versnellingsbak reviseren of vervangen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

versnellingsbak reviseren of vervangen

Bericht: # 80774Bericht brecht »

In zijn eerste versnelling heeft de trophy sinds ik vrijdag naar de ardennen vertrok een kleine ratel.Niet zo erg dacht ik, want bij koppeling intrappen of andere versnelling is ie weg. Sinds ik gisteren bijna thuis kwam zit er echter ook een enorme tik in de 4e versnelling (hoorbaar boven motorgeruis uit op 3500rpm en 120km/u) bij koppeling intrappen ook zo goed als weg en bij (srry liefhebbers) bijna zelfde snelheid in de 3e versnelling ook geen ratel.

Leek me duidelijk gevalletje van kapotte bak. Nu de vraag: er af halen en "reviseren?" of gewoon een bak van de sloop gtl er op hangen?

Bij tweede optie hoe controleer ik of die goed is?
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Bericht: # 80797Bericht ap »

reviseren anders weet je ook niet wat je krijgt. en voorlopig zit je weer goed met je bak.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 80801Bericht jbeekmann »

Ik zeg: hang er een van je andere bakken in. Dit is ook een GTLbak btw...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 80834Bericht brecht »

Ik heb idd nog een bak of twee liggen waarvan 1 direct beschikbaar. Het is echter een tijd geleden dat ik daarmee gereden heb, dus zou hem graag "inspecteren" voordat ik hem op de trophy zet.

Waar let ik op, moet hij uit elkaar? Zal ik er maar nieuwe bakolie in doen ook dan?
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 80839Bericht jbeekmann »

Inspecteer op dikke vette strepen onder de aandrijfasgaten. Mocht het daar moddervet zijn dan kan je er even nieuwe keerringen in draaien. Anders: Lekker in elkaar laten zitten. Nieuwe bakolie erin en karren.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Re: versnellingsbak reviseren of vervangen

Bericht: # 80844Bericht Rodeo-6 »

brecht schreef:In zijn eerste versnelling heeft de trophy sinds ik vrijdag naar de ardennen vertrok een kleine ratel.Niet zo erg dacht ik, want bij koppeling intrappen of andere versnelling is ie weg. Sinds ik gisteren bijna thuis kwam zit er echter ook een enorme tik in de 4e versnelling (hoorbaar boven motorgeruis uit op 3500rpm en 120km/u) bij koppeling intrappen ook zo goed als weg en bij (srry liefhebbers) bijna zelfde snelheid in de 3e versnelling ook geen ratel.

Leek me duidelijk gevalletje van kapotte bak. Nu de vraag: er af halen en "reviseren?" of gewoon een bak van de sloop gtl er op hangen?

Bij tweede optie hoe controleer ik of die goed is?
het is niet je bak die het geratel geeft (omg)
>> Doe mij maar een DAF <<
Roel van Pinxten
Berichten: 209
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 80846Bericht Roel van Pinxten »

Kan je dan wel vertellen wat er dan wel geratel geeft.
Weer lekker duidelijk Rodeo :o
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 80847Bericht Rodeo-6 »

(feestje)
Laatst gewijzigd door Rodeo-6 op di sep 26, 2006 11:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
>> Doe mij maar een DAF <<
Gebruikersavatar
otogazzi
Berichten: 699
Lid geworden op: za jun 28, 2003 2:00 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht: # 80850Bericht otogazzi »

gaap!!!!!
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 80879Bericht brecht »

boooriiiiiiing.......

het heeft niks met bochten te maken, want dan verergerd het niet. het zit niet in de motor, want zodra de koppeling in gaat wordt het aanzienlijk minder. Bij stilstand niks. Er komt alleen geluid in de 1ste en de 4e versnelling en dan ook nog eens een ander geluid voor elk.

Lijkt mij duidelijk.

Beetje roepen dat het nie goed is is zóóóó makkelijk. Naar Peetmans luister ik toch niet meer. Gijssie geeft nog nuttiger advies (en da's zowel een compoliment voor de een als een zoveelste teleurstelling in de ander)
Gebruikersavatar
Neeelz
Berichten: 349
Lid geworden op: vr nov 11, 2005 3:14 pm
Locatie: Den Haag

Bericht: # 80883Bericht Neeelz »

Volgens mij denkt het inmiddels Haarlemse orakel aan de aandrijfas, maar bij de aandrijf as werkt het toch net andersom? Dus als de koppeling niet is ingetrapt, dan heb je "aandrijving" op de assen, die daardoor iets strakker in de bak zitten en minder rammelen. En als je dan wel de koppeling intrapt zitten de assen losser en voila, het rammelt.
Wat Brecht omschrijft is echter iets anders, DUS is het niet de aandrijfas.

Nou Rodeo, daal eens af uit die ivoren toren der Renault wetenschap en vertel ons gewone stervelingen nu eens even hoe het volgens jou zit.
Een quatrelle is het wel!
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 80899Bericht jbeekmann »

assen die rammelen in de bak heb ik nog nooit van gehoord... :-?
Als de aandrijfas wordt gezegd, wordt meestal de homokineet bedoeld.
Maar dat terzijde...
Ik heb ook verder geen benul wat het zou kunnen zijn. Misschien een schakelvorkje? Hoedanook is het volgens mij bijzonder simpel om even een bakje te wisselen als je die toch hebt liggen en een garage hebt om het in te doen. Meteen de gelegenheid om even de koppelingsplaten en druklager te inspecteren en de as te smeren.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Neeelz
Berichten: 349
Lid geworden op: vr nov 11, 2005 3:14 pm
Locatie: Den Haag

Bericht: # 80902Bericht Neeelz »

Yup, bedoelde de homokineten, dat die minder zouden rammelen als de assen worden aangedreven, omadt er dan "spanning" op staat. Is een verhaal van de 2cv site
Een quatrelle is het wel!
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 80904Bericht brecht »

Maar ja, als er iets mis is met de homokineet zouden ze in alle versnellingen rammelen en niet in de 1e en/of de 4e. Het lijkt me toch echt de bak zelf. Mailtjes met serieus advies bevestigen dit ook.

Ik ga gewoon een bak van de sloop-gtl af trekken en er op zetten. Hopelijk kan ik morgen de reserve bak monteerklaar maken en inspecteren zodat ik in het weekend in 1 dag de bak kan wisselen. Zou de renault-dealer indien nodig die keerringen hebben? Lijkt me stug.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 80907Bericht jbeekmann »

Anders heeft het clubmagazijn ze wel.
Aandrijfassen/homokineten hoor je trouwens pas knarsen of tikken als je ze aandrijft. Heb het nog nooit andersom meegemaakt. Misschien is dat bij de ouderwetse kruiskoppelingen anders? (die had de eend, net zoals de 4, vroeger ook)
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Plaats reactie