Reviseren versnellingsbak

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Reviseren versnellingsbak

Bericht: # 140446Bericht Rutger-peer »

Hallo allemaal,

Ik ben onlangs begonnen met het uit elkaar slopen en reviseren van een reserveblok wat ik altijd nog had staan. Ik stelde me zo voor dat dat leuk zou zijn en daarnaast nuttig, aangezien ik wel een gereviseerd blokje in mijn R4tje wil. Het huidige blok loopt als een zonnetje maar volgens mij wordt de koppeling minder (maakt een soms een slissend geluid als ik m intrap) en het schakelen, met name naar de 2, wordt ook niet soepeler.

Mijn idee was dan om dit reserveblok te reviseren, er een nieuwe koppeling en een gereviseerde bak aan te hangen en die vervolgens in mijn viertje te gooien. Dit zou weleens een heel lang project kunnen gaan worden aangezien het geld me bepaald niet op de rug groeit maar ach, schoonmaken kost niets en daarna zien we wel weer.

Het blok:

Na het nodige zoekwerk blijkt het te gaan om een C1E blok, 1100 cc dus. Het blok mist een paar onderdelen maar is nagenoeg compleet. Het stond bij mijn ouders, alwaar ik het grotendeels heb gedemonteerd zodat het enigszins tilbaar was en ik heb het meegenomen naar Groningen, waar het nu in delen in mijn schuurtje ligt.

Ik heb momenteel de kop in mijn kamer liggen en ben begonnen deze schoon te maken.

De kop mist de tuimelaars, dat is jammer. Dus de eerste vraag is: kan ik gemakkelijk aan nieuwe tuimelaars komen voor weinig geld? Ook mis ik 1 of 2 stoterstangen.

De volgende vraag is: bij een revisie, is het raadzaam de kleppen te vervangen of niet? En zo nee, moet ik dan de kleppen nummeren voor ik ze uit mijn blok haal? Ik wil nu eerst namelijk gewoon alles uit elkaar hebben. Onder het kleppendeksel zat alles onder de sludge en een kind heeft 2 jaar geleden kattenbakvulling in de cilinders gegooid toen de kop van het blok af was. Sindsdien heeft het blok in een schuur gestaan.

Misschien merken jullie al wel uit mijn vragen dat ik wat dit betreft nog een leek ben, maar ik heb er alle vertrouwen in dat ik de juiste informatie kan vinden via dit forum en elders op het web om dit tot een goed einde te brengen.

Dit topic is ook bedoeld voor anderen (leken), zodat ze gaandeweg (met foto's) kunnen zien hoe je een blok reviseerd en om antwoorden te krijgen op problemen en vragen waar ze tegenaan zullen lopen.

Rutger.
Laatst gewijzigd door Rutger-peer op zo nov 18, 2012 9:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Reviseren C1E

Bericht: # 140462Bericht Bertje »

Ha Rutger,

Ik zou de Haynes er eens bij pakken, de eerste hoofdstukken gaan volledige over motordemontage en -revisie. Motorrevisies worden bij de R4 volgens mij (nog) weinig gedaan; de meeste blokken zijn met klein werk weer prima lopend te krijgen. Misschien dat dit over 10-15 jaar anders is, maar voor nu lijkt mij een totaal-revisie van een R4 blok overkill, met nog zo veel prima gebruikte blokken in omloop. Bovendien is dit een kostbaar grapje; lagers, keerringen en pakkingen zijn niet goedkoop. Dus ik zou het puur doen omdat je het leuk vindt maar niet omdat het de beste manier is een goed lopend blok te pakken te krijgen (dan kun je beter een goed lopend blok van iemand overnemen voor een fractie van het bedrag dat een revisie kost).

Misschien is het in jouw geval zinniger om een versnellingsbak te reviseren. Dat is om te beginnen een veel overzichtelijker project dan een hele motor. Het geruis dat je omschrijft lijkt trouwens op een versleten druklager, dit is bij uitbouwde bak in 5 min te vervangen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Reviseren C1E

Bericht: # 140692Bericht Rutger-peer »

Bij nader inzien ben ik, op aanraden van Bertje en Vincent van Assen van het idee afgestapt een hele motor te reviseren. Zoals Bertje al zei: dat moet je alleen doen als je het echt leuk vindt. Dat was wel mijn insteek maar in combinatie met hoge kosten kan ik mijn geld misschien beter in een bakrevisie plus vervanging van de koppeling steken! Ik heb de topicnaam dan ook veranderd in 4 bak revisie.

Ook op aanraden van Bertje en Vincent ben ik nu op zoek naar een Haynes, die ik vooralsnog pittig te vinden vind. Kan iemand mij tips geven?
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Luuthje
Berichten: 166
Lid geworden op: ma dec 12, 2005 1:08 pm
Locatie: Oosterhout (gld)
Contacteer:

Re: Reviseren versnellingsbak

Bericht: # 140693Bericht Luuthje »

(1987) R4 F4, (1981) R5 alpine, (1987) Trafic 4x4, (1983) Renault GTL 18 break
Gebruikersavatar
Luuthje
Berichten: 166
Lid geworden op: ma dec 12, 2005 1:08 pm
Locatie: Oosterhout (gld)
Contacteer:

Re: Reviseren versnellingsbak

Bericht: # 140694Bericht Luuthje »

(1987) R4 F4, (1981) R5 alpine, (1987) Trafic 4x4, (1983) Renault GTL 18 break
Gebruikersavatar
ervaar.R4
Berichten: 462
Lid geworden op: ma jan 10, 2011 2:02 pm

Re: Reviseren versnellingsbak

Bericht: # 140695Bericht ervaar.R4 »

Ik heb nog een Kluwer Autohandboek Renault 4 over; da's een kopie van de Haynes...
Voordeel is dat het in het Nederlands is...

Begin december ben ik (bijna zeker) een aantal dagen in Groningen aan het werk...
PB anders maar even, dan kunnen we iets afspreken...
Wie het kleine niet eert, ...koopt geen pony, ...maar 'n peerd...
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Reviseren versnellingsbak

Bericht: # 140704Bericht Bertje »

Goed bezig, Rutger! Haynes was vroeger te koop bij onze eigen e-boutique, http://e-boutique.r4club.nl/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;. Even een mailtje sturen om te vragen of ze hem nog hebben (vast wel).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Reviseren versnellingsbak

Bericht: # 140705Bericht Bertje »

Staat zelfs op bol.com 8)

http://www.bol.com/nl/p/renault-4-1961- ... 001792521/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
ervaar.R4
Berichten: 462
Lid geworden op: ma jan 10, 2011 2:02 pm

Re: Reviseren versnellingsbak

Bericht: # 140706Bericht ervaar.R4 »

Bertje schreef:...Staat zelfs op bol.com... 8)
Haynes, in het Engels, ja... :wink:
Bertje schreef:...Haynes was vroeger te koop bij onze eigen e-boutique...
Het magazijn had een onhandige ringband met dunne kopietjes...
Wie het kleine niet eert, ...koopt geen pony, ...maar 'n peerd...
Gebruikersavatar
Quatro lata
Berichten: 285
Lid geworden op: vr feb 19, 2010 10:54 pm

Re: Reviseren versnellingsbak

Bericht: # 140717Bericht Quatro lata »

He Mannen,

Jullie doen nu net of jullie al jaren niet meer in het magazijn zijn geweest .. . . . 11 :(

Ze zijn er nog hoor. Ook via de boutique gewoon nog te verkrijgen. Je kunt de boutique hier makkelijk over benaderen door ze even een e-mailtje te sturen.

Of je komt gezellig langs in Loenen. Over twee weken of gezellig bij de WINTERSALE!! 15 December.

Groet,
Maarten

PS. ook leuke motor demo en we zijn ook actief op motorrevisie gebied. . . inderdaad, gewoon omdat het leuk is!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Reviseren versnellingsbak

Bericht: # 140728Bericht Bertje »

Quatro lata schreef: Jullie doen nu net of jullie al jaren niet meer in het magazijn zijn geweest .. . . . 11 :(
Kan wel eens kloppen, Loenen is een flink end vanaf Maastricht, ik geloof dat ik er welgeteld 1x geweest ben...

Maarre: zelf vind ik die ringband-Haynes prima. En was in het Nederlands (hoewel dat wat mij betreft weinig uitmaakt).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Reviseren versnellingsbak

Bericht: # 140767Bericht Rutger-peer »

Klopt, Loenen is ook nogal een eind vanaf Groningen. Daarnaast ben ik (shame on me) geen lid van de club. Maar als het goed is heb ik binnenkort een exemplaar van Kluwer.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Reviseren versnellingsbak

Bericht: # 140786Bericht Tweety »

ik vind dat Loenen ook een pokke eind, ben er ook pas 1 keer geweest, maar ja sinds ik professioneel chauffeur ben ga ik niet meer voor de lol zomaar een paar uur in de auto zitten natuurlijk..
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Reviseren versnellingsbak

Bericht: # 141992Bericht Rutger-peer »

Ondertussen heb ik een Kluwer weten te bemachtigen en heb ik de versnellingsbak uit elkaar! Wat Kluwer me echter niet vertelt is hoe ik kan zien welke onderdelen aan vervanging toe zijn of welke onderdelen eventueel zouden moeten worden vervangen.

Zelf lijkt het me logisch om alle synchromeshes te vervangen en ook de lagers maar dat brengt natuurlijk ook de nodige financiële sores met zich mee dus ik vervang liefst dat wat aan vervanging toe is en wat er nog goed (als in: echt goed) uitziet laat ik liefst zitten.

Kan iemand hier me vertellen wat ik beste kan doen? Ook vertonen de assen in de bak wat slijtage, is dit gebruikelijk of niet?
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Reviseren versnellingsbak

Bericht: # 141996Bericht Bertje »

Heb je met deze bak ook gereden? (uhm)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie