versnellingsbak reviseren of vervangen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
versnellingsbak reviseren of vervangen
In zijn eerste versnelling heeft de trophy sinds ik vrijdag naar de ardennen vertrok een kleine ratel.Niet zo erg dacht ik, want bij koppeling intrappen of andere versnelling is ie weg. Sinds ik gisteren bijna thuis kwam zit er echter ook een enorme tik in de 4e versnelling (hoorbaar boven motorgeruis uit op 3500rpm en 120km/u) bij koppeling intrappen ook zo goed als weg en bij (srry liefhebbers) bijna zelfde snelheid in de 3e versnelling ook geen ratel.
Leek me duidelijk gevalletje van kapotte bak. Nu de vraag: er af halen en "reviseren?" of gewoon een bak van de sloop gtl er op hangen?
Bij tweede optie hoe controleer ik of die goed is?
Leek me duidelijk gevalletje van kapotte bak. Nu de vraag: er af halen en "reviseren?" of gewoon een bak van de sloop gtl er op hangen?
Bij tweede optie hoe controleer ik of die goed is?
- Rodeo-6
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
- Locatie: Delphi alleen op afspraak
- Contacteer:
Re: versnellingsbak reviseren of vervangen
het is niet je bak die het geratel geeftbrecht schreef:In zijn eerste versnelling heeft de trophy sinds ik vrijdag naar de ardennen vertrok een kleine ratel.Niet zo erg dacht ik, want bij koppeling intrappen of andere versnelling is ie weg. Sinds ik gisteren bijna thuis kwam zit er echter ook een enorme tik in de 4e versnelling (hoorbaar boven motorgeruis uit op 3500rpm en 120km/u) bij koppeling intrappen ook zo goed als weg en bij (srry liefhebbers) bijna zelfde snelheid in de 3e versnelling ook geen ratel.
Leek me duidelijk gevalletje van kapotte bak. Nu de vraag: er af halen en "reviseren?" of gewoon een bak van de sloop gtl er op hangen?
Bij tweede optie hoe controleer ik of die goed is?
>> Doe mij maar een DAF <<
-
- Berichten: 209
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 2:00 am
- Locatie: Nijmegen
boooriiiiiiing.......
het heeft niks met bochten te maken, want dan verergerd het niet. het zit niet in de motor, want zodra de koppeling in gaat wordt het aanzienlijk minder. Bij stilstand niks. Er komt alleen geluid in de 1ste en de 4e versnelling en dan ook nog eens een ander geluid voor elk.
Lijkt mij duidelijk.
Beetje roepen dat het nie goed is is zóóóó makkelijk. Naar Peetmans luister ik toch niet meer. Gijssie geeft nog nuttiger advies (en da's zowel een compoliment voor de een als een zoveelste teleurstelling in de ander)
het heeft niks met bochten te maken, want dan verergerd het niet. het zit niet in de motor, want zodra de koppeling in gaat wordt het aanzienlijk minder. Bij stilstand niks. Er komt alleen geluid in de 1ste en de 4e versnelling en dan ook nog eens een ander geluid voor elk.
Lijkt mij duidelijk.
Beetje roepen dat het nie goed is is zóóóó makkelijk. Naar Peetmans luister ik toch niet meer. Gijssie geeft nog nuttiger advies (en da's zowel een compoliment voor de een als een zoveelste teleurstelling in de ander)
Volgens mij denkt het inmiddels Haarlemse orakel aan de aandrijfas, maar bij de aandrijf as werkt het toch net andersom? Dus als de koppeling niet is ingetrapt, dan heb je "aandrijving" op de assen, die daardoor iets strakker in de bak zitten en minder rammelen. En als je dan wel de koppeling intrapt zitten de assen losser en voila, het rammelt.
Wat Brecht omschrijft is echter iets anders, DUS is het niet de aandrijfas.
Nou Rodeo, daal eens af uit die ivoren toren der Renault wetenschap en vertel ons gewone stervelingen nu eens even hoe het volgens jou zit.
Wat Brecht omschrijft is echter iets anders, DUS is het niet de aandrijfas.
Nou Rodeo, daal eens af uit die ivoren toren der Renault wetenschap en vertel ons gewone stervelingen nu eens even hoe het volgens jou zit.
Een quatrelle is het wel!
assen die rammelen in de bak heb ik nog nooit van gehoord...
Als de aandrijfas wordt gezegd, wordt meestal de homokineet bedoeld.
Maar dat terzijde...
Ik heb ook verder geen benul wat het zou kunnen zijn. Misschien een schakelvorkje? Hoedanook is het volgens mij bijzonder simpel om even een bakje te wisselen als je die toch hebt liggen en een garage hebt om het in te doen. Meteen de gelegenheid om even de koppelingsplaten en druklager te inspecteren en de as te smeren.
Als de aandrijfas wordt gezegd, wordt meestal de homokineet bedoeld.
Maar dat terzijde...
Ik heb ook verder geen benul wat het zou kunnen zijn. Misschien een schakelvorkje? Hoedanook is het volgens mij bijzonder simpel om even een bakje te wisselen als je die toch hebt liggen en een garage hebt om het in te doen. Meteen de gelegenheid om even de koppelingsplaten en druklager te inspecteren en de as te smeren.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
Maar ja, als er iets mis is met de homokineet zouden ze in alle versnellingen rammelen en niet in de 1e en/of de 4e. Het lijkt me toch echt de bak zelf. Mailtjes met serieus advies bevestigen dit ook.
Ik ga gewoon een bak van de sloop-gtl af trekken en er op zetten. Hopelijk kan ik morgen de reserve bak monteerklaar maken en inspecteren zodat ik in het weekend in 1 dag de bak kan wisselen. Zou de renault-dealer indien nodig die keerringen hebben? Lijkt me stug.
Ik ga gewoon een bak van de sloop-gtl af trekken en er op zetten. Hopelijk kan ik morgen de reserve bak monteerklaar maken en inspecteren zodat ik in het weekend in 1 dag de bak kan wisselen. Zou de renault-dealer indien nodig die keerringen hebben? Lijkt me stug.
Anders heeft het clubmagazijn ze wel.
Aandrijfassen/homokineten hoor je trouwens pas knarsen of tikken als je ze aandrijft. Heb het nog nooit andersom meegemaakt. Misschien is dat bij de ouderwetse kruiskoppelingen anders? (die had de eend, net zoals de 4, vroeger ook)
Aandrijfassen/homokineten hoor je trouwens pas knarsen of tikken als je ze aandrijft. Heb het nog nooit andersom meegemaakt. Misschien is dat bij de ouderwetse kruiskoppelingen anders? (die had de eend, net zoals de 4, vroeger ook)
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!