4Alpes met de 4F4

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
fopman
Berichten: 71
Lid geworden op: wo mei 05, 2010 5:56 pm
Locatie: Grou, Friesland
Contacteer:

Re: 4Alpes met de 4F4

Bericht: # 180644Bericht fopman »

Weer gespot

Afbeelding
Renault 4TL
tweede project type R1123 | Motor: 845cc type 800-05 | bouwjaar 1976 | kleur 705 Rouge
Renault 4L
eerste project type R1120 | Motor: 747cc type 680-02 | bouwjaar 1963 | kleur 618 Gris Templier
Breght
Berichten: 118
Lid geworden op: wo mar 17, 2021 12:21 am
Contacteer:

Re: 4Alpes met de 4F4

Bericht: # 180645Bericht Breght »

Bertje schreef: vr aug 05, 2022 9:25 amSucces weer!
Merci Bertje!
VNL-58-L R4F4 1986 1108cc uit Frankrijk (baai)
Breght
Berichten: 118
Lid geworden op: wo mar 17, 2021 12:21 am
Contacteer:

Re: 4Alpes met de 4F4

Bericht: # 180646Bericht Breght »

fopman schreef: vr aug 05, 2022 9:40 am Weer gespot

Afbeelding
Hmm daar stond ik op het dak te fotograferen, hoe kom je hieraan dan? 😀
VNL-58-L R4F4 1986 1108cc uit Frankrijk (baai)
Gebruikersavatar
fopman
Berichten: 71
Lid geworden op: wo mei 05, 2010 5:56 pm
Locatie: Grou, Friesland
Contacteer:

Re: 4Alpes met de 4F4

Bericht: # 180648Bericht fopman »

Een filmpje gisteravond op de Facebook pagina van 4 Alpes. Rond 21:00 live video. Hij staat er nog wel op.
Renault 4TL
tweede project type R1123 | Motor: 845cc type 800-05 | bouwjaar 1976 | kleur 705 Rouge
Renault 4L
eerste project type R1120 | Motor: 747cc type 680-02 | bouwjaar 1963 | kleur 618 Gris Templier
Breght
Berichten: 118
Lid geworden op: wo mar 17, 2021 12:21 am
Contacteer:

Re: 4Alpes met de 4F4

Bericht: # 180649Bericht Breght »

Gisteren de laatste echte dag gehad. Wat een gave route, wel veel werken. Stijle bult omhoog gemoeten, door de bergen uiteraard met veel losse keien, maar wat was het ontzettend mooi. Wel het achterste deel van de pijp van de uitlaat eronder uit gereden maar dat hoort erbij… Nieuw silent block erop en dan zal hij weer “normaal” moeten klinken.

Vandaag na aankomst in Menton (30 kilometer over de normale weg) geluncht en nu net terug gereden naar Lac de Serre-Ponçon. Hier voor een week en dan weer terug richting Nederland. Onderweg uitgenodigd door iemand van 4alpes om de auto’s tentoon te stellen op een soort van markt bij een kasteel…

Later zal ik nog wat foto’s van gisteren posten en wat tips voor 4alpes, mocht er iemand geïnteresseerd zijn. Fijne avond!
VNL-58-L R4F4 1986 1108cc uit Frankrijk (baai)
Gebruikersavatar
fopman
Berichten: 71
Lid geworden op: wo mei 05, 2010 5:56 pm
Locatie: Grou, Friesland
Contacteer:

Re: 4Alpes met de 4F4

Bericht: # 180650Bericht fopman »

Tips zijn altijd welkom. Denk je dat het met een 850cc motor te doen is? Of is een 1100cc motor een must? En moeten er voor ook betere remtrommels op? Ik heb een gewone 4TL en die hebben 200mm trommels, een F4 heeft 228mm remtrommels en ik denk dat die wat beter reageren. Weet je dat of heb je alleen ervaring met de F4?
Renault 4TL
tweede project type R1123 | Motor: 845cc type 800-05 | bouwjaar 1976 | kleur 705 Rouge
Renault 4L
eerste project type R1120 | Motor: 747cc type 680-02 | bouwjaar 1963 | kleur 618 Gris Templier
Gebruikersavatar
walterg
Berichten: 154
Lid geworden op: vr sep 27, 2013 12:52 pm
Locatie: Essen

Re: 4Alpes met de 4F4

Bericht: # 180651Bericht walterg »

@Breght.
En heb ik overdreven toen ik zei dat dit de rit van je leven ging worden ? Prachtige omgeving, onvergetelijke pistes die je in je stoutste dromen niet verwacht had, en af en toe een technisch mankement om de boel op te fleuren. En 's avonds dan je tentje opzetten, potje eten maken en een paar blikken bier opentrekken. Net iets anders dan de oldtimerritten die je normaal in je eigen omgeving doet. Ik krijg in ieder geval nog steeds een glimlach van oor tot oor als ik er aan terugdenk.
Nu even een paar dagen bijkomen en dan terug huiswaarts met een pak fijne herinneringen !!

@fopman
Wij hebben het in 2019 gedaan met onze TL 850cc. Vier standaard trommelremmen. En die worden heet, dat wil je niet weten 😀. Op de wielmoeren stonden van die plastic sierdoppen. De tweede dag hingen die er als het masker uit de scream-films aan. Gewoon weggesmolten. Met een 850 kom je net zo goed boven als met een 1100. Net zo goed, niet net zo snel 😀. Grootste probleem krijg je als er voor je iemand staat te stuntelen en je van het gas moet. Dan heb je net te weinig kracht om de helling op te komen en gebeurt het dat je even moet aangeduwd worden door de andere deelnemers. Maar die doen dat met plezier en hebben uw helpende handen ook wel eens nodig om hen weer of gang te krijgen. (Alleen zien dat je zelf niet als laatste in de rij staat, want dan ben je 'gejost' 😀)
Wij zijn nu aan een F6 bezig. 1100cc en schijfremmen vooraan. Toch een betere combinatie.
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
Breght
Berichten: 118
Lid geworden op: wo mar 17, 2021 12:21 am
Contacteer:

Re: 4Alpes met de 4F4

Bericht: # 180652Bericht Breght »

fopman schreef: za aug 06, 2022 10:45 pm Tips zijn altijd welkom. Denk je dat het met een 850cc motor te doen is? Of is een 1100cc motor een must? En moeten er voor ook betere remtrommels op? Ik heb een gewone 4TL en die hebben 200mm trommels, een F4 heeft 228mm remtrommels en ik denk dat die wat beter reageren. Weet je dat of heb je alleen ervaring met de F4?
1100cc is geen must!! Met de 850 kom je ook boven 😃. Maar dat duurt wel wat langer. Het allerbelangrijkste is dat je door rijdt op de bult en niet stopt!! Anders kan je weer omlaag, moet je de auto omhoog duwen of de organisatie hangt de sleepkabel achter de Toyota….

Remmen worden echt heel warm. We hebben een keer een afdaling van 10 kilometer gehad die niet alleen op 1e versnelling motor remmen te doen was. Dit noemden ze op z’n Frans “piste technique”. Hier was het ook nodig de remmen af en toe wat rust te geven, want je kon er gerust een aantal gangen op koken bij wijze van spreken… Maar elke r4 heeft deze keer het einde bereikt, al dan niet door de laatste 10 kilometer te slepen met een andere r4.

Oftewel, je kunt gerust meedoen met een 850 zonder aangepaste remmen, maar met name een 1108 geeft meer comfort. Wij hebben regelmatig met power gezeten die we niet konden gebruiken door een voorligger die minder kracht had. Dan moesten we afzakken en vervolgens ging je dan lastiger de bult omhoog, maar goed, dat hoort erbij 😃.
VNL-58-L R4F4 1986 1108cc uit Frankrijk (baai)
Breght
Berichten: 118
Lid geworden op: wo mar 17, 2021 12:21 am
Contacteer:

Re: 4Alpes met de 4F4

Bericht: # 180653Bericht Breght »

walterg schreef: za aug 06, 2022 11:50 pm @Breght.
En heb ik overdreven toen ik zei dat dit de rit van je leven ging worden ? Prachtige omgeving, onvergetelijke pistes die je in je stoutste dromen niet verwacht had, en af en toe een technisch mankement om de boel op te fleuren. En 's avonds dan je tentje opzetten, potje eten maken en een paar blikken bier opentrekken. Net iets anders dan de oldtimerritten die je normaal in je eigen omgeving doet. Ik krijg in ieder geval nog steeds een glimlach van oor tot oor als ik er aan terugdenk.
Nu even een paar dagen bijkomen en dan terug huiswaarts met een pak fijne herinneringen !!
Zeker niet overdreven! Heb het zo gaaf gehad! Ook met andere deelnemers. Ik ben niet de beste in Frans maar heb het altijd heel gezellig gehad met vele andere equipes.

Na een lange rit nog even aan je auto zitten, met een glas wijn, bier oid en daarna wat koken. Heerlijk!

Nu even bijkomen inderdaad. Komt helemaal goed!
VNL-58-L R4F4 1986 1108cc uit Frankrijk (baai)
Breght
Berichten: 118
Lid geworden op: wo mar 17, 2021 12:21 am
Contacteer:

Re: 4Alpes met de 4F4

Bericht: # 180654Bericht Breght »

Tips en weetjes over de 4Alpes,

Schrijf je alleen maar in voor 4Alpes als je:
- Niet bang bent dat je auto een krasje extra heeft van een overhangende struik.
- Niet schrikt als je een steen tegen de bodemplaat of bescherming bodemplaat voelt. Vele meerderen zullen volgen.
- Niet bang bent om af en toe wat meer door te rijden op onverharde wegen. Anders kom je de bult niet meer omhoog!
- Het leuk vindt om met je 4 een enorm gave tour door de Alpen te rijden.
- Frans begrijpt!!! Ja we leven in een tijd van Google translate, maar daar kun je niet “realtime” de briefing van begrijpen. Logisch dat je niet alles verstaat, maar een redelijke kennis Frans is wel een must.

Tips voorbereiding:
- Zorg ervoor dat je auto gewend is te rijden! Daarmee bedoel ik dat je hem voor een lange tijd ook meer gebruikt heb. Op dag 1 kwamen we veel 4’tjes gepasseerd die stil stonden omdat ze veel stil hadden gestaan.
- Zorg ervoor dat alles gewoon tip top in orde is als je vertrekt, eventueel preventief dingen vervangen zoals de schokbrekers of koppeling.
- Om even het bandenonderwerp even te benoemen. Ik ben met “straat”banden heen gereden en terreinbanden op het dak. Op de camping waar onze familie staat had ik de normale banden achter gelaten en de offroad gemonteerd. Iedereen met straatbanden is gewoon omhoog gekomen, maar naar mijn mening reden de offroad banden makkelijker omhoog. Zelf hadden we Fedima’s [165-70r13]. Die werkten super, maar als je misschien iets meer comfort wilt hebben en toch een terreinband zou ik maar Blackstars kijken.
- Onze voorbanden zijn aan de uiteinden versleten omdat ze óf te breed zijn óf de auto voor te laag stond. Bij inveren raakten de banden de wielkasten (af en toe). Ik zou de torsiestaven persoonlijk hoger zetten om net wat meer bodemvrijheid te hebben en meer ruimte voor de banden te hebben.
- Ga je auto testen van te voren! Rij een keer een zandweg met stenen over en kijk hoe je auto reageert op een stevige hellingproef op losse grond. Leer je auto dan ook kennen op die manier, dat scheelt veel!
- Ze geven een lijst mee met dingen die goed in orde moeten zijn en dingen die je mee moet nemen. Doe dit ook!!

Onderdelen tips:
- Wij hebben bodemplaten van Gekkoil. Zijn super, maar je kunt ook protectieplaten krijgen bij https://vehicules-anciens.fr/en/
- Er rijdt een onderdelen wagen mee van vehicules-anciens. Mocht het zijn dat er iets kapot gaat, dan hebben ze het meestal mee!

Overige:
- Het is mogelijk om maar één chauffeur te hebben. Ik heb alles van Nederland naar Frankrijk & 4Alpes alleen gereden. Had tijdens 4Alpes natuurlijk wel mijn vader naast me zitten met het roadbook, dat is in je eentje dan weer minder makkelijk te doen 😃.
- Meerdere deelnemers bij 4Alpes hadden meegedaan met de 4LTrophy. Die gaven aan dat de trophy niks was vergeleken met 4Alpes. Veel intensiever en zwaarder voor de auto, blijkbaar.
- De mechanische assistentie helpt graag, zelfs veel langer dan het maximum dat ze zelf aangeven bij de generale briefing (max. is een half uur en ze hebben af en toe 3 uur met een auto gezeten). Maar ze zullen bijvoorbeeld niet aan de remmen gaan zitten. Dit aansprakelijkheids technisch gezien.
- 4Alpes is geen rally maar een raid. Er zit dus geen win-element in! Of nou ja, dat je met je auto de finish haalt is al een hele prestatie.
- Meerdere deelnemers (en Eric, de instructeur/hoofd organisatie) waren compleet verbaast dat een Nederlandse r4 heelhuids en zonder problemen aankwam (ten opzichte van alle andere R4’s). Wij waren tenslotte het enige buitenlandse team. Al helemaal verbaast waren ze dat ik alles alleen had gereden…
- SDO organiseert meerdere raids. Kijk eens op hun website: https://sdo-raids.fr/22-raids-4l.

Mocht er iemand nog vragen hebben dan beantwoord ik die erg graag! Hopelijk heb ik nu wat mensen geïnteresseerd gemaakt. 4Alpes 2023 met een nummerreeks voor R4Club leden? Dat zou mij ontzettend gaaf lijken en ben ik weer van de partij. 8 oktober gaan de inschrijvingen open! Wie gaat er mee?
VNL-58-L R4F4 1986 1108cc uit Frankrijk (baai)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 4Alpes met de 4F4

Bericht: # 180658Bericht Bertje »

Breght schreef: zo aug 07, 2022 11:43 am
- Onze voorbanden zijn aan de uiteinden versleten omdat ze óf te breed zijn óf de auto voor te laag stond. Bij inveren raakten de banden de wielkasten (af en toe). Ik zou de torsiestaven persoonlijk hoger zetten om net wat meer bodemvrijheid te hebben en meer ruimte voor de banden te hebben.
Als de wagen te laag op de wielen staat (negatief camber), dan slijten de banden juist onevenredig veel aan de binnenzijde van de loopvlakken. Ik heb dat gehad met mijn F6: na afloop van een vakantie naar Noorwegen waren de banden afgeschreven.
Is je wielsporing eigenlijk wel in orde?

Wat de wagenhoogte aan de voorkant betreft: het komt er (in mijn ervaring/ bij Cleon motor) op neer dat de bandomtrek en de spatbordrand concentrische circelbogen vormen (met de wielnaaf als middelpunt), zie figuur en voor meer info https://www.renault4.co.uk/tech-ride-heights.htm

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Breght
Berichten: 118
Lid geworden op: wo mar 17, 2021 12:21 am
Contacteer:

Re: 4Alpes met de 4F4

Bericht: # 180659Bericht Breght »

Bertje schreef: ma aug 08, 2022 12:14 pm
Breght schreef: zo aug 07, 2022 11:43 am
- Onze voorbanden zijn aan de uiteinden versleten omdat ze óf te breed zijn óf de auto voor te laag stond. Bij inveren raakten de banden de wielkasten (af en toe). Ik zou de torsiestaven persoonlijk hoger zetten om net wat meer bodemvrijheid te hebben en meer ruimte voor de banden te hebben.
Als de wagen te laag op de wielen staat (negatief camber), dan slijten de banden juist onevenredig veel aan de binnenzijde van de loopvlakken. Ik heb dat gehad met mijn F6: na afloop van een vakantie naar Noorwegen waren de banden afgeschreven.
Is je wielsporing eigenlijk wel in orde?

Wat de wagenhoogte aan de voorkant betreft: het komt er (in mijn ervaring/ bij Cleon motor) op neer dat de bandomtrek en de spatbordrand concentrische circelbogen vormen (met de wielnaaf als middelpunt), zie figuur en voor meer info https://www.renault4.co.uk/tech-ride-heights.htm

Afbeelding
Denk dat we dan zoiezo eens naar de wielsporing moeten kijken!

Los daarvan is de slijtage puur gekomen door het raken van de wielkasten… En dat was met sommige wegen onvoorkombaar. Naar mijn mening is een hogere wagenhoogte sowieso handig voor een keer 4alpes of andere offroad bezigheid.
VNL-58-L R4F4 1986 1108cc uit Frankrijk (baai)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 4Alpes met de 4F4

Bericht: # 180660Bericht Bertje »

Breght schreef: zo aug 07, 2022 11:43 am
Denk dat we dan zoiezo eens naar de wielsporing moeten kijken!

Los daarvan is de slijtage puur gekomen door het raken van de wielkasten… En dat was met sommige wegen onvoorkombaar. Naar mijn mening is een hogere wagenhoogte sowieso handig voor een keer 4alpes of andere offroad bezigheid.
Wielsporing afstellen/controleren met een tool van 1 euro (2 concentrische PCV pijpjes): viewtopic.php?p=176897#p176897

Slijtage door raken wielkasten: OK, dat is dus triviaal. Als je met je wielkasten in je banden gaat snijden ontstaat er schade. Wielkasten (of bedoel je: spatbordranden voorwielen?) dan wel even bijwerken, want daar zit nu dus geen lak meer op.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: 4Alpes met de 4F4

Bericht: # 180666Bericht Crelesy »

Hoe deed je dat eigenlijk met de hitte? Ik kom net terug uit de Dordogne, en wil een keer de 4 meenemen. Maar mijn vrouw denkt dat we gekookt worden met die halve schuifraampjes. Ik wil er eigenlijk ook geen schuifdak in maken. Das zonde.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: 4Alpes met de 4F4

Bericht: # 180667Bericht Crelesy »

En als je mee doet, moeten er dan gekochte bodemplaten onder of mag je alles zelf regelen?
Voorlopig nog geen plannen hoor, maar ik rijd hobbymatig ook veel met een suzuki samurai door de drek. ( Alles zelf aan gelast en verstevigd./ Ben de enige die met een aanhanger achter de Suzuki aankomt,door de sloot en prut moort, en weer zelf naar huis kan rijden ipv op een aanhanger achter een trek auto) Zo'n raid met overnachtingen trekt mij behoorlijk. Ben voor mezelf wel benieuwd wat het mij gaat kosten om deze 4 zo ver te krijgen. En of deze motor de koppel wel heeft enz. (839,782cc) Zeg uitdrukkelijk koppel, omdat dat veel belangrijker is dan die 27 pk.
En het zal echt niet komend jaar zijn hoor. Maar vind het verbeteren de helft van de lol..
Ouwe meuk is leuk (beer)
Plaats reactie