Verplaatsen handrem iemand een idee

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 102598Bericht R4F6GTX Automaat »

Boormachine, lasapparaat, kitspuit, ducktape, ijzerdraad, implantaten..... :roll:
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 102705Bericht schoapke »

kouwgom,

maar nog heldere ideeen?
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 102706Bericht R4F6GTX Automaat »

Nou moe... nóg meer?

koop een echte auto
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 102707Bericht Mark4GTL »

gewoon simpel?
passen, meten, slijpen & lassen
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 102708Bericht R4F6GTX Automaat »

Ja, we hebben toch wel gekkere dingen in elkaar geflanst? was je zelluf bij... nou bedoel ik niet gelijk da paarse kreng maar de Mers, of andere zooi.....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
RL4
Berichten: 64
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 12:13 am
Locatie: Gouda

Bericht: # 102710Bericht RL4 »

misschien kan je er iets elektrisch op sleutelen; zoals op moderne auto's.
Handrem met een knoppie! :) (misschien wel een grotere accu plaatsen anders staat ie straks msschien muurvast doordat je alektra op is)

Effe serieus: wat is er mis met de voorwielhandrem?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 102711Bericht R4F6GTX Automaat »

Voorwielhandrem is voor ouderwetse (t)rommelremmen, voor schijfremmen moet je daar een speciaal handremdingetje bij hebben wat deze (na 1983GTL) R4 niet heeft omdat deze standaard aan de voorkant schijfremmen heeft; dat is al een enorme vooruitgang op de oudere modellen die (t)rommelremmen rondom hebben. Wil je dan toch op de schijfremmen een handrem hebben word je aangewezen op de prul van een Eend of zo.... en om je auto te upgraden naar trommelremmen of ander-merk-spul is nou niet zo'n best idee.... net zoals je electrisch idee....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
RL4
Berichten: 64
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 12:13 am
Locatie: Gouda

Bericht: # 102862Bericht RL4 »

Je hebt gelijk, maar sorry...ik ga er van uit dat viertjes gewoon trommelremmen hebben en handrem voor. Maarrre ik geef toe; wij hebben dan ook een 'oudje' (1984) :roll: Remt overigens prima hoor!
Groet!
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Handrem

Bericht: # 102896Bericht RVIER »

heren.

je kunt de handrembediening op een willekurige (handzame, gewenst plaats zetten).
Je moet de handremkabels (en het verbindingstukje) laten zitten. De rest kan ergens anders worden gemonteerd.
De bediening van de kabels (verbonden door dat tussenstuk) moet je regelen via een strekstang (als je de bediening alleen maar recht vooruit verplaatst, of met een derde flexibele kabel (zoals de rem kabel). Je hoeft dan niets aan de bediening te veranderen!

Een plaats links naast de bestuurderstoel lijkt mij een goede optie

vr gr Fons

ps. een electrische bediening mag volgens mij (en de APK) niet. De handrem is een mechaniche noodrem (stamt uit de tijd dat men weinig vertrouwen had in hydrauliek)
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
RL4
Berichten: 64
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 12:13 am
Locatie: Gouda

Bericht: # 103029Bericht RL4 »

Hoi Fons,

Dat klopt volgens mij idd maar tegenwoordig hebben toch heel veel auto's een elektrich (mechanische) manier om de handrem via een servomotor te bedienen. Type's als Citroen C4 en 5, Audi A8, Ford Focus etc.

Maar je hebt wel een punt; geen accu is dus geen handrem. Geen idee hoe dat nu eigenlijk zit.
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 103045Bericht schoapke »

denk dat ik um misschien dan toch een eind naar links verzet. als er dan nog wel ruimte is tussen de bank en de deurbak :-?
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Bericht: # 104116Bericht Tweety »

Ja, de handrem is te verplaatsen naar links onder het stuur... ik heb nu 5 jaar een bankje voorin (sinds vorig jaar van leer) en het kost wel wat..
een oude handrem hefboom zoals die voor de handrem op de voorwielen, en twee lange handremkabels... ik heb de mijne toen gekocht bij remkaflex in alkmaar, en ze waren toen iets van E40,- per stuk... je willen dan het verschil tussen binnen en buiten weten, en de lengte, ik geloof dat het was 362/344 cm maar een centimetertje meer slag kan geen kwaad... de hefboom was op de sloop in oudehaske E5.- en kan gewoon op de originele plaats gemonteerd worden... (d'r zit wat kit over de (getapte)gaten) iemand die goed is in het stellen van remmen kan wel van pas komen, en het monteren is niet echt eenvoudig...., maar het kan... bij het vervangen van de startmotor moet die hefboom wel ff weg, en over het bankje.... ik vond de achterbank wat zacht, dus heb ik die opgevuld met schuimrubber.. nou ja goed 't is nieteens zoveel werk hoor...en die kabels gaan heel lang mee... de R6 hefboom komt qua kabels waarschijnlijk ongeveer op hetzelfde neer, en past waarschijnlijk rechts onder het stuur, maar daarvoor moet je wel lang zoeken denk ik...

Groetjes Rishi...
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 104119Bericht schoapke »

kijk dat geeft ook weer hoop natuurlijk. De hefboom op de balk was eigenlijk wel een "hekelpunt" ivm met toegankelijkheid van de startmotor idd.
Heb al vroeg bij paulio geleerd dat dat vloeken en tieren is bij een 850 met handremmen voor.
Maar aan de andere kant; hoevaak moet de startmotor er uit :wink:
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Bericht: # 104162Bericht Tweety »

Ja wat ik zeg, 't is te doen en het mag....je moet alleen die kabels laten maken.... ik heb toen 18 cm slag genomen, maar dat halve maantje kreeg ik er niet meer tussen maar het werkt wel !
Sir, Ravel
Berichten: 92
Lid geworden op: wo jul 28, 2004 2:00 am
Locatie: Oudenburg - België

Bericht: # 104885Bericht Sir, Ravel »

oi

Een achterbank vooraan plaatsen lijkt me ook een zeer aangenaam idee.
Ik heb nog een voor-handrem-mechanisme liggen, die ik wil aanpassen zodat hij achteraan remt op de (trommel)remmen.

Maar mag je een achterzetel vooraan plaatsen? (NL en BE) ?

cherio
Plaats reactie