Fotoverzoek div. R4-types

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Fotoverzoek div. R4-types

Bericht: # 177809Bericht JelleP »

Beste clubgenoten,

Hoewel ik m'n 1:1 Renaultje onlangs heb moeten verkopen, liggen er nog een aantal R4-projectjes op mijn plank. In schaal 1:24, welteverstaan.
Wie zich weleens verdiept heeft in de verschillende plastic modelbouwdozen van onze favoriete auto weet dat er tot zeven jaar terug niets beschikbaar was op dat gebied... en toen ineens zowaar twee: van het Japanse Ebbro en het Franse Heller.

Beide bouwdozen hebben hun plus- en minpunten en samengevat heeft met name Ebbro z'n huiswerk niet goed gedaan m.b.t. de verschillende R4-configuraties en bijbehorende motortypes. De Heller-bouwdoos is een erg goede weergave van een GTL of late TL maar heeft te grote wielen en is net wat minder strak uitgevoerd dan de Japanse kit.
Voor diverse Nederlandse en internationale modelbouwfora en mijn eigen website wil ik een vergelijkend-waren-onderzoekje maken, ondersteund met foto's van de echte exemplaren. Daar heb ik jullie hulp bij nodig! Ik heb een aantal foto's van diverse types nodig, zie de lijst hieronder, die ik vrij mag gebruiken. Ik heb er geen financieel belang bij, ik vind het gewoon leuk om te doen, maar een tikkie voor een lekker dankje-drankje in ruil voor (een deel van) mijn gevraagde foto's spreekt natuurlijk voor zich! Ook kan ik indien gewenst je naam noemen bij de door jou geleverde foto's.

De foto's kunnen hieronder worden geplaatst of naar mij gestuurd via PB of e-mail jelleputs apenstaartje hotmail.com . Alvast veel dank!

TL/GTL met Cléon-motor:
- motorruimte, liefst zo origineel mogelijk en met zicht op de binnenzijde van de motorkap
- dashboard laatste type en vroeg type
- Clan-stoelbekleding (grijs tartan motief met rode accentjes)
- GTL-stoelbekleding (bruin geblokt, roodblauw geblokt heb ik al!
- een mooie foto van een TL vanaf de zijkant
- een mooie foto van een GTL vanaf de zijkant

L/TL met Billancourt-motor:
- motorruimte, liefst zo origineel mogelijk en met zicht op de binnenzijde van de motorkap (V-stijlen)
- dashboard, hoeveel types zijn er eigenlijk?
- zoveel mogelijk verschillende motorruim-indelingen. De plaatsing van bijv. de accu en het vaatje voor koelwater varieert nogal.

Mijn dank is groot! (beer)
groetjes Jelle
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
otogazzi
Berichten: 698
Lid geworden op: za jun 28, 2003 2:00 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Fotoverzoek div. R4-types

Bericht: # 177810Bericht otogazzi »

Jelle,

kijk ook een op :

https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/vie ... 5&start=30

daar is iemand die ook bezig is met een model.
Heeft toen flink wat foto's gevraagd van onze
Misschien heeft hij nog tips en tricks.

groet Nico
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Fotoverzoek div. R4-types

Bericht: # 177814Bericht JelleP »

Dank voor de link, die ken ik wel! Ik heet TheFlyingDutchman op dat forum. Er was ook daar nog wat onduidelijkheid over de verschillen tussen de oude types met B-motor en modernere met de C-motor. Dat heeft Ebbro dus volledig overhoop gehaald.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Fotoverzoek div. R4-types

Bericht: # 177818Bericht Hanz »

Jelle,

vooral voor de wat oudere types kan je gebruik maken van mijn verzameling persfoto's: http://www.allez-y.info/pressphoto_b.html. Hier trouwens aanzienlijk meer Billancourt dan Cleon.

V.w.b. het aantal posities van expansievat en accu: dat valt wel mee dacht ik:
- de accu heeft t/m 1976 tegen het schutbord aangezeten, daarna is die naar rechtsvoor gegaan
- het expansievat zit t/m 1965 onder het RV-spatbord. Daarna een glazen fles t/m 1977.

Als je de minor details zoals kleuren en verschillende soorten asbakjes en scharnieren van de ventilatieklepjes even vergeet zijn er 3 hoofdtypen dashboard: 1962 - 1966, 1967 - 1982 en 1983 - einde. Zie daarvoor http://www.allez-y.info/dating.html
Plaats reactie