vloerschakeling.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
gerrit v
Berichten: 65
Lid geworden op: zo sep 19, 2010 7:37 pm

vloerschakeling.

Bericht: # 162550Bericht gerrit v »

Ik zou mijn wagentje willen ombouwen naar vloerschakeling.
Nu kun je het deksel van een oer 5 kompleet met het schakelmechanisme en de pook gebruiken
Vraag is nu... waar haal je zo'n spul?
Of zijn de onderdelen van het 5 deksel in te bouwen in het deksel van de 4 ?
wie weet raad?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: vloerschakeling.

Bericht: # 162551Bericht R4F6GTX Automaat »

de deksel van de oer 5 is dezelfde (type) deksel als de R4 en die heeft ook de 'paraplu' schakeling, de pook in het dashboard dus. De super 5 (na 1984) heeft de schakeling op de grond zitten zoals jij die wil maar dat is een heel andere bak setup. Er zijn wel R4's geweest met allerlei kabeltjes en stangetjes om bv een 5 bak in te bouwen maar dat gaat ook met de dashboardpook. (ik heb zelf de 5 bak in verschillende van mijn R4's liggen, 1 met een Alpine motor, een ander met een R19 motor, dus laat je creativiteit maar werken, wat jou wel gaat lukken, gezien wat je al klaargemaakt hebt)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: vloerschakeling.

Bericht: # 162552Bericht jeffr4 »

R4F6GTX Automaat schreef:de deksel van de oer 5 is dezelfde (type) deksel als de R4 en die heeft ook de 'paraplu' schakeling, de pook in het dashboard dus. De super 5 (na 1984) heeft de schakeling op de grond zitten zoals jij die wil maar dat is een heel andere bak setup.
? ? ?
In het begin heeft de oer5 inderdaad dezelfde bak met de prapluschakeling uit de R6 gehad en snel daarna 1973 op dezelfde HA bak een vloerschakeling en de deksel kan met deze aangepast worden visa versa , dus je kunt de onderdelen hiervan gebruiken, tot aan de schakelstang en schakelpook enz.........maar hieraan komen wordt een probleem....ARTVO ???
HA bak met oer5 vloerschakeling deksel

Afbeelding
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: vloerschakeling.

Bericht: # 162554Bericht Tweety »

je zou ClubCinq.nl kunnen proberen..
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: vloerschakeling.

Bericht: # 162556Bericht R4F6GTX Automaat »

o, dat wist ik niet. Ik had inderdaad een van de eerste maar vond ze toen zo lelijk dat ik er nooit verder naar gekeken heb. weer wat geleerd...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
gerrit v
Berichten: 65
Lid geworden op: zo sep 19, 2010 7:37 pm

Re: vloerschakeling.

Bericht: # 162565Bericht gerrit v »

Bedankt voor de tips.
Het dekseltje van de 5 is inderdaad niet zo'n probleem, maar het stangenstelsel is geen sinecure.
Er moet bijvoorbeeld een groot gat worden gemaakt in de voortraverse van het chassis.
Ik heb me vanavond eens een paar uur gebogen over de bak en denk, dat met een niet al te ingewikkelde konstruktie en een paar push-pull kabels het vraagstuk kan worden opgelost.
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: vloerschakeling.

Bericht: # 162566Bericht jeffr4 »

De beste oplossing Gerrit ! Ik zou trouw blijven aan Reanult en b.v. een Clio schakelbak (B/C Type) nemen, maar ben bang dat de push-pull te kort zijn ( dwarsgeplaatst), maar ik meen van een trafic of master zijn de kabels lekker lang
Afbeelding

Ik zou contact opnemen met Holtrop Demontage , nu deze zelf verzot zijn op R4 en 5 jes en Alpine en ook de
schakelbakken en kabels hebben en zeker ook meedenken met de aansluiting op de bak....goede lui !
Gebruikersavatar
gerrit v
Berichten: 65
Lid geworden op: zo sep 19, 2010 7:37 pm

Re: vloerschakeling.

Bericht: # 162569Bericht gerrit v »

Push-Pull kabels zijn er in alle soorten en maten en lengtes (zelfs op maat is mogelijk). Je hoeft je niet druk te maken over een bepaald type auto.
Zo'n schakel-pook is wellicht wel een aardig idee, maar dan zit je weer vast aan de slag die daarin zit.
Ik maak zelf wel zo'n geval. De vloer schakeling voor mijn model voor de eend komt tenslotte ook uit mijn kokertje. Het zal wel lukken. Wel bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: vloerschakeling.

Bericht: # 162570Bericht jeffr4 »

Met een vaste vloerschakeling met stang lijkt mij dat wel, dat je vast zit aan de slag en dat kan/moet fixeren en tevens de hoogte van de horizontale schakelstang met de pook..(hoger-lager) ....maar ik meen dat je de slag met push-pull wel kunt stellen...? en zeker met een niet ingewikkelde constructie aan de bak.
Inderdaad er is nog wat te verkrijgen op dat gebied, maar ja ik ben nogal familiar als het om Renault gaat ,.. :D
Maar jou kennende, kom je hier zeker uit ! Ook Bouke heeft een vloerschakeling gemaakt !
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: vloerschakeling.

Bericht: # 162571Bericht R4F6GTX Automaat »

die groene R4 GTT Alpine van Folkert met die lpg-injectie was gemaakt met allerlei kabeltjes om te schakelen maar ik heb geen idee waar die gebleven is.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: vloerschakeling.

Bericht: # 162575Bericht jeffr4 »

In mijn herinnering had Folkert er een Alpine bak in , die bij de motor hoorde en eigenlijk geen meerwaarde,
als alleen maar veel meer werk geeft:

- Schakelmechanisme (bak is anders, past niet maar zo even een dekseltje op)
- Bak is veel te lang (ziet er niet uit) ("Hee, de motor steekt onder de kap uit"...)
- aandrijfassen zijn anders
- dus passen die andere aandrijfassen weer niet in een R4 fusee
- dus R5A fusees

Menno's viertje had hetzelfde vermogen en met een standaard R4 bak en nooit echt problemen gehad.

Ook wilde Folkert in die combinatie juist de paraplu schakeling behouden, met in het motor compartement een verkorte stang en daarin een soort wiggel constructie met kabels enz, wat uitendelijk niet echt goed werkte.
Daarentegen zijn de huidige push- pull veel effectiever !
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: vloerschakeling.

Bericht: # 162576Bericht R4F6GTX Automaat »

R5 fusee's gaan moeilijk op een R4. Ze passen wel maar zijn toch anders dus met die R4 is niet meer te rijden...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: vloerschakeling.

Bericht: # 162583Bericht jeffr4 »

Vreemd...Folkert kon er toch anders heel goed mee scheuren, alhoewel hij is ook weleens over de kop gegaan, maar dat had een andere redenen...... :D
BTW......to be precise....Menno Merts had een injectiesysteem op gas en niet Folker... :)
Gebruikersavatar
gerrit v
Berichten: 65
Lid geworden op: zo sep 19, 2010 7:37 pm

Re: vloerschakeling.

Bericht: # 162585Bericht gerrit v »

jeffr4 schreef:Met een vaste vloerschakeling met stang lijkt mij dat wel, dat je vast zit aan de slag en dat kan/moet fixeren en tevens de hoogte van de horizontale schakelstang met de pook..(hoger-lager) ....maar ik meen dat je de slag met push-pull wel kunt stellen...? en zeker met een niet ingewikkelde constructie aan de bak.
Inderdaad er is nog wat te verkrijgen op dat gebied, maar ja ik ben nogal familiar als het om Renault gaat ,.. :D
Maar jou kennende, kom je hier zeker uit ! Ook Bouke heeft een vloerschakeling gemaakt !
Bouke heeft een deksel van de R5 en een aangepaste schakelstang. Én een groot gat voorin het chassis.
Op zich schakelt het geheel wel heel goed.
Plaats reactie