Split 4 bak.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 682
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Split 4 bak.

Bericht: # 151128Bericht Eelco »

Ik wil toch ergens dit jaar mijn drukgroep en koppelingsplaten laten vervangen van mijn 68er met de split 4 bak.

Ik heb via een forummer hier geleerd dat dit niet al te moeilijk is en bij mijn 800-010 blok zelfs zonder demontage van de radiateur kan.

Echter, als ik de synchromesh wil vervangen, moet ik dan nog meer eronder uit sleutelen en is dat erg veel meer werk?

Bedankt alvast!

Grt.,

Eelco
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Triumph Tiger 900 T400 1995
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Split 4 bak.

Bericht: # 151129Bericht Tweety »

Volgens mij is het voor de plaat en drukgroep dat de bak eronderuit moet, dan kan je daarna rustig in die bak gaan sleutelen... Toch ? :D
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 682
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: Split 4 bak.

Bericht: # 151130Bericht Eelco »

Helemaal eronder uit hoeft dus blijkbaar niet heb ik me laten vertellen, bij dit type.
Vandaar de vraag 8)
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Triumph Tiger 900 T400 1995
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Split 4 bak.

Bericht: # 151131Bericht jandoe1000 »

Als je de drukgroep, druklager en koppelingsplaat wil vernieuwen moet de bak er inderdaad helemaal onderuit. Het zou me verbazen als dat lukt zonder de radiator en het stuurhuis te demonteren. Dan kom je er volgens mij bijna niet bij en kost het waarschijnlijk juist meer tijd.
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 682
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: Split 4 bak.

Bericht: # 151132Bericht Eelco »

Drukgroep en platen wel zonder radiateur te verwijderen, kan allemaal net met passen en meten, maar die synchromesh zal waarschijnlijk wel vereisen dat het geheel eronder uit komt.



Enfin, dat probeer ik uit te vinden, anders laat ik de synchro nog maar even voor wat het is. :D

Bedankt zover allen voor het meedenken!
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Triumph Tiger 900 T400 1995
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Split 4 bak.

Bericht: # 151133Bericht jandoe1000 »

Als je Uri Geller heet kun je de synchromesh misschien zonder demontage van de bak vervangen, maar voor gewone stervelingen is dat niet weggelegd. De bak moet er onderuit. Da's echt niet ingewikkeld en je zult zien dat als je het eenmaal hebt gedaan, het reuze meevalt. Succes!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Split 4 bak.

Bericht: # 151134Bericht Bertje »

Mee eens.

Lastigste deel van de klus is overigens niet het verwijderen van de bak, maar de koppelingsplaat centreren zodat bij terugplaatsen van de bak de prise-as er doorheen wil vallen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Split 4 bak.

Bericht: # 151136Bericht jandoe1000 »

Daar heb je speciaal gereedschap voor (zie daarvoor de MR), maar een oude prise-as werkt ook perfect. Dan is het een fluitje van een cent.
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Split 4 bak.

Bericht: # 151139Bericht harbourseal »

Hoi Eelco,

Als je op een makkelijke manier je koppeling etc wilt vervangen. Dan zou ik toch het hele boeltje demonteren. Je kunt overal makkelijker bij en je kunt de klus als er niets tegenzit klaren in een halve dag.

Als je wilt klooien dan laat je de motor zitten. Ben je echt wel een hele dag zoet. En heb je daarna last van je rug.

Kom maar eens kijken in Breda daar gaan we op korte termijn weer een Teilhol pick-up onder handen nemen.

Groet, Robert.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Split 4 bak.

Bericht: # 151140Bericht R4F6GTX Automaat »

Het kan zonder de motor eruit te halen, de losse bak kan zelfs een kwartslag draaien zelfs maar het is een enorme hoop werk en ik doe het zo nooit meer; ik pak er liever even de motor eruit...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Boerammetje
Berichten: 1534
Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Split 4 bak.

Bericht: # 152101Bericht Boerammetje »

Motor eruit lijkt mij dan weer wat omslachtig, zelf haal ik de steunen altijd een paar slagen los en dan de krik eronder om 'm een beetje te kantelen. Radiator (en stuurhuis) laten zitten is zo'n gek idee nog niet. Op zich kan de bak er naar beneden toe uit, als je de voorste steun er tussenuit haalt. Koppeling en drukgroep krijg je met verwijderde bak van onderen met gemak gemonteerd. Vrees dat ik er vanwege een niet werkende bak/koppelingscombi binnenkort ook weer aanmoet en zal 't dan eens proberen...
Renault 3 '61, 4 '61, 4L '62, 4 Fourgonnette '62, 4 Super '63, 4 Export '66, 4 Fourgonnette Vitrée '67, 4 Parisienne '67, 4 Parisienne '68, 4 Plein Air '68, Daf 600 '60, Citroen DS19 '57, ID19 P '60, ID19 F '60, Peugeot 404 '68. www.boerammetje.nl
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 682
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: Split 4 bak.

Bericht: # 152102Bericht Eelco »

Ah, ben benieuwd, hou je ons op de hoogte?

Mijn onderdelen zijn bijna allemaal al voorhanden, tis nu wachten op een revisie drukgroep.
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Triumph Tiger 900 T400 1995
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Split 4 bak.

Bericht: # 152103Bericht jandoe1000 »

Als je de bak er onderlangs uit wil halen, moet je behalve de beschermingsplaat van de bak ook de traverse tussen de chassisbalken demonteren, tenzij die van het gebogen type is. Die biedt juist voldoende ruimte om de bak zo te kantelen dat hij er onderlangs uit kan. Bij een rechte traverse lukt dat niet.
Plaats reactie