4Alpes met de 4F4

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Breght
Berichten: 118
Lid geworden op: wo mar 17, 2021 12:21 am
Contacteer:

Re: 4Alpes met de 4F4

Bericht: # 180668Bericht Breght »

Crelesy schreef: wo aug 10, 2022 8:04 am Hoe deed je dat eigenlijk met de hitte? Ik kom net terug uit de Dordogne, en wil een keer de 4 meenemen. Maar mijn vrouw denkt dat we gekookt worden met die halve schuifraampjes. Ik wil er eigenlijk ook geen schuifdak in maken. Das zonde.
Tja… Dat is wel een dingetje natuurlijk. Berg/offroad omhoog betekende ook werken voor de r4 en dus verwarming aan om te koelen! Ik had er geen moeite mee maar mijn vader had het wel bloedheet… Tussendoor (niet op de snelweg!) ff met de deuren wapperen deden we wel… Maar het was wel warm inderdaad. Wij hadden de girafon open af en toe zodat het wat door kon luchten, maar dat kan natuurlijk niet met een normale r4.

Oftewel, raampjes open en soms even met de deuren wapperen…
VNL-58-L R4F4 1986 1108cc uit Frankrijk (baai)
Breght
Berichten: 118
Lid geworden op: wo mar 17, 2021 12:21 am
Contacteer:

Re: 4Alpes met de 4F4

Bericht: # 180669Bericht Breght »

Crelesy schreef: wo aug 10, 2022 8:50 am En als je mee doet, moeten er dan gekochte bodemplaten onder of mag je alles zelf regelen?
Voorlopig nog geen plannen hoor, maar ik rijd hobbymatig ook veel met een suzuki samurai door de drek. ( Alles zelf aan gelast en verstevigd./ Ben de enige die met een aanhanger achter de Suzuki aankomt,door de sloot en prut moort, en weer zelf naar huis kan rijden ipv op een aanhanger achter een trek auto) Zo'n raid met overnachtingen trekt mij behoorlijk. Ben voor mezelf wel benieuwd wat het mij gaat kosten om deze 4 zo ver te krijgen. En of deze motor de koppel wel heeft enz. (839,782cc) Zeg uitdrukkelijk koppel, omdat dat veel belangrijker is dan die 27 pk.
En het zal echt niet komend jaar zijn hoor. Maar vind het verbeteren de helft van de lol..


Mag je allemaal zelf regelen! Maakt niet uit welke bodemplaat je eronder zet… Maar zorg alsjeblieft dat hij stevig is 😃. Die van Gekkoil is best dik, en er zit toch best wel een stevige deuk in! Maar je kunt ze prima ook zelf maken hoor…

In principe is elke 4 omhoog gekomen, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Houden ze ook rekening mee… Enne, die van mij moesten we ook een keer een laatste zet geven om omhoog te komen 😃. Zo niet dan kwam de Toyota en die sleepte er twee tegelijk! :o
VNL-58-L R4F4 1986 1108cc uit Frankrijk (baai)
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: 4Alpes met de 4F4

Bericht: # 180670Bericht Crelesy »

Goed om te horen! Dat geeft mogelijkheden 8)

En als dat een landcruiser was, dan verbaast me dat niks. 4x4 met sperren en een volgeladen gewicht van boven de 2000kg rammeld wel door hoor!
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: 4Alpes met de 4F4

Bericht: # 180671Bericht Crelesy »

Breght schreef: wo aug 10, 2022 9:22 am
Crelesy schreef: wo aug 10, 2022 8:04 am Hoe deed je dat eigenlijk met de hitte? Ik kom net terug uit de Dordogne, en wil een keer de 4 meenemen. Maar mijn vrouw denkt dat we gekookt worden met die halve schuifraampjes. Ik wil er eigenlijk ook geen schuifdak in maken. Das zonde.
Tja… Dat is wel een dingetje natuurlijk. Berg/offroad omhoog betekende ook werken voor de r4 en dus verwarming aan om te koelen! Ik had er geen moeite mee maar mijn vader had het wel bloedheet… Tussendoor (niet op de snelweg!) ff met de deuren wapperen deden we wel… Maar het was wel warm inderdaad. Wij hadden de girafon open af en toe zodat het wat door kon luchten, maar dat kan natuurlijk niet met een normale r4.

Oftewel, raampjes open en soms even met de deuren wapperen…
Zelfs de verwarming er bij aan?
Pffoeh das wel heftig dan! Hoor t al. Die vaste fan en originele radiateur mogen vervangen worden voor wat beters..
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
walterg
Berichten: 154
Lid geworden op: vr sep 27, 2013 12:52 pm
Locatie: Essen

Re: 4Alpes met de 4F4

Bericht: # 180672Bericht walterg »

Warm in de auto ? Is maar een gedacht :D . Toen wij in 2019 deelnamen hoorden we onderweg twee knallen achteraan in de auto. Wat was dat nu weer ? We hadden onderweg een familiepak met kleine zakjes chips gekocht. Bleek dat er daarvan twee ontploft waren. De anderen hadden de vorm van een strandbal aangenomen. :D :D :D
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: 4Alpes met de 4F4

Bericht: # 180673Bericht Crelesy »

Zakken die bijna ontploffen. Das denk ook van het hoogte verschil. Dat heb je ook als er proviant van uit t dal met een gondel omhoog word gebracht in de bergen.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Breght
Berichten: 118
Lid geworden op: wo mar 17, 2021 12:21 am
Contacteer:

Re: 4Alpes met de 4F4

Bericht: # 180674Bericht Breght »

Crelesy schreef: wo aug 10, 2022 9:45 am
Breght schreef: wo aug 10, 2022 9:22 am
Crelesy schreef: wo aug 10, 2022 8:04 am Hoe deed je dat eigenlijk met de hitte? Ik kom net terug uit de Dordogne, en wil een keer de 4 meenemen. Maar mijn vrouw denkt dat we gekookt worden met die halve schuifraampjes. Ik wil er eigenlijk ook geen schuifdak in maken. Das zonde.
Tja… Dat is wel een dingetje natuurlijk. Berg/offroad omhoog betekende ook werken voor de r4 en dus verwarming aan om te koelen! Ik had er geen moeite mee maar mijn vader had het wel bloedheet… Tussendoor (niet op de snelweg!) ff met de deuren wapperen deden we wel… Maar het was wel warm inderdaad. Wij hadden de girafon open af en toe zodat het wat door kon luchten, maar dat kan natuurlijk niet met een normale r4.

Oftewel, raampjes open en soms even met de deuren wapperen…
Zelfs de verwarming er bij aan?
Pffoeh das wel heftig dan! Hoor t al. Die vaste fan en originele radiateur mogen vervangen worden voor wat beters..
Verbeterpunten voor de volgende ronde! Snorkel is ook zo gek nog niet, al schijn je dan power te verliezen?
VNL-58-L R4F4 1986 1108cc uit Frankrijk (baai)
Breght
Berichten: 118
Lid geworden op: wo mar 17, 2021 12:21 am
Contacteer:

Re: 4Alpes met de 4F4

Bericht: # 180675Bericht Breght »

walterg schreef: wo aug 10, 2022 1:20 pm Warm in de auto ? Is maar een gedacht :D . Toen wij in 2019 deelnamen hoorden we onderweg twee knallen achteraan in de auto. Wat was dat nu weer ? We hadden onderweg een familiepak met kleine zakjes chips gekocht. Bleek dat er daarvan twee ontploft waren. De anderen hadden de vorm van een strandbal aangenomen. :D :D :D
Wij hadden dit met flessen water 😅. Onderweg stopten we en droop er allemaal water langs het bestuurders-portier. Er was een fles open geplopt en er lag een zwembad onder de stoel. Haha 😀.
VNL-58-L R4F4 1986 1108cc uit Frankrijk (baai)
Breght
Berichten: 118
Lid geworden op: wo mar 17, 2021 12:21 am
Contacteer:

Re: 4Alpes met de 4F4

Bericht: # 180676Bericht Breght »

Crelesy schreef: wo aug 10, 2022 2:28 pm Zakken die bijna ontploffen. Das denk ook van het hoogte verschil. Dat heb je ook als er proviant van uit t dal met een gondel omhoog word gebracht in de bergen.
17 kilometer omhoog, 18 naar beneden! Was de score!
VNL-58-L R4F4 1986 1108cc uit Frankrijk (baai)
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: 4Alpes met de 4F4

Bericht: # 180677Bericht Crelesy »

Breght schreef: wo aug 10, 2022 4:27 pm
Verbeterpunten voor de volgende ronde! Snorkel is ook zo gek nog niet, al schijn je dan power te verliezen?
Nou dat valt wel mee hoor. Op snelheid zelfs winst.
Maar persoonlijk zou ik een pod/power filter direct of met een bocht op de carb willen hebben en dan daar weer een siliconen geweven zak omheen die water afstoot. Das genoeg voor de net aan doorwadingen als die er al zijn. Maar zeker prima tegen stof. Einde dag ff de zak er af en schoon wapperen. En weer door.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 4Alpes met de 4F4

Bericht: # 180687Bericht Bertje »

Ik heb een keer op een loeihete dag in de file gestaan op de peripherique van Parijs: ook volle bak de verwarming open; liever zweten in de auto dan een kokende motor. Zeker als je geen (auto)airco gewend bent is dat gewoon te doen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 4Alpes met de 4F4

Bericht: # 180688Bericht Bertje »

Met beleid kom je altijd wel boven, zelfs met 4 man in de auto + baggage, zie foto's. Nou moet ik erbij zeggen dat dit geasfalteerde wegen waren, geen zandpaden. En je moet natuurlijk je motortemperatuur in de gaten houden, bij echt lange stijgingen pauseer ik af en toe om de motor te laten afkoelen, daarbij zet ik dan de motor uit en de radiatorfan aan (ik heb daar een extra knop in het dashboard voor).
Wie bergop wil moet ook bergaf: remmen op de motor dus, en als je dan toch af en toe de rem nodig hebt: beter af en toe flink remmen dan continue de voet licht op het rempedaal. In dat eerste geval kunnen de remmen tussendoor afkoelen, in dat tweede geval ben je ze continue aan het opstoken en dat kan mis gaan.
De setup was trouwens een 1400cc motor met schijfremmen vooraan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 457
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: 4Alpes met de 4F4

Bericht: # 180692Bericht Jan1962 »

Bertje schreef: do aug 11, 2022 9:31 pm Ik heb een keer op een loeihete dag in de file gestaan op de peripherique van Parijs: ook volle bak de verwarming open; liever zweten in de auto dan een kokende motor. Zeker als je geen (auto)airco gewend bent is dat gewoon te doen.
Ik stond in dezelfde file met een slecht functionerende radiator en zonder ijsjes aan boord :( (Bertje weet wat ik bedoel :wink: ) Hebben we toen ook overleefd, met alleen maar raampjes open.
De terugreis een paar dagen later hebben we ook met de kachel aan gereden bij 32 graden. Maximum snelheid 95 km/u op de teller, anders kookte de motor. Kwestie van af en toe stoppen om de passagiers te koelen. Pffffff
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
Breght
Berichten: 118
Lid geworden op: wo mar 17, 2021 12:21 am
Contacteer:

Re: 4Alpes met de 4F4

Bericht: # 180693Bericht Breght »

Foto’s van de laatste dag hebben jullie nog tegoed. Ik zit al een tijdje op een plaats waar slecht bereik is. Stoppen was ook af en toe geen optie, dan kom je stil te vallen en op sommige plaatsen betekende dat achteruit en opnieuw.

Ook goed om even te schetsen wat de bodemplaat van ons te verduren heeft gehad. Hadden we deze er niet onder, dan waren we niet ver gekomen… Er zit als je goed kijkt ook een dikke deuk in. Misschien valt nu ook mijn opmerking over torsiestaven iets aanpassen voor meer bodemvrijheid wat beter op z’n plek 🙈.

Afbeelding
VNL-58-L R4F4 1986 1108cc uit Frankrijk (baai)
Breght
Berichten: 118
Lid geworden op: wo mar 17, 2021 12:21 am
Contacteer:

Re: 4Alpes met de 4F4

Bericht: # 180694Bericht Breght »

Bertje schreef: do aug 11, 2022 9:46 pm Met beleid kom je altijd wel boven, zelfs met 4 man in de auto + baggage, zie foto's. Nou moet ik erbij zeggen dat dit geasfalteerde wegen waren, geen zandpaden. En je moet natuurlijk je motortemperatuur in de gaten houden, bij echt lange stijgingen pauseer ik af en toe om de motor te laten afkoelen, daarbij zet ik dan de motor uit en de radiatorfan aan (ik heb daar een extra knop in het dashboard voor).
Wie bergop wil moet ook bergaf: remmen op de motor dus, en als je dan toch af en toe de rem nodig hebt: beter af en toe flink remmen dan continue de voet licht op het rempedaal. In dat eerste geval kunnen de remmen tussendoor afkoelen, in dat tweede geval ben je ze continue aan het opstoken en dat kan mis gaan.
De setup was trouwens een 1400cc motor met schijfremmen vooraan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zandpaden? Stenen/Rotsen 😅… maar inderdaad, pauzeren is goed voor de wagen… en goed voor jezelf… Op zo’n manier reizen is ook helemaal niet erg als je het aan mij vraagt. En goed, ik rij al een tijdje mijn auto als daily driver en daarvoor een ape Piaggio, ook zonder airco. Voor mij dus geen probleem. Raampjes open… Eventueel girafon eruit!

Mbt remmen: inderdaad. Maar op de laatste dag ging het kort remmen niet. Dan kon je echt niet anders, of je stuiterde de weg over. Oftewel, pauze’s nemen om de remmen af te laten koelen!
VNL-58-L R4F4 1986 1108cc uit Frankrijk (baai)
Plaats reactie