Koppeling foetsie

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
froufroum
Berichten: 98
Lid geworden op: vr mar 30, 2012 7:09 pm
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Koppeling foetsie

Bericht: # 165763Bericht froufroum »

Vanmiddag met de 4 (845/TL) op pad richting de stad. Trap de koppeling in, want wil ik opschakelen van 2 naar 3...voel ik ineens iets knappen of losschieten. Daarna totaal geen spanning meer op het koppelingspedaal.
Gelukkig net een afrit in kunnen rijden terwijl ik de pook uit de versnelling probeerde te trekken.

Had helaas een afspraak, dus weggegaan en later teruggegaan naar de auto om erachter te komen dat de koppelingskabel(1, zie foto) los was gekomen van het 'hefboom' mechanisme (6). Idem voor het ijzeren stangetje (13) wat daar weer aan vast zit.

Met enig gepiel geprobeerd beiden tijdelijk weer vast te krijgen met ijzerdraad, zodat hij in ieder geval op een goede plek staat (voor de sleutelgarage), maar helaas niet gelukt.
Hefboom werkt, ijzeren stangetje wordt maximaal naar voren getrokken, maar toch wilt de bak niet ontkoppelen.

Bak kapot? (Weer...) Drukgroep kapot?
Versnellingsbak is in 2014 vervangen voor een 'jong' gebruikte met nieuwe koppelingsplaten en drukgroep. Nu circa 5000 km erop zitten sinds toen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Koppeling foetsie

Bericht: # 165769Bericht Bertje »

Beweegt de hendel aan de bak (bewogen door 14 en 15) wel?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
froufroum
Berichten: 98
Lid geworden op: vr mar 30, 2012 7:09 pm
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Koppeling foetsie

Bericht: # 165779Bericht froufroum »

De auto naar de garage gesleept en daar de volgende ochtend de gaffel samen gedemonteerd.
Wat bleek, oogje van gaffel was doorgebroken en het trekstangetje 13 bij de u-vorm was ook flinterdun
geworden door 31 jaar slijtage.

Nieuw oog op de gaffel laten lassen, stangetje ook gelast, ingevet en alles staat nu op spanning.
Was toch meer spanning nodig om de bak te laten ontkoppelen, maar het werkt weer (oioi)
Plaats reactie