Versnellingsbak en vliegwiel

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
ThesCo
Berichten: 7
Lid geworden op: do jun 18, 2015 5:29 pm

Versnellingsbak en vliegwiel

Bericht: # 168869Bericht ThesCo »

Hi,
Wij hebben een motor type 680-02 voorzien van een 3 versnellingsbak (328-00) en koppeling drukgroep met veren ; Motor vervangen door een zelfde type , alleen 10 jaar jonger.
Bij het samenbouwen met oude versnellingsbak (type 328-00) blijkt dat het vliegwiel van het nieuwe motorblok paste op een koppeling drukgroep met diafragmaveer en waarschijnlijk een 4-versnellingsbak.

Wij willen de oude versnellingsbak handhaven;
Kunnen wij het vliegwiel van onze oude motor zonder al teveel problemen overzetten op de nieuwe motor?
Moet vliegwiel en evt. krukas gebalanceerd worden?

Graag advies in deze,

Met vriendelijke groet,

Chris Thesingh
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Versnellingsbak en vliegwiel

Bericht: # 168884Bericht Bertje »

Gatenpatroon van vliegwiel kan afwijken, daar kom je achter door het te proberen.
Vliegwielen en krukassen zijn zo ver ik weet afzonderlijk van elkaar gebalanceerd. Kun je dus uitwisselen.
Vraag: waarom niet upgraden naar nieuwer vliegwiel en modernere drukgroep?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Versnellingsbak en vliegwiel

Bericht: # 168886Bericht schoapke »

purisme? ook niks mis mee
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Versnellingsbak en vliegwiel

Bericht: # 168899Bericht harbourseal »

De Ventoux motoren hebben bij mijn weten allemaal dezelfde plaatsing van de gaten voor het vliegwiel op de krukas.
Geen probleem om het oude vliegwiel over te zetten naar de nieuwe motor.

Als je het oude vliegwiel niet misbruikt hebt dan is balanceren niet nodig.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Plaats reactie