751Bericht schoapke »

maar iemand een adresje waar ik ze kant en klaar kan kopen
liefst in koper dan en op voorraad :-?
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 104758Bericht Willem de Zwijger »

RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

heren toch!

Bericht: # 104760Bericht RVIER »

Volgens mij is het probleem juist dat de remolie geen water opneemt maar lichter is dan water, zodat het water onderaan in je cilinders gaat staan, waardoor die gaan roesten en vervolgens lekken. Waarom dat soort onderdelen nou niet van RVS gemaakt kan worden is mij onduidelijkte
Maar Bram toch!, ook in oude boekjes (bv Gater Remmen, 1971) staat dat de remvloeistof (geen remolie!) hygroscopisch is. Dat verklaart voor een deel de kleurverandering van oude vloeistof.
Remvloeistof is hygroscopisch en neemt dus vocht op. Was dat niet zo dan zal het water dat binnendringt (via diffusie door de flexibele remslangen) druppels vormen die vervolgens in de winter bevriezen.
@Jasper
Dat er water in de vloeistof komt door diffusie door de rubber slangen is ondenkbaar. Het vocht dat in de remvloeistof zit komt uit de lucht, via het ontluchtgaatje van de hoofdremcilinder. Daar gaat stiekem heel wat lucht doorheen omdat bij het remmen het peil in de hoofdremcilinder zakt, en bij het loslaten weer stijgt. Lijkt een pompje.


vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 104761Bericht schoapke »

Willem de Zwijger schreef:Ruud Wind http://www.windclassics.nl/
Had al eens gekeken op de site, maar kon ze zo even niet vinden, zal een mailtje de deur uit doen
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Re: heren toch!

Bericht: # 104771Bericht jbeekmann »

RVIER schreef:...

@Jasper
Dat er water in de vloeistof komt door diffusie door de rubber slangen is ondenkbaar. Het vocht dat in de remvloeistof zit komt uit de lucht, via het ontluchtgaatje van de hoofdremcilinder. Daar gaat stiekem heel wat lucht doorheen omdat bij het remmen het peil in de hoofdremcilinder zakt, en bij het loslaten weer stijgt. Lijkt een pompje.


vr gr Fons
Dat zal ook wel een deel voor z'n rekening nemen. Maar voor de goede orde: alle kunststoffen en rubbers laten lucht door. Echt waar. De een wat meer dan de ander, maar ze doen het allemaal. Dat is ook precies de reden dat er bij bijvoorbeeld pakken sap (welke lang houdbaar zijn) dat aluminiumlaagje aan de binnenzijde van het karton zit. Zo komt er absoluut geen lucht van buiten naar binnen.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Plaats reactie