Speling primaire as versnellingsbak

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
BartF7P
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 04, 2014 11:46 am

Speling primaire as versnellingsbak

Bericht: # 167589Bericht BartF7P »

Hallo,

Naar aanleiding het probleem met het rare geluid van mijn motor heb ik motor en versnellingsbak uit de R4 gehaald.

De versnellingsbak had iemand voor me in orde gemaakt, maar hier heb ik nu ook sterke twijfels over. op de primaire as voel ik veel speling, hoeveel kan je zien op het volgende filmpje:

https://youtu.be/aCz0Xx8vVto" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik denk dat dit niet normaal is, of heb ik ongelijk?

Indien dit niet klopt, is er mogelijk iemand die me kan helpen deze bak in orde te maken? Want ik heb zelf nog geen ervaring met versnellingsbakken te herstellen :)

Alvast bedankt!
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Speling primaire as versnellingsbak

Bericht: # 167592Bericht RVIER »

@ Bart

speling is normaal. Hij zit aan de voorkant in een lager en aan de koppelingszijde in de bronzen bus in het vliegwiel. Als hij gemonteerd is de speling normaal !

Krukas keerring goed in-olieen en met een voorzichtige draaiende beweging over de kruktap schuiven. Controleren of de afdicht lip rondom goed zit en dan pas aantikken met een stuk hout zodat hij over de gehele omtrek mooi even diep ligt.


vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Speling primaire as versnellingsbak

Bericht: # 167594Bericht Bertje »

Mee eens
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
BartF7P
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 04, 2014 11:46 am

Re: Speling primaire as versnellingsbak

Bericht: # 167601Bericht BartF7P »

Ok bedankt! dat spaart een pak moeite om de bak weer gaan open te halen!

Welke olie gooi ik er nu het beste in? In het instructieboekje van mijn R4 zelf staat SAE 80W GL5, terwijl alle werkplaatshandleidingen GL4 olie voorschrijven.

80W kan ik bij mijn grossier overigens alleen maar als GL4 vinden. (nu zat er 80W90 GL4 in)
Gebruikersavatar
walterGTL/2cv6
Berichten: 65
Lid geworden op: di okt 08, 2013 9:59 pm
Locatie: Driebergen
Contacteer:

Re: Speling primaire as versnellingsbak

Bericht: # 167606Bericht walterGTL/2cv6 »

Uhh , sorry hoor. Ik reviseer al zeker 10 jaar 2cv versnellingsbakken. De opbouw verschilt niet veel van de R4. Als ik een prise-as met een speling als deze zie gaat ie echt niet terug. Hier moet in ieder geval een nieuw prise-as lager in. Hij kan niet verder opzij omdat hij opgesloten wordt door de bus waar het druklager overheen schuift. Na uitbouw valt ie zo elkaar.
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Speling primaire as versnellingsbak

Bericht: # 167607Bericht Okido »

Uhh, sorry hoor :-)

Deze as is volkomen in orde. De as loopt niet volledig door de bak heen, maar zit achter het kroonstuk met een soort koppelingetje. Vandaar dat het lijkt of ie los zit, maar dat is helemaal normaal en als het niet zoveel ruimte had zou ik me zorgen maken.

Het is dus geen 2CV-bak.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
walterGTL/2cv6
Berichten: 65
Lid geworden op: di okt 08, 2013 9:59 pm
Locatie: Driebergen
Contacteer:

Re: Speling primaire as versnellingsbak

Bericht: # 167610Bericht walterGTL/2cv6 »

Hmm, tegen zoveel overwicht kan ik niet op. Ik weet idd dat bij het nazien van mijn eigen bak van de 4 er een verbinding zit in de prise-as. Het is idd geen 2cv bak, die was echt kapot geweest met zoveel speling. :roll:
Plaats reactie