voorwoord

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 861
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

voorwoord

Bericht: # 179667Bericht dirkoosterhoff »

Wat een ongelofelijk slecht praatje in het voorwoord van de vrijbuiter. Van dat soort mensen wordt de wereld echt beter.
En wat een kul argumenten. Struikelen over de laadkabels ha ha. En qua rijbeleving zullen elektrische auto's niet kunnen tippen aan de oude 4 en 5?? Laat me niet lachen en ga eens in een elektrische auto zitten. Je wilt gelijk niet anders meer!
In mijn glazen bol zie ik dat mensen eindelijk eens tot inkeer komen en dat het misschien nog op tijd is om het klimaat en de wereld te redden.
Gebruikersavatar
Paul Oud
Berichten: 229
Lid geworden op: ma jan 12, 2004 2:00 am

Re: voorwoord

Bericht: # 179668Bericht Paul Oud »

Wellicht is het gepaster je rechtstreeks aan Tom Bruinink te richten.
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 861
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: voorwoord

Bericht: # 179669Bericht dirkoosterhoff »

Het verhaaltje in de vrijbuiter is ook aan ons allen gericht. Let wel ik heb niks tegen petrol heads en gun iedereen zijn hobby maar ga dan niet met onzin argumenten afgeven op de elektrische auto.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: voorwoord

Bericht: # 179670Bericht Hanz »

Dit maakt wel erg benieuwd..
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: voorwoord

Bericht: # 179673Bericht jandoe1000 »

Gelezen. Leuk voorwoord met humor in de laatste zin en geen woord gelogen. Ik begrijp niet dat mensen denken dat elektrisch rijden de wereld gaat redden zolang 86% van de stroom fossiel of met biomassa (lees:bossen) wordt opgewekt en er geen oplossing is voor al het accu afval, nog daargelaten dat lithium steeds schaarser wordt en de natuur op grote schaal moet wijken voor lithium mijnen. Prima dat iemand elektrisch wil rijden maar laat anderen hun niet-elektrische ding doen zonder hysterie en geradicaliseer.
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 861
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: voorwoord

Bericht: # 179674Bericht dirkoosterhoff »

Grappig dat je dan toch een originele R4 elektrisch hebt gemaakt. In wezen weet je dus ook wel dat het uiteindelijk die kant op moet.
En accu's zijn 100 % recyclebaar. Bossen kappen moet onmiddellijk stoppen natuurlijk. Er zijn talloze andere manieren om stroom op te wekken. Maar goed, dit blijft een discussie met voor en tegenstanders. De tijd zal het leren wie er gelijk krijgt en wie er over enkele decennia's met de voeten in het water staat vanwege de klimaat verandering.
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: voorwoord

Bericht: # 179675Bericht jandoe1000 »

OK, dan toch nog maar even een antwoord. De reden dat ik een R4 elektrisch heb gemaakt is inderdaad omdat ik denk te weten welke kant het op zou moeten én welke kant het opgaat. De kant die we niet op moeten is dat iedereen zoals jij een complete nieuwe elektrische auto bestelt terwijl alleen het vervangen van de aandrijflijn in de meeste gevallen voldoende zou zijn en goed mogelijk is. Al die nieuwe auto’s leveren nogal wat verspilling op, waarop ‘retrofit’ aanzienlijk kan besparen. Mijn elektrische viertje (met tweedehands Tesla batterijen) bewijst dat het anders kan. En de kant die het opgaat (maar niet zou moeten) is dat Frans Timmermans en Diederik Samson en de Hunnen en kennelijk met steun van vele berijders van nieuwe elektrische auto’s steeds meer milieuzones instellen waar klassieke auto’s met een verbrandingsmotor, zelfs een kleine zuinige, niet meer welkom zijn. Dat is erg jammer voor heel veel mensen. Maar mijn R4 ZE mag er, met behoud van het originele R4 gevoel, gewoon in. Fijne Feestdagen en een verstandig 2022 met droge voeten!
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 861
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: voorwoord

Bericht: # 179676Bericht dirkoosterhoff »

Als niemand investeert in nieuwe elektrische auto's ( de mijne was overigens tweede hands) zal er ook niet worden geïnvesteerd in de ontwikkeling van elektrische auto's en nieuwe technieken voor goede batterijen met een grote range en misschien in de toekomst zonder lithium. Er worden nu al elektrische auto's gemaakt met totaal nieuwe batterij techniek die al bijna 1000 km range hebben.
En overigens die tweedehands Tesla batterijen moeten ook eerst geproduceerd worden dus dat is met twee maten meten.
De productie van een elektrische auto is na 40.000 km al volledig gecompenseerd. Dat zal je met een benzine auto nooit lukken die dan nog jaren gassen uitstoot. Ik heb een lading zonnepanelen op mijn dak waar ik de auto mee kan opladen. Daarnaast ga ik nog investeren in een Accu om de stroom op te slaan. Als iedereen panelen op zijn dak zou leggen (en sowieso nieuwbouw) dan is er al een enorme winst wat betreft stoom opwekken.En het is leuk hoor, oude auto's elektrisch maken maar dat viertje van jou is natuurlijk totaal onveilig. Zeker met de snelheden die je met elektrisch rijden kan halen. Ik heb 1 keer met een viertje een beperkte aanrijding gehad en de hele voorkant was een halve meter korter.
Fijne dagen en inderdaad, een verstandig 2022
Laatst gewijzigd door dirkoosterhoff op vr dec 24, 2021 5:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: voorwoord

Bericht: # 179677Bericht jandoe1000 »

Je hebt 't laatste woord, Dirk, ongelijk, maar wel het laatste woord. :D En bedankt dat je je zorgen maakt om mijn veiligheid!
Roos
Berichten: 8
Lid geworden op: wo nov 11, 2020 1:50 pm

Re: voorwoord

Bericht: # 179723Bericht Roos »

Je zegt het zelf al, het blijft een discussie met voor- en tegenstanders. Toch wil ik je op een paar hiaten in je argumenten tonen en mijn visie ;)

Je zegt: "En qua rijbeleving zullen elektrische auto's niet kunnen tippen aan de oude 4 en 5?? Laat me niet lachen en ga eens in een elektrische auto zitten. Je wilt gelijk niet anders meer!" Dus de rijbeleving is wel anders. Ieder zo zijn voorkeur, toch?

Je zegt: "De tijd zal het leren wie er gelijk krijgt en wie er over enkele decennia's met de voeten in het water staat vanwege de klimaat verandering." Het lijkt me niet dat de mensen die elektrisch rijden ineens een paar meter hoger wonen ;)

Verder lees ik dat je veel investeert, in zonnepanelen, een accu om stroom op te slaan, een nieuwe elektrische auto. Klinkt prachtig, maar is dat het ook? We worden gedreven door consumentisme, we willen steeds meer-meer-meer. Als we dat nou eens omdraaien naar minder, is dat dan niet beter? Je hebt het over zonnepanelen op nieuwbouwhuizen. Nieuwbouwhuizen? Die zijn pas slecht voor het milieu. ("Maar er is toch woningcrisis?" - ja, maar die komt niet door te weinig woningen. Er staan genoeg woningen en andere panden leeg of scheefgehuurd om de hele wooncrisis op te lossen).
Als ik om me heen kijk in Nederland, zie ik enorm veel nieuwe auto's op de weg. Dat is niet omdat we beter willen zijn voor het milieu, nee, dat is omdat mensen nieuwe auto's willen en die elke paar jaar krijgen van het bedrijf waar ze werken. Als mensen een huis kopen, moet daar een nieuwe keuken in 'want die oude was niet mijn smaak'. Elk seizoen nieuwe kleding, nieuwe inrichting, nieuwe kamerplanten en nieuwe schoenen, nieuwe fietsen, nieuwe kinderwagens, nieuw tuinhuisje, nieuw nieuw.
Laten we toch eens het oude waarderen, het oude behouden en blijven opknappen tot het echt op is, in plaats van te vernieuwen omdat het niet naar de laatste mode is.

En veiligheid, tja. Een viertje is zo in elkaar. Voor de bestuurder is een viertje niet veilig, dat ga je mij niet horen zeggen. Maar hoe veilig is een auto waar scherm ter grootte van een televisie in zit om te laten zien hoe hard en waar je rijdt, met allerlei technische foefjes om het rijden grappiger te maken? Dat schiet zijn doel een beetje voorbij.


edit:
(Ik bedoel niet dat we moeten stilstaan - vernieuwing is soms zeker vooruitgang. Maar in het geval van gesubsidieerde Tesla's die de subsidie o.a. gebruiken voor gelikte handgrepen en kerstmannengeluidjes tijdens het rijden, nee, dan vind ik dat geen vooruitgang.)
Plaats reactie