Reviseren versnellingsbak

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Reviseren versnellingsbak

Bericht: # 142003Bericht Rutger-peer »

Persoonlijk niet. Mijn huidige bak schakelt hier en daar wat pittig dus om ik wou hem vervangen door een gereviseerd exemplaar en dan tegelijkertijd de lekkage van bak-/motorolie oplossen. Vincent heeft er meende ik wel mee gereden.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Reviseren versnellingsbak

Bericht: # 142033Bericht Rutger-peer »

Niemand hier die me verder kan helpen?
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Reviseren versnellingsbak

Bericht: # 142036Bericht Willem de Zwijger »

Misschien kan ik je over een paar weken verder helpen (of jij mij) want mijn geliefde 5-bak houdt er mee op...
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Reviseren versnellingsbak

Bericht: # 142041Bericht Rutger-peer »

Wellicht! Heb jij dan enig idee waar je deze informatie vandaan zou kunnen gaan halen? Want ik heb eerlijk gezegd geen enkel idee.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Reviseren versnellingsbak

Bericht: # 142042Bericht R4F6GTX Automaat »

Tweety schreef:......maar ja sinds ik professioneel chauffeur ben ga ik niet meer voor de lol zomaar een paar uur in de auto zitten natuurlijk..
Dat snap ik hou niet. Je doet toch wat je leuk vind en als je chauffeur bent vind je het toch leuk om te rijden? Je leeft maar 1 keer of is dat bij jou anders? Of je bent (nog) slaaf van het systeem...?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Reviseren versnellingsbak

Bericht: # 142044Bericht Tweety »

R4F6GTX Automaat schreef:
Tweety schreef:......maar ja sinds ik professioneel chauffeur ben ga ik niet meer voor de lol zomaar een paar uur in de auto zitten natuurlijk..
Dat snap ik hou niet. Je doet toch wat je leuk vind en als je chauffeur bent vind je het toch leuk om te rijden? Je leeft maar 1 keer of is dat bij jou anders? Of je bent (nog) slaaf van het systeem...?
Ik ben een slaaf van het systeem dat is bekent... jij eh... niet toch, de slaven betalen jouw salaris zeker... goed ik vin rijden best leuk, maar als je echt de hele dag rijdt dan heb ik op m'n vrije dag zoiets van... ik ga lekker aan auto's sleutelen en niet rijden... :D
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Reviseren versnellingsbak

Bericht: # 142046Bericht R4F6GTX Automaat »

Wordt tijd dat je wakker wordt.... als je wil; hoeft niet. En nee, het zijn niet jullie, de slaven die mijn salaris betalen maar dat komt uit een andere bron die jij niet wil horen
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Reviseren versnellingsbak

Bericht: # 142047Bericht Bertje »

Rutger, misschien moet je even bij Vincent informeren of de bak bepaalde kuren had en daaruit proberen af te leiden wat te vervangen. Wat lagers betreft kun je zelf proberen te bepalen of ze teveel speling hebben, verder hoor je vaker dat de een bepaalde versnelling (de 2e, dacht ik) niet meer helemaal lekker is, lijkt me dat je daar dan specifieke aandacht moet hebben voor de synchromesh-ringen. Uiteraard ook pakkingen vervangen. De keerringen van de aandrijfassen kun je ook vernieuwen, hoewel je die ook kunt vervangen met de bak al in de auto; misschien zijn ze nog goed. Mijn advies: als het niet stuk is, hoef je het niet te repareren. Dit moet je afwegen tegen: hoeveel moeite is het om iets nu preventief te vervangen tegenover dat je straks die hele bak een tweede keer uit elkaar moet puzzelen...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Reviseren versnellingsbak

Bericht: # 142054Bericht Rutger-peer »

Goed advies Bertje! Vincent zei dat de 2e versnelling niet lekker meer ging en dat 1 van de lagers van het differentieel er uit lag. Dan lijkt het me idd zaak om de synchromeshes van de 2e te vervangen en dat lager en dan maar eens kijken wat ik van de andere lagers vind...
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Reviseren versnellingsbak

Bericht: # 142089Bericht RVIER »

@Rutger,

pm me even een e-mailadres, heb het handboek van de HAO/HA1 bak gescanned. Zijn twee bestanden van 4 en 2 mb.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie