fusee/aandrijfas

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tanja & Maus
Berichten: 209
Lid geworden op: zo mei 01, 2005 7:59 pm
Locatie: Fritsbergen

fusee/aandrijfas

Bericht: # 78789Bericht Tanja & Maus »

Hallo daar zijn we weer.
Ik ga van de week weer net doen of ik kan sleutelen maar wil graag eerst even wat tips. :D
Ik moet de bestuurderskant onderste fusee vervangen van Tanja's karretje. Ik heb al veel gelezen hierover maar tis nog niet helemaal helder lijkt het.

Kan ik volstaan met alleen het stuurhuis en bovenste draagarm loshalen of slaat dit nergens op? Ze zitten nog geklonken onder dus moet er goed bij kunnen om te boren etc.

Komt dat setje los van onderen of eerst de kogel en dan het plaatje?

Ik lees ook dat de aandrijfas eruit moet, is dat nodig?

Zou iemand me in de juiste richting willen duwen met een volgorde of iets? Ik heb nog geen idee hoe de aandrijfas los te halen overigens, ben amateur 4klusser. :wink: Het staat al in de WD40 allemaal en morgen haal ik ergens een fuseesetje en dan gaan we dervoor!
________4
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 78802Bericht Le Car »

Boedoel je fusee of fuseekogel?
Ik neem aan de onderste fuseekogel.

Als je de kogel onder wilt vervangen doe ik meestal met volgende:

-Moer van de aandrijfas losmaken,ga op de rem staan dan draait hij niet mee.
-Remklauw losmaken ,zijn 2 bouten aan de binnenzijde bij de as.
-Remklauw ergens opbinden en niet aan de slang laten hangen.
-Bovenste stuurkogel (ook wel buitenste spoorstangkogel geheten) losmaken.
-Bovenste fuseekogel losmaken (die geklonken).Ik zou niet weten waaron deze er "af" moet met een boor?
-Fuseestuk wegklappen en aandrijfas er uit halen.Dit lijkt soms niet te kunnen maar je moet de uitdraaihoek zo groot mogelijk maken.
-Aandrijfas in de bak latten zitten en evt even vast maken met iets zodat hij niet uit de bak komt.
-Onderste kogel van de fusee losmaken.Slijp het boutje dat het verst van de remschijf zit niet af.Deze zit aan de draagarm en heeft een aparte maat tov de voorste 2 (Nl doppie 11 ipv 10).

Klaar.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Re: fusee/aandrijfas

Bericht: # 78809Bericht Rodeo-6 »

Tanja & Maus schreef:Hallo daar zijn we weer.
I

Kan ik volstaan met alleen het stuurhuis en bovenste draagarm loshalen of slaat dit nergens op? Ze zitten nog geklonken onder dus moet er goed bij kunnen om te boren etc.
Ja, maar dan niet stuurhuis maar alleen de stuurkogel trekken.
Tanja & Maus schreef:Komt dat setje los van onderen of eerst de kogel en dan het plaatje?

Eerst de kogel trekken, dan uitboren, maar andersom kan ook.
Tanja & Maus schreef: Ik lees ook dat de aandrijfas eruit moet, is dat nodig?


Nee, wel moer loshalen om wat meer %#@$#@ ruimte te krijgen.
Niet teveel met die as knoeien, als ie naar buiten komt loopt je bak leeg.

Rem eraf is ook handig eveneens voor wat meer %#@$#@ ruimte.
>> Doe mij maar een DAF <<
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 78841Bericht Willem de Zwijger »

Ik zou wel de aandrijfas uit de fusee halen om de onderste kogel te vervangen, want je wilt er goed bij kunnen en voor je het weet krijg je een boutje er niet in oid.

En bij terug monteren: De moer op de onderste kogel is zelf borgend, wat betekent dat de boel gaat meedraaien. Dit kun je op diverse manieren ondervangen, zelf zet ik altijd de krik onder remschijf, daarmee komt het konische deel goed passend vast te zitten.
Gebruikersavatar
Tanja & Maus
Berichten: 209
Lid geworden op: zo mei 01, 2005 7:59 pm
Locatie: Fritsbergen

Bericht: # 78877Bericht Tanja & Maus »

Mijn dank is groot wederom voor jullie tips!

Ik kon tot nu net niet online dus reageer nu pas maar ben vanmiddag in wat verloren uurtjes (5!!) bezig geweest. Ik heb de aandrijfas laten zitten, ik vind dat een beetje eng en weet niet waar en wat er nu precies waar uit moet? Ben bang dat de hele handel uit elkaar valt oid. :wink:

Heb de moer van de as losgemaakt maar dat deed verder niks? Remklauw deraf. De stuurkogel los, Bovenste fusee was rubber verrot dus ook maar eruitgeknalt en weer gefixed. Super ding zo'n kogeltrekker, 15 EU ofzo maar heel rustig en makkelijk die dingen eruit zonder sloopwerk (waar ik doorgaans heel goed in ben overigens)

Onderste fusee moer eraf en had wat ruimte gekregen door voorgaande, tussen fuseestuk en kogelzelf draadeind doorgeslepen met de slijptol, floepte zo het fuseestuk eraf. Fuseestuk met aandrijfas opzij gehangen naar links (met vlechtdraad wat opgehangen en geborgd zodat de as niet uit de bak kon) Ik heb daardoor beter kunnen doorboren, zat effe tegen dit kostte nog de meeste tijd... &^%&^ kutboutjes. :D vervolgens fuseekogel/plaatje zelf losgeramd met beitel en schroevendraaier ertussen. Nieuwe fuseesetje erop morgen en alles weer terug hangen als het lukt. Leuk man! Weer wat geleerd!
Op naar het volgende! :D
________4
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 78896Bericht Willem de Zwijger »

Het leukst aan R4 sleutelen is misschien nog wel het steeds weer iets nieuws leren ! Volgens mij heb jij precies de goede instelling voor een lange succesvolle carriere :wink:
Gebruikersavatar
Tanja & Maus
Berichten: 209
Lid geworden op: zo mei 01, 2005 7:59 pm
Locatie: Fritsbergen

Bericht: # 78898Bericht Tanja & Maus »

Willem de Zwijger schreef:Het leukst aan R4 sleutelen is misschien nog wel het steeds weer iets nieuws leren ! Volgens mij heb jij precies de goede instelling voor een lange succesvolle carriere :wink:
:D Voorlopig nog ambitie genoeg, maar we zullen zien. Ik vind teveel dingen leuk helaas, zo ben ik nu o.a. ook weer aant boeren geslagen en dan niet zoals na het bier, maar voer uit eigen tuin, ook helemaal geweldig! Volgend jaar een 4tjes boom? :wink:

Maarre hoe trek je die aandrijfas nou uit de fusee? Er zit een rubber hoes met een ring om een soort bol ding aan de achterkant van je remschijf zullen we maar zeggen. Wrik je die hoes er met geweld vanaf of hoort die as los vanzelf te gaan. Zoals ik al zei heb ik die aandrijfasmoer losgedraaid maar er gebeurde niks eigenlijk? (omg)
________4
peter smit
Berichten: 27
Lid geworden op: vr apr 14, 2006 10:42 am
Locatie: Aalten

Bericht: # 78948Bericht peter smit »

Hallo

Ik heb twee weken geleden ook de bovenste en onderste fusees vervangen aan beide kanten. De aandrijfas die heb je los gedraaid. Als je aan de stang (net na de aandrijfashoes) trek zul je merken dat de aandrijfhas eruit kan! Je kunt ook aan het stuk schroefdraad drukken dan merk je ook dat de aandrijfas eruit kan! Veel succes met het terug plaatsten van het hele geheel!

ps: druk niet de rem in nu je de remklauw eraf hebt want anders kun je de remklauw moeilijker terug plaatsen en moet je die ook weer uit elkaar halen en onluchten!

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Tanja & Maus
Berichten: 209
Lid geworden op: zo mei 01, 2005 7:59 pm
Locatie: Fritsbergen

Bericht: # 78952Bericht Tanja & Maus »

Dank je! Ik was er al achter inmiddels, heb vanmiddag met veel geweld, de as eruit gekregen. Zat een beetje erg vast vandaar dat ik het weer eens niet begreep. :D Had geen poelietrekker dus maar met staaf ijzer en hamer gewrikt en geslagen en toen floep!
peter smit schreef:Hallo

ps: druk niet de rem in nu je de remklauw eraf hebt want anders kun je de remklauw moeilijker terug plaatsen en moet je die ook weer uit elkaar halen en onluchten!

Groeten Peter
Deed ik natuurlijk wel toen ik de asmoer wilde terugzetten. Had gelukkig een paar knijpers tussen de blokjes gedaan.

Ik heb trouwens een fuseeset van 'Mongul federation' ? Lijkt me een topmerk! :D Het plaatje waar de kogel inzat heb ik bij moeten slijpen omdat het net niet pastte en tegen de reactiestang aankwam.
:wink:

Anyway het zit allemaal weer, morgen maar weer is een stukkie kachelen.

bedankt allemaal!
________4
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 78959Bericht Willem de Zwijger »

Die as gaat bij mij altijd heel makkelijk uit de fusee, ik heb zelfs gehad dat er ook meteen een lager meekwam. Maar het kan dus ook wat tegenvallen zie ik.
Plaats reactie