Aanhoudende olielekkage uit de versnellingsbak

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Aanhoudende olielekkage uit de versnellingsbak

Bericht: # 145446Bericht harbourseal »

Wie kan mij helpen?

Langs de aandrijfassen lekt er best veel versnellingsbak olie weg.

Bij de motorwissel van afgelopen voorjaar heb ik de keerkringen aan beide zijden vervangen. Maar het blijft maar lekken.

Heeft iemand suggesties om dit probleem te tackelen?
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Aanhoudende olielekkage uit de versnellingsbak

Bericht: # 145447Bericht Bertje »

Voorspanning of zo van die keerringen schijnt vrij kritisch te zijn. Heb je de grote ringen waar ze in zitten precies evenveel slagen teruggedraaid als dat ze zaten? Heeft iets te maken met de passing van het differentieel, dit moet bij een bepaald koppel pas beginnen te draaien, zie Haynes.

Lekt het ook als de wagen stilstaat? Want dan heb je gewoon teveel olie in de bak gekiept. Draai de plug aan de zijkant er eens uit (teiltje eronder), als daar olie uit komt was het niveau te hoog ;-)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Aanhoudende olielekkage uit de versnellingsbak

Bericht: # 145448Bericht harbourseal »

Ringen heb ik gemarkeerd en precies het aantal slagen gegeven eruit en er weer in.
Teveel olie zit er niet in. Net op overlopen.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Aanhoudende olielekkage uit de versnellingsbak

Bericht: # 145453Bericht Bertje »

Ik heb ze zelf ook eens vervangen, en zonder problemen. Goed erop gelet dat de keerringen recht zaten?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Aanhoudende olielekkage uit de versnellingsbak

Bericht: # 145454Bericht dick holtrop »

heb je de O-ringen van deze ringen ook vervangen? komt de olie bij de keering vandaan of tussen de ringen en de bak?

werkt de beluchting/ontluchting voor op de bak nog?

bij het opwarmen stijgt de druk in de bak, via de ontluchting kan de druk weg.

groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Aanhoudende olielekkage uit de versnellingsbak

Bericht: # 145457Bericht harbourseal »

Aan de ontluchting had ik nog niet gedacht.

Vooraan op de bak aan de rechterkant als je ervoor staat zit een gaatje toch?

Kan ik daar een ijzerdraadje inpoeren?
Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Aanhoudende olielekkage uit de versnellingsbak

Bericht: # 145460Bericht Bertje »

Goede suggestie. Op pagina 3 van deze thread vind je een foto van de bakontluchting: viewtopic.php?f=2&t=14179&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Aanhoudende olielekkage uit de versnellingsbak

Bericht: # 145468Bericht dick holtrop »

als ik het goed heb past er een dopje 11 om heen, kun je het geheel schoon maken.

wel een rot plekje.

groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Aanhoudende olielekkage uit de versnellingsbak

Bericht: # 145478Bericht RVIER »

ik zou nog even controleren of aan de voorzijde van de bak alle bouten goed vast zitten. Als het daar lekt loopt het langs de bak naar beneden en denk je dat de keerringen lekken :-(

De O-ringen zouden het inderdaad ook kunnen zijn. Een laatste mogelijkheid is dat het loopvlak van de keerring op de asstomp niet glad is. Ik maak zelf die vlakken altijd schoon met wat fijn waterproof schuurpapier.

vr gr Fons

(via de ontluchting kun je de bak ook vullen :-)
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Aanhoudende olielekkage uit de versnellingsbak

Bericht: # 145490Bericht deutz »

Te veel speling op het diff. geeft ook lekkage, is dus af te stellen.
Maar aan welke kant van de versn.bak zit nu het kroonwiel?
Ik dacht aan de rechtse kant, gezien vanuit het stuurwiel.
Weet Fons wel, zeker en vast!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Aanhoudende olielekkage uit de versnellingsbak

Bericht: # 145492Bericht RVIER »

ha Jan,

volgens Renault mag je het differentieel (met reeds gebruikte lagers) spelingvrij afstellen. Als we nu eens aannemen dat de lagers links en rechts even hand slijten, zou je het verkleinen van de speling gelijkmatig moeten verdelen, dus de helft van de speling links en rechts wegstellen. Alleen dan blijft de speling kroonwiel pignon constant.

De plaats van het kroonwiel (links of rechts) (HA0 en HA1) is afhankelijk van de draairichting van de motor :-)
Iedereen kent wel iemand die na het wisselen van een bak 1 versnelling vooruit had en vier achteruit
:D

vr gr Fons

ps de bak kan natuurlijk ook nog lekken aan de koppelingshuiszijde! (zowel langs de pakking of (minder voor de hand liggend de keerrring rond de priseas)
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 861
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: Aanhoudende olielekkage uit de versnellingsbak

Bericht: # 145493Bericht dirkoosterhoff »

Ik heb hetzelfde probleem bij mijn aandrijfassen.Tenminste bij 1.
De keerringen zijn aan beide kanten vervangen maar aan 1 kant blijft het toch een beetje lekken.
Misschien heb ik ook een ontluchtingsprobleem?
Ik kan echter geen ontluchtingsgaatje vinden bij mijn bak. Dit is een 334 bak.
Iemand een idee waar dat zit?
Mvg,Dirk
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Aanhoudende olielekkage uit de versnellingsbak

Bericht: # 145511Bericht harbourseal »

Vandaag de ontluchting eraf geschroefd.
Was keurig netjes open. Alle andere bouten zaten goed vast.
Blijft de optie over om de keerringen nogmaals te vervangen en dan nu ook de o-ringen maar meenemen.
Ga ze vervangen op de sleuteldag in Son.

@ Dirk, Bij mij zit de ontluchting voorop de bak links van het midden. Is eigenlijk een soort nippel met een plastic kapje dat er lossing op klikt.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Aanhoudende olielekkage uit de versnellingsbak

Bericht: # 147079Bericht harbourseal »

Op de sleuteldag in Son de o-ringen van de stelmoeren vervangen en de veertjes in de keerringen 3 mm ingekort.
In eerste instantie was de lekkage even weg. Ongeveer 2 dagen.
Dit weekend in alle rust de F6 nog maar eens op assteunen gezet en de hele voor ophanging er weer afgeschroefd om de keerringen nog maar eens te controleren.

Eigenlijk geen duidelijk aanwijsbare reden kunnen vinden voor de lekkage. Nu de veertjes in de keerring nog maar een millimeter ingekort en de stelmoeren nu bijna spelingsloos aangedraaid. Het kroonwiel bij de HAO bak zit idd aan de linkerkant overigens. Let daar op als je een andere versnellingsbak koopt voor een 956 of 1108 cc motor. De asstompen nog even gecontroleerd op bramen. Niets gevonden.

Het hele zaakje weer opgebouwd en in het voorbijgaan nog even de kleppen gesteld.

Zondag snelweg naar Dordrecht gereden, maandag en vandaag naar mijn werk. Tot op heden geen lekkage meer.
(beer)
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Aanhoudende olielekkage uit de versnellingsbak

Bericht: # 147080Bericht RVIER »

heren
toevallig gisteren ook de Leo-modificatie van de keerringen gedaan (5mm eraf). Vervolgens de asstompen met waterproofschuurpapier rondgeschuurd (gaat natuurlijk bijna niets af). Daarna ook spelingsvrij afgesteld.

zal me benieuwen :-)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie