Ashoezen vervangen.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Aart
Berichten: 14
Lid geworden op: zo jan 24, 2021 3:16 pm

Ashoezen vervangen.

Bericht: # 177376Bericht Aart »

Beste forumleden.
Hoe vervang je de ashoezen van de aandrijfassen, aan de wielkant?
Kun je hiervoor een spreider gebruiken, of moet de kogel uit elkaar?
Mvrgr Aart
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Ashoezen vervangen.

Bericht: # 177384Bericht Bertje »

Het mooiste is om de originele (vrij stugge) hoezen te gebruiken. Aangezien die minder ver op te rekken zijn dan universele hoezen moet hiervoor de aandrijfas uit elkaar. Hier een oud topic waarbij ik de homokineet aan wielkant gedemonteerd heb: viewtopic.php?p=151975#p151975

Tegenwoordig haal ik echter de homokineet aan bakzijde los! Die aangezien deze makkelijker weer in elkaar te zetten is. De homokineet aan wielkant klikt in op 3 lipjes en het kan erg bewerkelijk zijn dit weer vast te krijgen (de eerste twee lukt wel, maar @#!&%! die derde!!)

Tegen inruil van een oude set aandrijfassen (spelingsvrij maar met slechte hoezen) kan ik wel een setje met nieuwe hoezen in orde maken. Of natuurlijk jouw eigen setje voor jou van nieuwe hoezen voorzien.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
joegmond
Berichten: 19
Lid geworden op: do dec 01, 2016 11:13 pm
Locatie: São Bras de Alportel, P.
Contacteer:

Re: Ashoezen vervangen.

Bericht: # 180719Bericht joegmond »

De ashoes aan de rechterkant is gescheurt.
Bij de inspectie is dat kennelijk over het hoofd gezien. (Portugal).
De vorige set, aan beide wielkanten, heb ik door een garage laten doen, omdat ik geen gereedschap heb om de wielmoer los te krijgen.
Dit keer wil ik het zelf doen en kan een een (dop)sleutel aanschaffen om de as vrij te krijgen.
Is het bekend welke maat dat moet zijn ?
R4 F4 uit 1986, R 210 B of R 210 6.
1108 cc ?
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Ashoezen vervangen.

Bericht: # 180720Bericht Tweety »

Uit m'n hoofd is het een 24mm dop. De truck is om het 'm iets te lossen met de voorwielen op de grond en de achterwielen op de handrem. Vaak is een buis die je over de ratel heen kan schuiven voor een groter moment wel handig, en een moker om een paar goed geplaatste tikken mee te geven. Een luchtsleutel werkt veel makkelijker natuurlijk.
Dan pas het wiel er af, remklauw er af, en bovenste fusee kogel en stuurkogel los halen, als het goed is kan de onderste fuseekogel blijven zitten.
joegmond
Berichten: 19
Lid geworden op: do dec 01, 2016 11:13 pm
Locatie: São Bras de Alportel, P.
Contacteer:

Re: Ashoezen vervangen.

Bericht: # 180722Bericht joegmond »

Dank voor de reactie.
Ik ga er mee aan de slag.
joegmond
Berichten: 19
Lid geworden op: do dec 01, 2016 11:13 pm
Locatie: São Bras de Alportel, P.
Contacteer:

Re: Ashoezen vervangen.

Bericht: # 180726Bericht joegmond »

Nog een opmerking: de R 4 heeft dichte wielen.
Ik kan een steun onder de remschijf plaatsen om een stabiele kracht te ontwikkelen voor het losdraaien van de naafmoer.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Ashoezen vervangen.

Bericht: # 180729Bericht Tweety »

joegmond schreef: za aug 20, 2022 2:17 pm Nog een opmerking: de R 4 heeft dichte wielen.
Tja das even jammer.
joegmond schreef: za aug 20, 2022 2:17 pm Ik kan een steun onder de remschijf plaatsen om een stabiele kracht te ontwikkelen voor het losdraaien van de naafmoer.
heb je niet nog ergens een extra velg waar een dopsleutel verlenger doorheen past ? Volgens mij moet de dop er zoieso wel onder passen.
Het gaat er om dat voldoende kracht kan zetten op de moer tov de as, dat kan natuurlijk ook door iets op 2 vd 3 tapeinden te monteren, maar op alle 3 is natuurlijk wel beter, je wil niet dat er 2 krom buigen en al helemaal niet dat ie vd steun valt.

Je zou ook iemand kunnen vragen om hard op de rem te trappen. Zorg er in ieder geval voor dat de moet los is voordat je de klauw & kogels loshaalt, want daarna gaat vrijwel zeker niet lukken.
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Ashoezen vervangen.

Bericht: # 180733Bericht jandoe1000 »

Haal het wiel eraf en zet twee van de drie wielmoeren terug, niet helemaal vast. Neem een lange bandenlichter en zet die tegen de wielmoertapeinden achter de moeren, bij de een erboven en de ander eronder zodanig dat de wielnaaf in de losdraairichting van de naafmoer blokkeert. De andere kant van de bandenlichter rust op de grond of eventueel, afhankelijk van de lengte van de bandenlichter, op een blok hout. Draai nu de wielnaafmoer los. Of gebruik een slagmoersleutel. Dan is dat blokkeren meestal niet nodig.
joegmond
Berichten: 19
Lid geworden op: do dec 01, 2016 11:13 pm
Locatie: São Bras de Alportel, P.
Contacteer:

Re: Ashoezen vervangen.

Bericht: # 180735Bericht joegmond »

Helder en duidelijk.
Wederom mijn dank heren (neem ik aan).
Plaats reactie