Overlijden Michiel Zijlma

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
sokje
Berichten: 20
Lid geworden op: do mar 05, 2020 9:28 am

Overlijden Michiel Zijlma

Bericht: # 176713Bericht sokje »

Goedemorgen,

Ik zou graag een moment willen nemen om stil te staan bij het zeer plotselinge en compleet onverwachte overlijden van Michiel Zijlma van Le Car. Ik ben zelf nog maar kort in de wereld van de Renault 4 maar van alle oude berichten en verhalen die ik gelezen heb, kan ik er makkelijk uithalen dat naast het feit dat het een hele fijne vent was, Michiel een hele waardevolle bijdrage heeft geleverd voor veel mensen in deze club.

Ik wens zijn vrouw Karola en vrienden veel sterkte toe...

Bart
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Overlijden Michiel Zijlma

Bericht: # 176714Bericht Rik H. »

Wat een triest bericht...ik ben er stil van. Ik heb Michiel leren kennen kennen als een bevlogen en behulpzame man met enorm veel R4 kennis.

Veel sterkte voor de naasten gewenst!
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Gebruikersavatar
otogazzi
Berichten: 698
Lid geworden op: za jun 28, 2003 2:00 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Overlijden Michiel Zijlma

Bericht: # 176715Bericht otogazzi »

Ik ken Michiel sinds de zomer 2004. Bij hem in zijn hobby/sleutelplek werd een sleuteldag georganiseerd. Voor mij de eerste kennismaking met Michiel en Karola.

Ik, twee linkerhanden wat betreft de R4, had net onze R4GTL gekocht en schrok me een hoedje over in welke staat de R4 zich bevond. En dus werd er een afspraak gemaakt met Michiel om de R4 volledig op te knappen. Zo ontstond een vriendschap. Michiel hiep mij, onze R4 op te knapen en zo werd onze R4 gered. Als dit niet gebeurd was, was ik allang afgehaakt.

Toen ik het in 2005 een periode erg zwaar had, stelde Michiel voor om samen een ‘Project’ te doen. We zijn op één dag heel Nederland doorgereden om diverse auto’s te bekijken en uiteindelijk kwamen we bij een F6-Combi terecht die in Obdam te koop stond.
10 jaar later in 2015 was deze volledig gerestaureerd. Met Michiel gedurende deze 10 jaar soms met korte en dan weer lange pauzes aan dit project gewerkt. Een prachtige therapeutische leerperiode die ik niet ga vergeten.

Maandag avond heb ik nog met hem samen aan een F6 mogen knutselen, onze laatste klusje wat niet afgemaakt is

Ik ga Michiel, een wandelende encyclopedie als het om Renault gaat, het samen klussen aan auto’s, het kletsen over van alles en nog wat, het koffie drinken, onze vriendschap en nog veel meer ontzettend missen.
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Overlijden Michiel Zijlma

Bericht: # 176718Bericht harbourseal »

Ik kwam het bericht al eerder op Facebook tegen.
Geschreven door Karola.
Ik heb Michiel leren kennen als een behulpzame sociale man.
We gaan hem missen binnen de club.
Veel sterkte voor de familie

Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Overlijden Michiel Zijlma

Bericht: # 176720Bericht JelleP »

De lol van de oldtimerhobby hangt echt af van mensen als Michiel. Toen ik in 2015 mijn R4 kocht, waar een hoop aan moest gebeuren, kwam ik op aanraden van forumleden bij Michiel terecht.

Samen met Nico heeft hij mijn R4 zo goed mogelijk opgelapt voor een hele schappelijke prijs. Als Michiel in de jaren die volgde de APK's voor mijn auto deed, en ik vroeg of er geen afkeur voor roest was, was het antwoord steevast: 'nee, dat kan niet, want IK heb het gelast'.

Meesleutelen terwijl je auto op de brug hangt kon meestal wel, om op die manier te leren hoe je auto in elkaar zit. Maar hoe wist je nou welk gereedschap je mocht pakken en waar je met je tengeltjes vanaf diende te blijven? Nou, dat leerde je snel genoeg.
De rekening checken voordat je betaalt is bij elke garage een goed idee, zo ook bij Michiel. Niet omdat hij á la Kwik Fit het vel over je oren trok hoor... maar het kon zomaar zijn dat hij je verse motorolie of de 100000 uur voor het reviseren van je carburateur niet had opgeschreven.
En dan kan je het nog zo goed gecheckt hebben, dan ontdek je pas maanden later ineens een gloednieuwe benzinepomp op je motorblok waar Michiel inmiddels ook niks meer van wist... :o

Karola, familie en vrienden, heel veel sterkte met het verlies. Rust zacht Michiel, je betrokkenheid, eerlijkheid, kennis en vakmanschap gaan ERG gemist worden. Goeie reis, en vergeet je gereedschap en back-up onderdeeltjes niet!

Afbeelding
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Volker_4TL
Berichten: 25
Lid geworden op: ma apr 15, 2002 2:00 am
Locatie: Kamp-Lintfort (D)
Contacteer:

Re: Overlijden Michiel Zijlma

Bericht: # 176729Bericht Volker_4TL »

Ik heb vorig jaar nog bij Michiel mijn Renault 4 gekocht. De laatste keer gezien heb ik hem enkele maanden terug op Fehmarn, toen hij op de weg naar Zweden was, om mij daar een nieuwe versnellingspook te brengen. Hij was een heel behulpzame, lieve mens met veel Renault 4 kennis. Veel sterkte voor Karola, en alle vrienden en familieleden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 457
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: Overlijden Michiel Zijlma

Bericht: # 176730Bericht Jan1962 »

Toen onze R4 afgekeurd op het laswerk, wist Michiel zeker dat het onterecht was. Wel moest er volgens hem een andere achteras op, wat de keurmeester even gemist had. Sindsdien is hij onze vaste APK hulp geweest. We reden er graag helemaal voor naar Zaandam.
We gaan deze schappelijke, vriendelijke R4 fanaat met een bult aan kennis echt missen. Triest om zo'n man te moeten verliezen. Ik wens alle nabestaanden veel sterkte.
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Overlijden Michiel Zijlma

Bericht: # 176731Bericht deutz »

Ik schrik me een ongeluk van dat bericht!!
Michiel een aantal keren ontmoet en mee gepraat op o.a. vergaderingen, super vent!
Alle sterkte voor de nabestaanden.
mvg. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Jerome
Berichten: 208
Lid geworden op: ma dec 06, 2010 10:54 pm
Locatie: Waalre

Re: Overlijden Michiel Zijlma

Bericht: # 176735Bericht Jerome »

Wat een droevig bericht. Daar wordt je stil van.
Een groot verlies voor de R4 liefhebbers. Ik wens de nabestaanden veel sterkte de komende tijd.
Blauwe Renault 4 Gendamerie- 112C - December 1988 sinds 29NOV2010
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Overlijden Michiel Zijlma

Bericht: # 176738Bericht Bertje »

Wat een naar en droef bericht. Ik heb Michiel nooit persoonlijk ontmoet, maar kende hem als behulpzame stem aan de andere kant van de telefoon. Alle familie, vrienden en kennissen veel sterkte gewenst bij dit plotselinge verlies.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
DieAndereJos
Berichten: 16
Lid geworden op: ma jan 13, 2020 9:52 pm

Re: Overlijden Michiel Zijlma

Bericht: # 176740Bericht DieAndereJos »

Wat erg, ik ben er stil van. Vorige maand kennis gemaakt met Michiel en een grote reparatie bij hem uit laten voeren. Wat een prettige vent, heel vakkundig, uitgebreid de tijd nemend voor een mooi gesprek over R4's en zijn prachtige gele R15. En nu dit bericht, vreselijk. Heel veel sterkte gewenst voor zijn vrouw, familie, vrienden, kennissen en R4 liefhebbers.
Gebruikersavatar
chauge
Berichten: 12
Lid geworden op: ma aug 26, 2013 9:37 pm
Contacteer:

Re: Overlijden Michiel Zijlma

Bericht: # 176743Bericht chauge »

Hoe verdrietig dat een lieve en behulpzame man als Michiel is overleden. Hij heeft mijn F4 (Het Bakblik) waanzinnig mooi opgeknapt en heeft me altijd zeer vriendelijk geholpen als ik vragen had. Heel droevig dat hij er niet meer is.
Berik61
Berichten: 12
Lid geworden op: do nov 24, 2011 3:01 pm

Re: Overlijden Michiel Zijlma

Bericht: # 176776Bericht Berik61 »

Vorige week het berichtje van Michiels vrouw Karola, vanaf Michiels telefoon...

Het heeft ons geschokt. Zaterdag had ik nog een half uur met hem staan kletsen, nadat hij onze R4 geinspecteerd had en me vertelde dat die kleine reparatie echt niet nodig was. Typisch Michiel.
In eerste instantie geloofden we het berichtje zelfs niet, maar omdat er zo uitdrukkelijk in verzocht werd niet te reageren hebben we dat ook maar niet gedaan. Intussen zal de uitvaart wel geweest zijn.

Michiel, rust zacht, we zullen je missen!
Erik
Berichten: 664
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: Leidschendam

Re: Overlijden Michiel Zijlma

Bericht: # 176787Bericht Erik »

Verschrikkelijk wat een triest bericht.
Michiel was mijn steun en toeverlaat als ik er weer eens niet uitkom. Mooi mens. In Groningen leren kennen in mijn studentijd.

Carola, sterkte met dit ongelooflijk verlies.

Erik
Project rodeo6b schiet op.
Gebruikersavatar
Neeelz
Berichten: 349
Lid geworden op: vr nov 11, 2005 3:14 pm
Locatie: Den Haag

Re: Overlijden Michiel Zijlma

Bericht: # 177790Bericht Neeelz »

Na jaren kom ik weer eens kijken op het forum, ik kwam namelijk een houten pennenbakje van een R4 tegen...
En dan dit... ongelofelijk...
In 2005 heb ik Michiel leren kennen, nadat ik voor niks (!!!) een afgekeurde gtl uit 86 in bezit kreeg.
Achteras, balken etc was een bonk roest, volgens de eigenaar was er "niets meer aan te doen". Maar via het forum had ik de Otogazzi-methode ontdekt, en Michiel heeft toen ook mijn R4 hersteld.
Nico en Michiel kwamen de auto ophalen met een aanhanger, achter Michiel's Fuego... Het leverde Nico nog een bon op vanwege te hoge snelheid...

Ik mocht meekijken, helpen, zolang ik maar niet in de weg liep in zijn loods in Amsterdam-Sloten.
Wat een supersympathieke ketel was het, met kennis van zaken en hart voor de club. Er was toen in de club een richtingenstrijd gaande, maar geen kwaad woord over de andere kant, het leek hem om de zaak te gaan, niet om de personen.
Het leek alsof hij niet snel gek te krijgen was, als het tegenzat dan grijnsde hij eens wat, schonk nog wat sterke koffie in, en door.

Mijn R4 heb in twee jaar later overgedaan aan een kennis, het was een heerlijk karretje, maar voor mij "bezit van de zaak, einde van het vermaak".

Karola, Nico, vrienden van Michiel, sterkte met het verlies van een goeie vent. Niels
Een quatrelle is het wel!
Plaats reactie