Praktijkervaring afwijkende maat keerring aandrijfassen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Praktijkervaring afwijkende maat keerring aandrijfassen

Bericht: # 146103Bericht JoReno »

Graag een reactie van iemand die praktijkervaring heeft met het volgende: om o.a. een keerring, de drukgroep én de startmotor te vervangen heb ik motor plus bak uitgebouwd en van elkaar gescheiden, en ik dacht er goed aan te doen om meteen de keerringen van de aandrijfassen te vervangen. De maat is 36 x 54 x 7,5. Een heel bijzondere maat die blijkbaar slechts via de Renaultdealer te koop is (voor een fors bedrag). Keerringen in de maat 36 x 54 x 7 zijn vrij makkelijk (en aanzienlijk goedkoper) te verkrijgen. Heeft iemand ervaring met de montage en het gerbuik van deze iets afwijkende maat ? Is het nét iets verder aandraaien van de schotels voldoende om die halve mm te overbruggen ?

Groeten, JoReno
Laatst gewijzigd door JoReno op zo okt 06, 2013 9:51 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
lordje
Berichten: 676
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Praktijkervaring afwijkende maat keerring

Bericht: # 146112Bericht lordje »

Bij de vakhandel zijn deze keerringen gemakkelijk aan te komen voor weinig geld.Wel is het raadzaam om de veertjes wat op te spannen om zeker te zijn van een goed resultaat.Groeten lordje
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Praktijkervaring afwijkende maat keerring

Bericht: # 146114Bericht JoReno »

lordje schreef:Bij de vakhandel zijn deze keerringen gemakkelijk aan te komen voor weinig geld.Wel is het raadzaam om de veertjes wat op te spannen om zeker te zijn van een goed resultaat.Groeten lordje
Je kent een vakhandel die voor weinig geld 36 x 54 x 7,5 kan leveren ? Graag naam en adres, dan kan ik vooruit met de originele maten.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Praktijkervaring afwijkende maat keerring

Bericht: # 146115Bericht harbourseal »

JoReno schreef: Is het nét iets verder aandraaien van de schotels voldoende om die halve mm te overbruggen ?
Het aandraaien van de schotels, zal je niets helpen.
Er staat niets achter de keerring om aan te drukken.
Zoals Lordje al aanhaalde, de veertjes ongeveer 3 mm inkorten helpt om de spanning op de keerring te verhogen.
Dan kun je de standaart keerringen uit de vakhandel gebruiken. Anders de dure bij Renault vandaan gebruiken.

Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
lordje
Berichten: 676
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Praktijkervaring afwijkende maat keerring

Bericht: # 146124Bericht lordje »

Hallo Joreno in Helmond heeft De Bruyn techniek ze zeker, hier in Someren Romantechno op voorraad.
Groet Lordje
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Praktijkervaring afwijkende maat keerring

Bericht: # 146175Bericht JoReno »

Uit de tips bleek al dat de keerringen buiten de Renaultdealers om óók leverbaar zijn.
Ik heb het volgende adres gevonden: http://www.atd.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Aandrijf Techniek Deventer, met een prima webwinkel. Ik had ze binnen 4 dagen in huis.
Prijs voor 1 keerring 36 x 54 x 7,5 is € 3,50 ex. BTW (dat is € 4,23 inclusief).
Nadeel: ze rekenen € 6,65 verzendkosten via GLS voor een envelop die makkelijk door de brievenbus kan en die de chauffeur in zijn enorme Mercedes Sprinter nauwelijks kon vinden :lol: . Zal wel te maken hebben met gestandaardiseerde werkprocessen...........
Is verder een prima prijs, als ik ze ergens veraf moet gaan ophalen, heb ik brandstofkosten.

Bedankt voor de reacties, en doe je voordeel met de tip.

JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Plaats reactie