verbinding tussen motor en versnellingsbak

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
bartprins
Berichten: 16
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 9:24 am

verbinding tussen motor en versnellingsbak

Bericht: # 168290Bericht bartprins »

Hallo forumleden,

Graag jullie aandacht en input voor mijn probleem :

Een aantal jaren geleden heb ik een gestrand restauratie project overgenomen en ben dit nu langzaam aan het afbouwen, ik ben al zover dat ik de ontsteking kan gaan afstellen, maar nu heb ik het volgende probleem.

Bij het afstellen van het ontsteking tijdstip vond ik het handig om de voorwielen van de grond te zetten en door de auto in de versnelling te zetten en de wielen te draaien, de motor rond te laten draaien, de wielen draaien goed rond, de versnellingsbak hoor je ook lopen, maar de motor doet niks, het is net of er geen verbinding is tussen de versnellingsbak en de motor, ik heb de koppelingskabel al los gehaald, maar dat maakt ook niks uit.

Ik weet niet meer of ik de motor losgehaald heb van de versnellingsbak, ik denk het wel want ik ben nogal een vervanger en heb wrsch. de koppelingsplaat en drukgroep wel vernieuwd, maar weet dit niet zeker. Ik weet dat er een as moet lopen van de versnellingsbak naar de motor ( is dat niet de pri-as) en kan deze misschien vergeten zijn er weer in te zetten kan dat of hebben jullie een andere oplossing, want anders zit er niets anders op dan de versnellingsbak er weer uit te sleutelen en ik had mij er zo op verheugd de auto deze week te gaan proberen te starten.

Alvast bedankt voor het meedenken !!!!! Bart Prins
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: verbinding tussen motor en versnellingsbak

Bericht: # 168292Bericht Okido »

Heb je 1 wiel op grond?
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
bartprins
Berichten: 16
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 9:24 am

Re: verbinding tussen motor en versnellingsbak

Bericht: # 168293Bericht bartprins »

Nee, beide voorwielen los, maar als ik er een draaide, draaide de ander in tegenovergestelde richting mee.
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: verbinding tussen motor en versnellingsbak

Bericht: # 168294Bericht Okido »

Zet er 1 op de grond, dan blokkeer je het differentieel en draait de motor.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: verbinding tussen motor en versnellingsbak

Bericht: # 168295Bericht dick holtrop »

https://www.youtube.com/watch?v=S9NKB0VoR2I" onclick="window.open(this.href);return false;
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
bartprins
Berichten: 16
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 9:24 am

Re: verbinding tussen motor en versnellingsbak

Bericht: # 168297Bericht bartprins »

Maar dat moet toch ook als je beide voorwielen opkrikt, ik heb de auto , met opgekrikte wielen gestart, de motor draait, maar de voorwielen niet, terwijl hij wel in de versnelling stond.

Ik kan een wiel niet meer op de grond zetten want ik heb aan een kant de aandrijf al al weer uitgehaald.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: verbinding tussen motor en versnellingsbak

Bericht: # 168298Bericht Bertje »

Via het kijkvenster in de bak om het ontstekingstijdstip af te stellen kun je de drukgroep, het druklager en de prise-as zien zitten. Lijkt me waarschijnlijker dat je het druklager vergeten bent ipv de prise-as.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
bartprins
Berichten: 16
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 9:24 am

Re: verbinding tussen motor en versnellingsbak

Bericht: # 168300Bericht bartprins »

ik ga maandag de boel maar losmaken, shit geen verwarming in de schuur :P
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: verbinding tussen motor en versnellingsbak

Bericht: # 168304Bericht harbourseal »

Ook zonder druklager zal hij de wielen rond laten draaien als hij in de versnelling staat.

Zet hem toch maar eens met een wiel op de grond.
Het differentieel moet geblokkeerd zijn om met een van je wielen de motor rond te laten draaien in de 4e versnelling.

Anders ben ik bang dat je het toch ergens in de versnellingsbak moet gaan zoeken.
Te beginnen bij de prisee-as aansluiting op de primaire as.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
BartF7P
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 04, 2014 11:46 am

Re: verbinding tussen motor en versnellingsbak

Bericht: # 168312Bericht BartF7P »

bartprins schreef: Ik kan een wiel niet meer op de grond zetten want ik heb aan een kant de aandrijf al al weer uitgehaald.
Je differentieël gaat - tenzij het een sper is - steeds het wiel met de minste weerstand laten ronddraaien.

Een tandwieltje binnenin je diff laten draaien kost een pak minder moeite als een aandrijfas, remschijf en wiel te laten draaien. Als je de aandrijflijn weer gaat monteren zal er vast wel een wiel meedraaien zodra de motor draait.

Zoniet? dan moet inderdaad de bak er weer af.
bartprins
Berichten: 16
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 9:24 am

Re: verbinding tussen motor en versnellingsbak

Bericht: # 168337Bericht bartprins »

hallo allemaal ,

Ben vandaag weer flink aan de klus geweest en OKIDO had helemaal gelijk, een wiel aan de grond en motor draait mee als je aan het andere wiel draait, rare dingen die differentielen.

Bedankt allemaal voor het meedenken en er kan een slotje op.
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: verbinding tussen motor en versnellingsbak

Bericht: # 168341Bericht JelleP »

Goed dat het opgelost is, maar is dit dan ook verklaard? Of lees ik ergens overheen?
ik heb de auto , met opgekrikte wielen gestart, de motor draait, maar de voorwielen niet, terwijl hij wel in de versnelling stond.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
BartF7P
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 04, 2014 11:46 am

Re: verbinding tussen motor en versnellingsbak

Bericht: # 168342Bericht BartF7P »

JelleP schreef:Goed dat het opgelost is, maar is dit dan ook verklaard? Of lees ik ergens overheen?
ik heb de auto , met opgekrikte wielen gestart, de motor draait, maar de voorwielen niet, terwijl hij wel in de versnelling stond.
Als er maar 1 aandrijfas in de bak zit gaat dit de oorzaak zijn.
bartprins
Berichten: 16
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 9:24 am

Re: verbinding tussen motor en versnellingsbak

Bericht: # 168346Bericht bartprins »

nee ik heb alles eerst weer in elkaar gezet en toen een wiel op de grond de ander opgekrikt en bij het ronddraaien van dat wiel liep de motor mooi mee ; de door mij geleerde les onderschat het differentieel van een r4 niet.
Plaats reactie