aandrijfasvraag

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 861
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

aandrijfasvraag

Bericht: # 176196Bericht dirkoosterhoff »

Hoi,
Ik heb een R4 van 1970 en heb een vraag over de aandrijfas. Toen ik de auto kocht was bij een van de aandrijfassen de rubber stofhoes behoorlijk gescheurd. Daar was de auto enkele weken daarvoor wel mee door de APK gekomen.
Het gaat hier om een oud type aandrijfas met gegoten kruiskoppeling (ik denk Bendix volgens kluwer).
Nu is mijn vraag ; Is dit een afkeur voor de APK? Het is geen koppeling met een volledig afgesloten stofhoes waar vet in zit.
Zijn er nog van dit soort stofhoezen? Zijn totaal anders dan op de nieuwere assen. En kan ik anders de as vervangen door een later type? wat overigens jammer is want de as is niet stuk alleen is door het rijden de stofhoes nu geheel verdwenen. Er zijn voor 1969 en daarna nogal wat verschillende types en lengtes geweest zo te zien in de Kluwer met ook verschillende lengtes en fusee hellingen ( 7 graden en 13 graden) Welk type hoort bij mijn 4 uit 1970? Links en rechts heb ik trouwens al verschillende assen zie foto.
groet, Dirk
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: aandrijfasvraag

Bericht: # 176206Bericht harbourseal »

De oudere hoes is echt een stofhoes om het vuil buiten te houden. Je zou er zelfs een neopreen hoes omheen kunnen trekken, die je zelf maakt. Voor de smering van de kruiskoppelingen is hij niet nodig.
De andere as is een homokineet. Daar dient de hoes om het vet binnen te houden. Als die gescheurd is dan is het afkeur.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 861
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: aandrijfasvraag

Bericht: # 176214Bericht dirkoosterhoff »

Oke bedankt voor je reactie. Dan ga ik de boel nog maar niet uit elkaar halen. Tenminste niet voor de herfst en er toch niet meer gereden wordt.
Groet, Dirk
Plaats reactie