Aandrijfas verwijderen uit differentieel

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
DaanBankers
Berichten: 15
Lid geworden op: zo mar 15, 2020 7:23 pm

Aandrijfas verwijderen uit differentieel

Bericht: # 175704Bericht DaanBankers »

Hola,
Ik ben op dit moment bezig met het uitbouwen van mijn motor met behulp van het handboek van Kluwer. Ik heb de borgpennen verwijderd, maar daarna komt er een stap die ik niet helemaal begrijp. De stap leest: "Monteer de ophangbeugels als u de koppeling van de aandrijfas uit de versnellingsbak heeft losgetrokken. Trek de as ongeveer 3cm naar buiten en plaatst de ophangbeugels op de as en over de stofhoezen. Maak de koppeling aan de binnenzeide los. De ophangbeugels kunt u zelf vervaardigen m.b.v. sterke elektriciteitsdraad en klemmen die een diameter van 5cm hebben. Draai de klem helemaal open, breng deze op de as aan op 5cm van de stofhoes verwijderd. Draai de klem aan. Steek nu de draad door de gaten van de borgpennen in de as en vervolgens de klem definitief vast zetten. De binnenste koppeling zit nu opgesloten. ".
Kan iemand mij misschien nog een keer in kindertaal uitleggen wat deze stap nu voor functie heeft en hoe het precies werkt.

gr, Daan Bankers
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Aandrijfas verwijderen uit differentieel

Bericht: # 175709Bericht jandoe1000 »

De aandrijfassen kunnen, als je ze uittrekt, uitelkaar vallen. Ze zijn dan alleen met bloed zweet en tranen weer in elkaar te krijgen. Om dit voorkomen is er speciaal gereedschap of een zelf gemaakte klem als beschreven. In mijn ervaring heb je die niet nodig als je voorzichtig te werk gaat. Maak de as eerst los bij het wiel en trek hem daarna uit de bak (borgpennen heb je dan al verwijderd). Zorg er daarbij dat de as niet uitelkaar schuift. Leg ze dan opzij tot je ze weer gaat monteren.
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: Aandrijfas verwijderen uit differentieel

Bericht: # 175710Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Kennelijk heb je dan toch een ouder type R4 van pakweg voor 1975 als ik het goed heb.
Daarna had je de versnellingsbak met het H-schakelpatroon.
Daarbij kun je de assen zo uit de bak trekken zonder een borgpen te hoeven verwijderen.
En dit type aandrijfas valt ook niet zomaar uit elkaar.

Succes en groet
Harry
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Aandrijfas verwijderen uit differentieel

Bericht: # 175716Bericht Bertje »

DaanBankers schreef: wo jun 03, 2020 6:20 pm (...) Steek nu de draad door de gaten van de borgpennen in de as en vervolgens de klem definitief vast zetten. De binnenste koppeling zit nu opgesloten. (...)
Gaat inderdaad over oud model aandrijfassen, die nog geborgd zaten in de versnellingsbak en waarbij je de koppelingen/homokineten nog uit elkaar kon trekken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
R1126 Beige Sahara
Berichten: 168
Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am

Re: Aandrijfas verwijderen uit differentieel

Bericht: # 175719Bericht R1126 Beige Sahara »

Er was hier iemand die beweerde dat je een R4 met een schroevendraaier en ijzerdraad op de weg kon houden.

Maar op basis van het voorgaande waag ik dat toch te betwijfelen ;-)

Misschien kun je een paar foto's plaatsen. Ter lering en vermaak...
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Aandrijfas verwijderen uit differentieel

Bericht: # 175744Bericht jandoe1000 »

Hierbij nog een plaatje van het speciaal gereedschap dat wordt gebrukt om de aandrijfas bij elkaar te houden (en te monteren als hij toch uitelkaar gedonderd is). Te vinden in MR 61 maar niet meer in MR 175.
Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie