automaat

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Arnaud
Berichten: 5
Lid geworden op: di feb 07, 2006 5:53 pm
Locatie: belgium

automaat

Bericht: # 69446Bericht Arnaud »

hoy, ik had graag een R5 motortje met een automaatbak, de wagen is van 1980 het is een 1400motor, is deze vlot in mijn R' F6 te krijgen?
en de wagen staat al 3jaar stil heeft 51.000km en kan enkel in 1ste en 2de versnelling, de derde werkt niet meer, wat kan dit zijn? voor deze wagen stil stond ging alles zoals het hoorde...
alvast bedankt
R4 GTL R4 F6
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 69454Bericht Willem de Zwijger »

Zie http://www.r4club.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3262 voor mijn avontuur met de inbouw van een 1400 motor uit een R5 automaat samen met een 5 bak uit een R5 TS in een R4F6.
Ik begrijp trouwens niet helemaal wat je bedoelt met die versnellingen, is dat dan weer een andere auto dan die R5 automaat ?
Arnaud
Berichten: 5
Lid geworden op: di feb 07, 2006 5:53 pm
Locatie: belgium

Bericht: # 69456Bericht Arnaud »

nee het gaat hem dus nog altijd over die R5 motor, (die nog moet uitgebouwd worden en in de R4 moet komen)
R4 GTL R4 F6
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 69457Bericht Willem de Zwijger »

Welaan, als je alleen de motor overzet en de originele R4 versnellingsbak laat zitten is het vrij makkelijk te doen. De aanpassingen zijn:
- verlengen van het hefboompje van het gaspedaal waar de gaskabel aan vast zit met 20 mm
- de motorsteunen 5 - 20 mm ophogen
- de R5 chokekabel nemen
- een benzineretourleiding aanleggen
- het luchtfilterhuis aanpassen of een ander luchtfilter kopen.
- het tussenschot (waar het ruitenwisservloeistof-tankje aanhangt) iets naar voren verplaatsen.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 69465Bericht R4F6GTX Automaat »

Ik denk dat ie bedoeld dat ie de motor plus automaat in zijn F6 wil leggen. Dat heb ik ook ooit gedaan. Moet je wel het chassis verlengen want hij past er anders niet zo in, en de motorsteunen verhogen anders kom je met de stuurstang in de knoei. De automaat schakelt dmv een stroompje, de 1 en 2 zitten zamen op 1 draadje, de 3 op een ander draadje. Hoe het precies zat weet ik niet meer maar dat is wel op te zoeken. Zo zat het tenminste bij mijne geschakeld. ('83er) Je moet ook een schakelpook op de vloer maken want de automaat heeft zijn pook aan de onderkant zitten, of ga je met kabeltjes werken?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 69466Bericht R4F6GTX Automaat »

Mocht je voor een schakelbak willen gaan, ik wil wel een 5-bak (Apline?) ruilen voor een automaat.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
like r4
Berichten: 124
Lid geworden op: ma feb 03, 2003 2:00 am
Locatie: belgie

Bericht: # 69481Bericht like r4 »

...
Laatst gewijzigd door like r4 op wo feb 08, 2006 12:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Arnaud
Berichten: 5
Lid geworden op: di feb 07, 2006 5:53 pm
Locatie: belgium

Bericht: # 69484Bericht Arnaud »

arnaud schreef:Dit begrijp ik niet zo goed, u zij dat De automaat schakelt dmv een stroompje, waarom heb ik dan nog een pook nodig die naar mijn automaat loopt? is dit dan niet gewaan contact die ik moet geven door mijn pook de versteken in positie?
Ik ga proberen voor die automaat, ik heb dus geen interesse in uw versnellingsbak, maar toch bedankt
arnaud
R4 GTL R4 F6
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 69488Bericht Willem de Zwijger »

Ik bedacht me dat het lijstje aanpassingen niet compleet is als je het automaatblok wilt combineren met een versnellingsbak. Daar is nl nog een aanpassing van de nokkenasstomp voor nodig, ik heb er zelf een asje voor gedraaid en er toen een R4 poeli achterstevoren opgezet. Tis maar dat je het weet.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 69512Bericht R4F6GTX Automaat »

De pook (onderin de bak) heb je nodig om de gewenste versnelling te hebben. In de bak moet er namelijk een klepje of zoiets open gezet worden en dat doet de pook. Het moment van schakelen wordt met dat stroompje geregeld. Als de pook in de "D" stand staat en er staat verder nergens stroom op blijft ie alleen in de 3e versnelling staan. Een relais (stroompje) zorgt weer voor het terugschakelen. De neutraal-, parkeer- en achteruitstand kunnen alleen door de pook in werking gesteld worden. Dus de pook is belangrijker dan de stroompjes, maar je hebt ze beide nodig om te schakelen...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie