automaat
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
automaat
hoy, ik had graag een R5 motortje met een automaatbak, de wagen is van 1980 het is een 1400motor, is deze vlot in mijn R' F6 te krijgen?
en de wagen staat al 3jaar stil heeft 51.000km en kan enkel in 1ste en 2de versnelling, de derde werkt niet meer, wat kan dit zijn? voor deze wagen stil stond ging alles zoals het hoorde...
alvast bedankt
en de wagen staat al 3jaar stil heeft 51.000km en kan enkel in 1ste en 2de versnelling, de derde werkt niet meer, wat kan dit zijn? voor deze wagen stil stond ging alles zoals het hoorde...
alvast bedankt
R4 GTL R4 F6
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Zie http://www.r4club.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3262 voor mijn avontuur met de inbouw van een 1400 motor uit een R5 automaat samen met een 5 bak uit een R5 TS in een R4F6.
Ik begrijp trouwens niet helemaal wat je bedoelt met die versnellingen, is dat dan weer een andere auto dan die R5 automaat ?
Ik begrijp trouwens niet helemaal wat je bedoelt met die versnellingen, is dat dan weer een andere auto dan die R5 automaat ?
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Welaan, als je alleen de motor overzet en de originele R4 versnellingsbak laat zitten is het vrij makkelijk te doen. De aanpassingen zijn:
- verlengen van het hefboompje van het gaspedaal waar de gaskabel aan vast zit met 20 mm
- de motorsteunen 5 - 20 mm ophogen
- de R5 chokekabel nemen
- een benzineretourleiding aanleggen
- het luchtfilterhuis aanpassen of een ander luchtfilter kopen.
- het tussenschot (waar het ruitenwisservloeistof-tankje aanhangt) iets naar voren verplaatsen.
- verlengen van het hefboompje van het gaspedaal waar de gaskabel aan vast zit met 20 mm
- de motorsteunen 5 - 20 mm ophogen
- de R5 chokekabel nemen
- een benzineretourleiding aanleggen
- het luchtfilterhuis aanpassen of een ander luchtfilter kopen.
- het tussenschot (waar het ruitenwisservloeistof-tankje aanhangt) iets naar voren verplaatsen.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Ik denk dat ie bedoeld dat ie de motor plus automaat in zijn F6 wil leggen. Dat heb ik ook ooit gedaan. Moet je wel het chassis verlengen want hij past er anders niet zo in, en de motorsteunen verhogen anders kom je met de stuurstang in de knoei. De automaat schakelt dmv een stroompje, de 1 en 2 zitten zamen op 1 draadje, de 3 op een ander draadje. Hoe het precies zat weet ik niet meer maar dat is wel op te zoeken. Zo zat het tenminste bij mijne geschakeld. ('83er) Je moet ook een schakelpook op de vloer maken want de automaat heeft zijn pook aan de onderkant zitten, of ga je met kabeltjes werken?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
arnaud schreef:Dit begrijp ik niet zo goed, u zij dat De automaat schakelt dmv een stroompje, waarom heb ik dan nog een pook nodig die naar mijn automaat loopt? is dit dan niet gewaan contact die ik moet geven door mijn pook de versteken in positie?
Ik ga proberen voor die automaat, ik heb dus geen interesse in uw versnellingsbak, maar toch bedankt
arnaud
R4 GTL R4 F6
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
De pook (onderin de bak) heb je nodig om de gewenste versnelling te hebben. In de bak moet er namelijk een klepje of zoiets open gezet worden en dat doet de pook. Het moment van schakelen wordt met dat stroompje geregeld. Als de pook in de "D" stand staat en er staat verder nergens stroom op blijft ie alleen in de 3e versnelling staan. Een relais (stroompje) zorgt weer voor het terugschakelen. De neutraal-, parkeer- en achteruitstand kunnen alleen door de pook in werking gesteld worden. Dus de pook is belangrijker dan de stroompjes, maar je hebt ze beide nodig om te schakelen...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"